یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹
برگزاری دوره‌های اپراتوری مقدماتی و پیشرفته چاپ افست

دوره آموزشی اپرانوری مقدماتی و پیشرفته چاپ افست و کارگاه آموزش آماده‌سازی فایل و پیش از چاپ فلکسوگرافی، مهر ماه توسط دانشگاه علمی کاربردی، مرکز فرهنگ و هنر واحد ۳۰ تهران برگزار می‌شود.

آرش سپاس‌مقدم، رئیس مرکز علمی کاربردی شماره 30 تهران در گفت‌‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، عنوان کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد 30 تهران به عنوان تنها مرکز تخصصی آموزش عالی صنعت چاپ، در هم‌افزایی با شرکت ایران روتاتیو به‌عنوان نماینده انحصاری گروه هایدلبرگ، دوره‌های مهارتی برای آموزش‌های مقدماتی و پیشرفته اپراتوری چاپ افست برگزار می‌کند.
 
وی افزود: در این زمینه رشته کارشناسی چاپ از سال 1378 تاکنون فضایی برای انتقال دانش تئوری چاپ برای علاقمندان این رشته و همچنین کسانی که پیشینه تجربی در این صنعت داشته‌اند، بوده است اما همواره در طی دهه‌های اخیر تاثیر رویه استاد-شاگردی در چاپ نسبت به علوم تئوری غالب بوده است.
 
سپاس‌مقدم با بیان اینکه فقدان فضای عملیاتی در کنار آموزش‌های تئوری موجب عدم موفقیت در پیاده‌سازی استانداردهای اجرایی می‌شود، گفت: در این زمینه دو مانع مهم در ضعف کاربردی بودن آموزش‌های تئوری؛ یعنی نبود آموزش‌های عملیاتی و از طرفی عدم دسترسی بسیاری از علاقه‌مندان رشته تخصصی اپراتوری چاپ به تجهیزات و ماشین‌آلات برای کسب مهارت بیش از پیش در این صنعت محسوس شده است.

وی تاکید کرد: به همین دلیل برنامه آموزش‌های مقدماتی و پیشرفته اپراتوری چاپ افست با هدف رفع این خلاء برای ایجاد محیطی استاندارد با انتقال مهارت‌های کاربردی برگزار می‌شوند.
 
سپاس‌مقدم با اشاره به مزایای این دوره‌ها توضیح داد: مزیت مهم این دوره‌ها، هم‌افزایی دانشگاه با شرکت‌های تخصصی است که با رویکرد بهره‌گیری از توان علمی و اجرایی صنعت برای استفاده از سرفصل‌های استاندارد جهانی و متخصصین دوره‌دیده از مراجع اروپایی به ویژه گروه هایدلبرگ آلمان برگزار می‌شود.
 
وی تاکید کرد: شرکت‌کنندگان این دوره علاوه بر آموزش تخصصی و یادگیری بالا، گواهی دوره‌ای را دریافت می‌کنند که از اعتبار و مرجعیت علمی دانشگاه جامع علمی کاربردی از سوی آموزش عالی با امکانات و تجهیزات چاپخانه مرکز آموزش آموزش علمی کاربردی واحد30 تهران و آموزش توسط شرکت ایرا ن‌ روتاتیو تحت استانداردهای گروه هایدلبرگ آلمان بهره‌مند می‌شوند.
 
نکاتی درباره فلکسوگرافی
سپاس‌مقدم همچنین از برگزاری کارگاه آموزش آماده‌سازی فایل و پیش از چاپ فلکسوگرافی خبر داد و گفت: همانطور که گفته شد در گذشته مهارت‌های شغلی در حین کار آموخته می‌شد اما با صنعتی شدن جوامع، توسعه روش‌ها و ابزار و پیچیدگی مهارت‌ها، روش قدیمی استاد-شاگردی کارآیی خود را از دست داد و بحث آموزش‌های حرفه‌ای مطرح شد.

وی افزود: در این میان با تخصصی شدن مشاغل و در هم‌تنیدگی دانش و فن، به نظر می‌رسد که اساساً تسلط بر شغل و انجام بهینه آن بدون آگاهی از مبانی علمی آن حرفه ممکن نیست و به همین دلیل بحث آموزش‌های علمی-کاربردی نیز جای خود را در صنایع باز کرد.
 
سپاس‌مقدم با بیان اینکه آموزش‌های علمی‌-کاربردی، آموزش‌هایی است که ضمن توجه به مبانی علمی، بیشتر معطوف ایجاد مهارت‌ها و کاربرد علمی آن در محیط واقعی کار است، گفت: صنعت چاپ در ایران نیز از این مقوله مستثنی نیست و نبود آموزش‌های علمی در کنار تجارب استاد-شاگردی سبب شده تا از تکامل لازم در این حوزه برخوردار نشویم.
 
 
به گفته وی، همچنین در ریشه‌یابی علل تولید خطاها و مشکلات برای عرضه محصولات در قالب بسته‌بندی‌های با کیفیت، عمدتاً با نقصان دانش لازم در حوزه طراحی و شناخت کافی از مهارت‌های تخصصی در بخش پیش از چاپ روبه‌رو می‌شویم.

سپاس‌مقدم با بیان اینکه سال‌هاست بیشترین تمرکز واحدهای آموزشی عمومی به چاپ افست و فرآیندهای پیش از چاپ و امور تکمیلی آن معطوف شده است، گفت: در این زمینه کمتر دوره‌ای درباره چاپ فلکسوگرافی و گراور برگزار شده و این بخش از صنعت چاپ از نظر نیروی کار آموزش دیده و ماهر خلاء بیشتری را تجربه می‌کند.

وی درباره اهداف برگزاری این دوره توضیح داد: امیدواریم با برگزاری دوره‌ای فشرده، کاربران و صنعت‌کاران حوزه چاپ فلکسوگرافی را -اعم از طراحان، اپراتورها، مدیران فنی و ناظران‌چاپ و همچنین علاقمندان و دانشجویان این رشته- به مهارت‌های حرفه‌ای و تکنیک‌های نرم‌افزاری برای آماده‌سازی فایل در بخش پیش از چاپ، هرچه بیشتر مسلح سازیم.

سپاس‌مقدم درباره موضوعاتی که در این کارگاه ارائه می‌شود، گفت: مبانی و فرآیند چاپ فلکسوگرافی، آموزش تکنیک‌های تفکیک رنگ در چاپ فلکسو، مدیریت رنگ (کاربرد پروفایل و به‌کارگیری) و شناخت آنیلوکس و نحوه به‌کارگیری آن در چاپ از جمله این مباحث به‌شمار می‌آید.

وی یادآور شد: این کارگاه یک‌روزه خواهد بود و استادان خبره صنعت در مدت 8 ساعت این مباحث را ارائه خواهند کرد.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۴
    اي داد بي داد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها