سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۳
مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها و ارگان‌ها در طرح‌های فصلی کتاب

مجید تیموری معتقد است؛ مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها و ارگان‌ها نقش فراموش شده‌ای در تداوم طرح‌های فصلی کتاب است که باید بر روی آن تاکید شود.

مجید تیموری، مدیر کتابفروشی‌های زنجیره‌ای چشمه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، هرگونه فعالیت جانبی که باعث تحرکی تازه‌ای در بازار کتاب شود را مایه خرسندی دانست و گفت: طرح‌های مختلفی که منجر به رونق مقطعی کتابفروشی‌های سراسر کشور می‌شود؛ اعم از طرح‌های عیدانه، تابستانه و پاییزه کتاب یا حتی طرح کتابگردی از طرف هر نهاد یا ارگانی که باشد، مورد قبول و حمایت فعالان حوزه نشر قرار می‌گیرد.
 
وی افزود: اما اجرایی شدن این طرح‌ها نیازمند چند نکته مهم است که می‌تواند به موفقیت بیشتر آن‌ها کمک کند؛ نخست اینکه برگزاری‌شان به برنامه بلند مدت و همه‌جانبه نیاز دارد.
 
راهکارهایی برای تقویت طرح‌های فصلی
تیموری با بیان اینکه داشتن مکانیسم تبلیغی مناسب، اولین نکته ضروری در اجرای این طرح‌ها است، عنوان کرد: می‌توان از همه ظرفیت‌های تبلیغی ارگان‌ها و نهادهای ذیربط مثل شهرداری‌ها، صدا و سیما، وزارت ارشاد و ... برای اطلاع‌رسانی لازم استفاده کرد. از سوی دیگر ساختن برنامه‌های جذاب و چالش‌برانگیز برای کتاب نیز ضرورتی است که نباید آن را نادیده گرفت.
 
وی یادآور شد: داشتن برنامه‌های مدون ارگان‌های ذی‌صلاح نیز نکته دیگری است که در اجرای طرح‌های ترویجی کتاب موثر است و در این زمینه ابتکار عمل ذی‌نفعان طرح برای معرفی و اطلاع‌رسانی بیشتر برای مشارکت درون‌سازمانی و برون‌سازمانی اجرایی طرح مثل مشارکت اتحادیه‌ها، خانه کتاب و کتابفروشی‌ها ضروری است.
 
تیموری  داشتن برنامه برای سلبریتی‌ها را از دیگر اقدامات ضروری در این حوزه دانست و گفت: دعوت از حضور فعالان فرهنگی و هنری و مطبوعاتی و روزنامه‌نگارها برای معرفی و شرکت در کمپین‌های تبلیغاتی در فضای حقیقی و شبکه‌های مجازی و غیره تجربه خوبی است که باید به آن تکیه کرد.
 
وی همچنین از تعامل مناسب با دانشگاه و مدارس به عنوان دیگر عامل اثرگذار در این بخش معرفی کرد و افزود: حضور پررنگ مدارس و دانشگاه‌های دولتی و خصوصی برای مشارکت بیشتر در این طرح‌ها و تشویق خانواده‌ها، دانش‌آموزان و دانشجویان در این طرح‌ها می‌تواند به اثرگذاری این طرح‌ها کمک کند.

مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها و ارگان‌ها
تیموری همچنین درباره ضرورت داشتن سازوکار مناسب نظارتی در زمان اجرای این طرح‌ها توضیح داد: نظارت و بازبینی بر سهمیه‌بندی و سقف فروش کتاب در کتابفروشی‌های تهران و شهرستان‌ها، همچنین رایزنی برای ایجاد قوانین حمایتی و تعیین ضوابط اجرایی و گسترش طرح و افزایش میزان تخصیص یارانه از جمله نکاتی است که دست‌اندرکاران برگزارکننده باید آن را مدنظر داشته باشند.
 
وی با بیان اینکه توجه به مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها و ارگان‌ها نقش فراموش شده‌ای است که باید بر روی آن تاکید شود، گفت: به نظر من مسله مهم دیگری که در این مقطع زمانی می‌توان به آن اشاره کرد، مسئولیت اجتماعی بخش دولتی و خصوصی است. من معتقد هستم که توسعه شهرت سازمانی ارگان‌ها رابطه مستقیمی با توسعه مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها دارد.
 
تیموری افزود: توسعه خلاقیت و ایده‌ها در جامعه پیامدهای اجتماعی مناسبی خواهد داشت. این که سازمان‌ها علاوه بر پیامدهای اقتصادی، در پی ارائه تصویری فرهنگی و اجتماعی نیز از خود باشند به پویایی جامعه کمک شایانی کرده‌اند و طرح‌های فصلی و کتابی می‌تواند زمینه مساعدی برای فعالیت آن‌ها در این بخش به شمار آید.
 
وی از ایجاد فرایندی مناسب و سودآور برای تعامل بخش خصوصی به‌عنوان یکی دیگر از ملزومات تداوم طرح‌‌های حمایتی در بخش کتاب دانست و عنوان کرد: می‌توان با نگاه تشویقی، قانونی و دولتی به این موضوع نیز اشاره کرد که صاحبان سرمایه و بخش خصوصی باید ترغیب شوند تا به این امر خطیر توسعه فرهنگی بیشتر بپردازند.
 
به گفته تیموری، با این اقدام اگر سازوکار مناسبی در قوانین کسب‌وکار وجود داشته باشد که موجب تشویق و ترغیب فعالان بخش خصوصی شود، می‌تواند محرک خوبی برای حرکت و مشارکت آن‌ها باشد. به‌عنوان مثال؛ معافیت مالیاتی یا سایر طرح‌هایی که در این زمینه وجود دارد، موجب می‌شود تا بخش خصوصی برای مشارکت برانگیخته شود و نتیجه این است که در اجرای طرح‌ها نیز موفق‌تر خواهیم بود.
 
حذف نگاه‌های سلیقه ضرورت دارد
وی با بیان اینکه حذف نگاه سلیقه‌ای در ارگان‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط می‌تواند در موفق بودن این طرح‌ها موثر باشد، گفت: گاهی اوقات مشاهده می‌کنیم این قوانین حمایتی در اداره‌ها و سایر نهادها اجرا می‌شود، ولی به واسطه نگاه عقیدتی، تاثیرگذاری مناسبی را دریافت نمی‌کنیم در حالی که هر نهادی باید به توسعه فرهنگی از منظر جامعه‌شناختی به مسأله بپردازد.
 
تیموری همچنین بر لزوم نظارت بر اجرای قوانین موجود تاکید کرد و یادآور شد: ناگفته پیداست گاهی قانون وجود دارد ولی فرهنگ‌سازی درخصوص اجرای قانون و کم‌اطلاعی از کمیت و کیفیت آن و ناآگاهی متولیان، منجر به عدم اجرای قوانین خوب می‌شود.
 
مدیر کتابفروشی‌های زنجیره‌ای چشمه در پایان عنوان کرد: ‌باید به این نکته اشاره ‌کنم که «اجرای بد قوانین خوب» که با عدم برنامه‌ریزی کلان و منسجم و دراز مدت و اعمال و اجرای سلیقه‌ای قوانین همراه است، باعث می‌شود قوانین خوب، اثربخشی مفید و لازم را نداشته باشد و به‌همین دلیل است که معتقدم سیاست‌گذاران فرهنگی در برنامه‌ریزی‌های خود باید به این موضوع دقت و توجه ویژه‌ای داشته باشند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط