سه‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶
خطر تعطیلی لیتوگرافی‌ها و ضرورت حمایت دولتی برای واردات قطعات و دستگاه‌ها

سید‌مرتضی عربشاهی با تاکید بر ضرورت حمایت ارزی از لیتوگرافان گفت: طی چند سال گذشته 20 تا 30 درصد لیتوگرافی‌ها تعطیل شدند و حتی بسیاری به فروش دستگاه‌های لیتوگرافی اقدام کرده‌اند

سید‌مرتضی عربشاهی، مدیر‌عامل شرکت «فراتک» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با انتقاد از بی‌توجهی‌ها به پشتیبانان فنی تولید کتاب از‌جمله واحد‌های تعمیری دستگاه‌های چاپ و لیتوگرافی بیان کرد: اگر ناشر از سوی دولت با ارز 4200 تومانی و یارانه کاغذ حمایت می‌شود، باید به این موضوع توجه کرد که ناشر به واحد‌‌های چاپ و همچنین شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات تعمیر دستگاه‌های چاپ وابسته نیازمند است و این واحد‌ها نیز به حمایت دولتی نیاز دارند.

اعلام نیاز برای تعمیر دستگاه چاپ و لیتوگرافی بالاست
وی با بیان این مطلب که صنعت چاپ و نشر را باید به مثابه یک زنجیره دید، افزود: میزان مراجعه برای تعمیر دستگاه‌های چاپ و لیتوگرافی قابل‌توجه است اما گاهی با کمبود قطعه مواجه می‌شویم. از سوی دیگر؛ هزینه‌ تعمیرات برای متقاضیان بسیار بالاست؛ چراکه قطعات به بهای گزافی تهیه می‌شود. بنابراین تخصیص ارز دولتی 4200 تومانی برای فعالان این حوزه ضروری است. نباید فراموش کنیم که تداوم بی‌توجهی‌ها، بیکاری نیرو‌‌ی انسانی را در پی دارد.
 
به گفته عربشاهی برای تامین قطعات، بیشتر با کشور‌های اروپایی و آسیایی از‌جمله ترکیه و با واردکنندگان ایرانی این قطعات در ارتباط هستیم. خرید‌ها نیز بیشتر به‌صورت ریالی انجام می‌شود نه ارزی.    
 
وی درباره تاثیر تحریم‌ها بر تامین قطعات دستگاه‌های چاپ و لیتوگرافی گفت: تحریم‌ها تاثیر قابل‌توجهی بر جریان تامین قطعه دستگاه‌های چاپ و لیتوگرافی داشته است؛ به‌عنوان مثال می‌دانیم فرسودگی دستگاه‌های مختلف چاپ به‌ویژه لیتوگرافی را تهدید می‌کند. یکی از راه‌ها، تاسیس نمایندگی شرکت‌های خارجی در ایران با حمایت دولتی است؛ اما هزینه تعمیر دستگاه‌ها با ارز بازار آزاد بالغ بر 600 تا 700 میلیون تومان می‌شود. این میزان هزینه برای چاپخانه‌داران بسیار سنگین است؛ بنابراین مجبور به سر کردن با دستگاه‌های فرسوده یا قطعات دست دوم با یک سوم قیمت است.
 
به گفته عربشاهی، اگر با ارز دولتی حمایت شویم، دستگاه‌های نو با همان قیمت دستگاه دست دوم، تهیه و وارد خواهد شد.
 
20 تا 30 درصد لیتوگرافی‌ها تعطیل شده‌اند
مدیر‌عامل شرکت «فراتک» درباره پیش‌بینی وضعیت شرکت‌های فعال در حوزه تعمیر دستگاه‌های چاپ و لیتوگرافی با توجه به نبود حمایت افزود: اگر حمایت جریان پیدا نکند؛ نمی‌گوم فعالیتمان، متوقف می‌شود اما صنعت چاپ و نشر دچار دگرگونی خواهد شد. به‌عنوان مثال؛ ناشران بیش از پیش از تولید کتاب کاغذی به سمت تولید کتاب‌های الکترونیکی حرکت خواهند کرد.

وی ادامه داد: با افزایش ناگهانی ارز، طی چند سال گذشته 20 تا 30 درصد لیتوگرافی‌ها تعطیل شدند و حتی بسیاری به فروش دستگاه‌های لیتوگرافی اقدام کرده‌اند؛ حتی یکی از چاپخانه‌های فعال در حوزه تولید قرآن فعالیت خود را متوقف کرده است.
 
عربشاهی با بیان اینکه نه‌تنها حمایتی وجود ندارد؛ بلکه شاهد سنگ‌اندازی از سویبرخی نهادها نیز هستیم، گفت: به‌عنوان مثال؛ برای واردات دستگاه‌های لیتوگرافی باید از چند نهاد، از‌جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزارت صنایع مجوز اخذ شود.
 
مدیر‌عامل شرکت «فراتک» ادامه داد: وزارت صنایع اجازه ورود دستگاه‌ها را نمی‌دهد و می‌گوید فقط بازرگان اجازه واردات دارد. علاوه‌براین محدوده زمانی در نظر گرفته شده برای وارد‌کننده مجاز به واردات دستگاه‌های چاپ با عمر 10 سال و دستگاه لیتوگرافی با عمر 5 سال است؛ اما این دستگاه‌ها اگر در دسترس هم باشند، بسیار گران و نیازمند حمایت‌اند.       
عربشاهی با بیان این مطلب که صنعت چاپ از صنایع مادر محسوب می‌شود، بیان کرد: برای ارتقاء چاپخانه‌ها، هزاران پروپوزال می‌توان تدوین کرد که البته هزینه‌بر است اما وقتی چاپخانه‌دار با اطلاع از وضعیت و سطح سلیقه مخاطب که حاضر است برای کتاب بی‌کیفیت از نظر چاپ هزینه‌ کند به ایده‌های ارتقا خود توجه نمی‌کند.          
 
وی با انتقاد از بی‌توجهی صنف به نیروهای جوان بیان کرد: باید به بکار‌گیری نیرو‌ی جوان با هدف شناسایی راه‌های ارتقاء و پیشرفت توجه کرد. در حال حاضر برخی رؤسای اتحادیه نزدیک به 70 سال سن دارند.  

نمایشگاه بین‌المللی چاپ، بسته‌بندی و ماشین‌آلات وابسته در حد یک دید و بازدید است
وی درباره بیست‌و‌ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی چاپ، بسته‌بندی و ماشین‌آلات وابسته تهران بیان کرد: توجه داشته باشیم؛ برگزاری این رویداد به‌صورت سالانه هیچ فایده‌ای ندارد. نگاه به تقویم نمایشگاه‌های مشابه در اروپا نشان می‌دهد، این دست رویداد‌ها دو و یا چهار سال یک‌بار برگزار می‌شوند تا فعالان با توجه به نیاز‌های روز، خود را ارتقا دهند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنم نمایشگاه دو سالانه برگزار شود.  
 
عربشاهی گفت: با توجه به نبود حمایت از چاپخانه‌داران و واحد‌های تعمیر دستگاه‌های چاپ و لیتوگرافی برای حضور موثر‌تر و ایجاد فرصت تنفس و آشنایی با تحولات روز، پیشنهاد می‌کنم، رویداد‌های نمایشگاهی ازجمله نمایشگاه بین‌المللی چاپ، بسته‌بندی و ماشین‌آلات وابسته تهران دوسالانه برگزار شود.

وی افزود: به نظر من نمایشگاه بیست‌وششم در حد دید و بازدید همکاران بود؛ همکارانی که تقریبا مدام در ارتباط هستند. باید پرسید آیا نمایشگاه موجب شده تا مشتری همکاران افزوده شود؟ به‌نظر می‌رسد حرف تازه‌ای برای گفتن وجود ندارد.
 
این فعال حوزه چاپ همچنین با انتقاد از وجود سوء‌‌استفاده برخی حمایت‌های دولتی افزود: به نظر می‌رسد کسانی از یارانه دولتی بهره‌مند می‌شوند که رانت دارند؛ به‌عنوان مثال فلان ناشر و یا فرد آشنا به بازار با وارد کردن زینک دولتی به فروش آن در بازار توزیع می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها