جمعه ۲۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
ناشران هنوز به ظرفیت‌های فضای مجازی باور ندارند

مصطفی قاجار، توجه به قابلیت‌های فضای مجازی را بر توسعه کسب و کار ناشر موثر دانست و با اشاره به اینکه ناشران به ظرفیت‌های فضای مجازی باور ندارند، گفت: ناشر می‌تواند در فضای مجازی از انتشار یک تصویر صرف، عبور و به تولید تیزر با استفاده از موسیقی و یا گوینده اقدام کند.

مصطفی قاجار، فعال فضای مجازی و مدیر انتشارات «شمعدونی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) درباره تاثیر فضای مجازی بر نشر بیان کرد: به نظر می‌رسد با توجه به توسعه روز‌افزون فضای مجاری، ناشران هنوز به ظرفیت‌های این فضا باور ندارند؛ به‌عبارت دیگر به تاثیر‌گذاری فضای مجازی بر رونق فعالیت خود آشنا نیستند.

وی با اشاره به تاثیرات فضای مجازی بر بهبود فعالیت ناشران افزود: نخستین تاثیر استفاده از فضای مجازی برای ناشران، تقویت برندینگ است. به‌نظر می‌رسد، فضای مجازی در جلب اعتماد مخاطب به ناشر کمک می‌کند؛ علاوه براین معرفی کتاب در فضای مجازی، زمینه ایجاد تصویر کتاب در ذهن مخاطب را فراهم می‌کند موضوعی که در روان‌شناسی فروش با تعریف تاثیر‌گذاری تکرار معرفی محصول در ذهن مصرف‌کننده و افزایش احتمال فروش طرح شده است.

قاجار با بیان این مطلب که فرآیند فروش کتاب با دیگر کالا‌ها متفاوت و طولانی‌تر است، ادامه داد: برخی از ناشران تصور می‌کنند معرفی کتاب در فضای مجازی به معنای فروش قطعی در کوتاه‌ترین زمان است. در صورتی که این تصور اشتباه است. کاربر برای رسیدن به مرحله مراجعه به کتاب‌‌فروشی و خرید مسیر طولانی‌تری را نیاز دارد.

مدیر انتشارات شمعدونی درباره روش‌‌های استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی برای تاثیر‌گذاری بیشتر گفت: توجه به خلاقیت و روش‌های نوین در معرفی کتاب، مهم‌ترین عامل موفقیت ناشر در استفاده از فضای مجاری است. بنابران نمی‌توان انتظار داشت صرفا انتشار عکس همراه با چند خط توضیح درباره کتاب بر میزان فروش کتاب در فضای مجازی تاثیر‌گذار باشد؛ بنابراین توجه به مولفه‌های خلاقانه در این جریان بسیار موثر خواهد بود.

قاجار با اشاره به لزوم بهره‌مندی از قابلیت‌‌های فناوری‌های نوین در عرصه تبلیغ و معرفی کتاب در فضا مجازی بیان کرد: امروز دنیای گوشی‌های همراه هوشمند با قابلیت‌های تصویر‌برداری قدرتمند‌تر از دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای است؛ بنابراین نمی‌توان انتظار داشت، تصاویر معمولی از کتاب در فضای مجازی مخاطب را برای خرید اقناع کند.

مدیر انتشارات شمعدونی گفت: ناشر برای بهره‌مندی بهتر از فضای مجازی و جذب مشتری بیشتر باید هزینه کند. شاید در شرایط فعلی اقتصادی این دست هزینه‌ها برای ناشران مقدور نباشد، با وجود این باید توجه داشت که هزینه در این مسیر به معنای سرمایه‌گذاری است.  

وی افزود: ناشر می‌تواند در فضای مجازی از انتشار یک تصویر صرف، عبور و به تولید تیزر با استفاده از موسیقی و یا گوینده اقدام کند؛ به‌عبارت دیگر در تولید محتوا به آرایه‌های متنوع توجه کند.

این فعال فضای مجازی با اشاره به دیدگاه منتقدان درباره استفاده از فضای مجازی برای معرفی کتاب بیان کرد: همواره افرادی با این استدلال که کتاب، خود معرف خودش است به فعالان فضای مجازی در انتشار محتوا برای معرفی کتاب انتقاد می‌کردند. باید به این منتقدان گفت، عکاسی از کتاب کنار لوازم روزمره زندگی مثل فنجان چای، روی میز ناهارخوری و یا تخت خواب در مخاطب این باور را ایجاد می‌کند که مطالعه به زمان و یا مکان خاص نیاز ندارد؛ مِی‌توان در فضای عمومی مثل کافی‌شاپ، رستوران، اتومبیل، مترو و یا حتی در حمام کتاب خواند.  
        
قاجار با اشاره تاثیر محتوا‌های کتاب‌محور فضای مجازی از‌جمله معرفی کتاب بر رفتار خریدار کتاب، بیان کرد: یکی از آثار معرفی کتاب در فضای مجازی، هدفمند کردن خرید کتاب است. این تاثیر را در سی‌و‌دومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران مشاهده کردم که بسیاری از مخاطبان متاثر از فضای مجازی با فهرست به نمایشگاه مراجعه می‌کردند.

وی درباره اینکه چطور می‌توان از ظرفیت‌های فضای مجازی بیشتر بهره‌مند شد، گفت: ابتدا باید باور کنیم برای مطالعه نیاز به آداب خاصی نیست؛ اینکه افراد برای کتاب خواندن، شرط‌های خاصی را تعیین می‌کنند که باید در مکان و یا زمان خاصی باشند، موجب ایجاد فاصله مردم با کتاب شده است.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۵
    ادبیات کسب و کار نیست هنر است فضای مجازی برای فروش فست فود مناسب تر است تا این که ملاک و مقیاس پدیده ای مثل ادبیات باشد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها