شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶
QR-code ابزاری برای احقاق حقوق ناشران در نمایشگاه کتاب

مدیر کمیته ناشران داخلی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با تاکید بر صیانت از حقوق ناشران شرکت‌کننده در نمایشگاه عنوان کرد: اجرای طرح QR-code می‌تواند ابزاری برای احقاق حقوق ناشران در دستیابی به اهداف برگزاری نمایشگاه بین‌المللی باشد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، سه‌شنبه ۲۴ دی خبری به نقل از مدیر کمیته ناشران داخلی نمایشگاه کتاب از اجرای طرح QR-code برای نخستین بار در سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ایبنا منتشر شد. انتشار این خبر سوالات و شبهاتی برای ناشران و فعالان این حوزه به همراه داشت که جواهری در گفت‌وگویی تکمیلی، به آن‌ها پاسخ داده است.
 
سیدرفیع احمدجواهری، مدیر کمیته ناشران داخلی سی‌و‌سومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در گفت‌وگو با (ایبنا)، با اشاره به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی کشور گفت: این نمایشگاه گردهمایی ناشران سراسر کشور برای نمایش و عرضه آخرین دستاوردهای علمی–فرهنگی به مردم طی 10 روز است و صیانت از حقوق ناشران شرکت‌کننده، مطابق با آیین‌نامه ضوابط حضور ناشران در این نمایشگاه اهمیت دارد.
 
وی افزود: در این زمینه لزوم استفاده از فن­اوری‌های روز رایانه‌ای و امکانات برخط و دراختیار که از داده‌های دقیق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بانک اطلاعات خانه کتاب به‌عنوان مرجعی برای شناسایی و نمایش رزومه کاری همکاران بهره می‌برد، برای برگزاری نمایشگاهی حرفه‌ای، شفاف و سلامت‌محور و به‌دور از خطاهای رایج انسانی در امور نظارتی و مدیریتی ضرورت دارد.
 
جواهری با اشاره به اجرای طرح QR-code برای نخستین بار در سی وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهارن نیز عنوان کرد:‌ این طرح در صورت عملیاتی شدنT یکی از ابزارهای در دسترس برای احقاق حقوق حقه ناشران شرکت‌کننده خواهدبود.
 
وی با ابراز تاسف از وجود برخی سودجویی‌ها و تخلفاتی که در نمایشگاه کتاب، به برخی از این تخلفات و تضییع حقوق همکاران اشاره کرد و گفت: مطابق آیین‌نامه ضوابط حضور ناشران در نمایشگاه، ملاک تخصیص غرفه و متراژ اختصاص یافته، کتاب‌های قابل عرضه در نمایشگاه است و این اطلاعات با توجه به خوداظهاری ناشر در زمان ثبت‌نام و در سایت موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران با توجه به تایید بانک اطلاعات خانه کتاب هر ناشر صورت می‌­پذیرد.
 
مدیر کمیته ناشران داخلی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با توضیح در این زمینه تاکید کرد: به‌همین دلیل اطلاعات دقیق تعداد عناوین موجود قابل عرضه در غرفه توسط خود ناشران مشخص خواهد شد و با توجه به همین خوداظهاری است که امتیازدهی به کتاب‌ها برای تخصیص متراژ صورت خواهد پذیرفت.
 
شفافیت در برگزاری نمایشگاه
جواهری همچنین درباره استفاده از QR-code در نمایشگاه کتاب سال ۱۳۹۹ گفت: این طرح به ناظران این امکان را خواهد داد که در لحظه راستی‌آزمایی در زمینه فهرست کتاب‌های موجود با آنچه در سایت ثبت‌نام اظهار شده است را انجام دهند و این خود گامی روبه‌جلو برای ایجاد شفافیت و سلامت در برگزاری نمایشگاه خواهد بود.
 
وی با اشاره به بیشترین تخلفات گزارش شده در نمایشگاه کتاب تهران نیز عنوان کرد: در طول برگزاری ادوار گذشته نمایشگاه، فروش کتاب‌های دیگر ناشران در غرفه‌های غیر، بیشترین آمار تخلف را دارد. در این خصوص و با توجه به صیانت از حقوق ناشران و دستیابی به اهداف برگزاری چنین نمایشگاهی؛ همچنین درخواست‌­های مکرر صنف برای مقابله با این پدیده، چندین راهکار در این دوره از نمایشگاه مد نظر است که یکی از آن‌ها طرح QR-code خواهد بود.
 
به گفته جواهری، مطابق مفاد آیین‌نامه هر ناشر باید فهرستی از کتاب‌های قابل عرضه خود را که در زمان ثبت‌نام اظهار کرده، در دسترس ناظران قرار داده و این ماده از آئین‌نامه با طرح QR-code قابل بررسی خواهد بود.
 
نگاهی به مزایای طرح QR-code
جواهری در ادامه به دفاع از طرح QR-code در صورت عملیاتی شدن  پرداخت و با اشاره به مزایای این طرح برای حمایت از ناشران واقعی و تقویت آن‌ها عنوان کرد: تقویت بُعد نمایشگاهی نمایشگاه با حذف واسطه‌های عرضه کتاب و ارتباط مخاطب و ناشر واقعی، معرفی و عرضه تمام عناوین جدید منتشر شده توسط ناشر به مخاطبان و در نهایت تقویت برند ناشر واقعی ازجمله امتیازهای این طرح است.
 
وی افزود: از سوی دیگر جذب منابع مالی ورودی به نمایشگاه توسط ناشران با توجه به عملکرد واقعی خود طی سال و جلوگیری از انحراف منابع مالی ورودی و یارانه‌های اختصاص‌یافته به جیب برخی سودجویان و فرصت‌طلبان را باید از دیگر مزایای این طرح دانست.
 
جواهری حرکت به سوی برگزاری نمایشگاهی حرفه‌ای را یکی دیگر از مزایای این طرح دانست و گفت: ایجاد نظم و صیانت از مواد آیین‌نامه و جلوگیری از ورود غیر ناشران به فضای نمایشگاه و شناسایی این دسته از غرفه‌ها، کمک به کوچک‌سازی و چابک‌سازی نمایشگاه و مدیریت آن و جلوگیری از خطاهای انسانی در امر نظارت از جمله مزایای بهره‌گیری از این طرح است که مسئولان اجرای آن را نوید داده‌اند و امیدواریم برای اولین بار در نمایشگاه سی‌وسوم اجرا شود.
 
ناشران نگران نباشند
جواهری همچنین به شرایط اقتصادی حاکم بر نشر کشور و لزوم حمایت از ناشران در این خصوص اشاره و از یارانه و بن اختصاص یافته برای حمایت از کتاب و کتابخوانی به‌عنوان حقی برای تمام ناشران یاد کرد و گفت: صیانت از توزیع عادلانه یارانه چه در قالب بن خرید کتاب و چه در تخصیص متراژ غرفه به ناشران، وظیفه همه بخش‌ها و برگزارکنندگان نمایشگاه است که در ادوار مختلف مسئولان و برگزارکنندگان برای صیانت از آن گام برداشته‌اند.
 
وی ادامه داد: در این دوره نیز مدیریت برگزاری نمایشگاه چه در بخش حاکمیتی و چه صنفی، سعی بر این دارد که با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های فنی و انسانیِ در‌اختیار، به بازدهی حداکثری در تحقق اهداف برگزاری نمایشگاه بین‌المللی دست یابد.
 
مدیر کمیته ناشران داخلی سی‌وسومین نمایشگاه بین‌الملل کتاب تهران همچنین درباره نگرانی برخی ناشران در زمینه طولانی شدن روند آماده‌سازی کتاب‌هایشان تا روزهای نزدیک به افتتاح نمایشگاه نیز توضیح داد: این طبیعی است و اصولا تمام برنامه‌ها و طرح‌های ما بر اساس اطلاعات خانه کتاب خواهد بود، ولی ملاک تخصیص متراژ به ناشران با توجه به اطلاعات ثبت شده تا پایان مهلت ثبت‌نام در نمایشگاه خواهد بود که پیش‌تر در خصوص آن اطلاع‌رسانی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط