شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲
جزئیات تخصیص زینک با نرخ دولتی بین ناشران

مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان گفت: تعاوني ليتوگرافان حدود ۵۰۰ هزار ورق زينك تحويل يا حواله صادر کرده كه آماده تحويل است و آخرين محموله ما و یک شرکت دیگر در هفته آينده به انبار مي‌رسد.

غلامرضا شجاع، مديرعامل تعاوني ليتوگرافان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به توزیع زینک با ارز دولتی گفت: اين روزها تعاوني ليتوگرافان محل رفت و آمد چاپخانه‌داران و ليتوگرافان تهران و استان‌ها و ارگان‌هاي دولتي و نظامي همچنین موسسات و بنیادهاي علمي فرهنگي برای دريافت زينك با ارز دولتي است.
 
وی افزود: تعاونی لیتوگرافان به دور از بداخلاقي‌هاي انتخابات چاپخانه‌داران به تنهایی در این کار وارد شده است و هیچ اتحادیه و تشکل صنفی‌ای بجزء تعاوني آشنا در کنار ما نبود.
 
شجاع با اشاره به آغاز توزیع زینک از اوایل اردیبهشت ماه، گفت: شركت تعاوني به تنهايي واردكننده ۵۷۰ هزار ورق زينك در ٢٧ سايز بوده است. همچنين با اجازه و توافق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز نزديك به ۳۹۰ هزار ورق زينك شركت نگارگسترهامون را خريداري كرده و طبق قيمت‌گذاری سازمان حمايت از مصرف كنندگان و توليد كنندگان با دريافت تعهد مهر و امضاء واحدهای مصرف‌كننده توزيع کرده است.
 
توزیع زینک با تعهد به دولت
وی با بیان اینکه حتي يك ورق زينك بدون دريافت تعهد به دولت، چاپخانه‌هاي سپاه و ديگر نيروي‌های نظامي داده نشده عنوان کرد: با سياست درست و توزيع به‌جا كه زينك نبايد به مصرف‌كننده نهايي ناشر و روزنامه داده شود تا حتي يك درصد از بازار آزاد سر در بياورد، به اطمينان می‌گویم با ساز و كارهايي كه  تعاوني با دستور دو معاونت فرهنگي و مطبوعاتي پيش‌بيني شده است، زينك هر دو حوزه مطبوعات و ناشران به چاپخانه‌ها و ليتوگرافان در فاكتور رسمي فروخته مي‌شود.
 
شجاع یادآور شد: پس از فروش از آن‌ها تعهد گرفته و آنان نيز متعهد هستند در فاكتور قانوني با رديف جداگانه قيمت زينك را فقط با ٣ درصد سود ثبت كنند و اجرت كپي يا چاپ را در ستون‌هاي مجزا بنويسند و يك نسخه از فاكتور به همراه همه روزنامه‌ها و مجلات ماه به کمیته راستی ‌آزمایی بدهند.
 
وی با اشاره به فعالیت لیتوگرافی‌هایی که کار كپي کتاب را انجام می‌دهند نیز توضیح داد: همچنین ليتوگراف‌ها باید فاكتور رسمي با مشخصات كامل ناشر و كتاب چاپ نوبت اول كه قيمت و تعداد زينك جدا از اجرت ثبت شده باشد را به كميته راستي آزمايي كه در محل تعاوني با حضور نماينده ارشاد و منتخبان تعاوني و اتحاديه بررسي مي‌شود، ارائه دهند.
 
مدیرعامل تعاونی لیتوگرافان تاکید کرد: البته ١٠ روز پس از صدور فاكتور زينك در صورت عدم مراجعه چاپخانه، ليتوگراف يا اتحاديه‌هاي استاني فاكتور باطل و واحد ليتوگراف جديد جايگزين مي‌شود.
 
تامین زینک ناشران و مطبوع
شجاع با بیان اینکه اکنون زینک حدود ٩٠ درصد حوزه مطبوعات تامين و توزيع شده است، گفت: در حوزه ناشران با زحمت نماينده معاونت فرهنگي  و همكاري اتحاديه شركت‌هاي تعاوني ناشران كشور (آشنا) تاكنون نزديك به ٤٠٠ واحد ليتوگرافي و چاپخانه كه توسط خود ناشران انتخاب شده‌اند هزاران كتاب نوبت اول معرفي و زينك خود را دريافت کرده يا در حال دريافت هستند.
 
وی با اشاره به فعال بودن کارگاه‌های لیتوگرافان و چاپخانه‌هایی که لیتوگرافی دارند، گفت: اين روزها ليتوگرافان حرفه‌ای و فعال كه منتخب ناشران هستند در تهران و شهرستان‌ها مشغول كارند. در این زمینه تاكنون تعاوني ليتوگرافان حدود ۵۰۰ هزار ورق زينك تحويل يا حواله صادر کرده كه آماده تحويل است و آخرين محموله ما و یک شرکت دیگر در هفته آينده به انبار مي‌رسد.
 
شجاع درباره پیش‌بینی تمهیدات لازم برای جلوگیری از گران‌فروشی زینک گفت: از واردکنندگان و توزیع‌کنندگان تعهد محضري گرفته شده كه بدون اجازه ارشاد حق توزيع ندارند و در در صورت توزيع و قانع نشدن ارشاد باید تفاوت ارز ٤٢٠٠ تومانی تا ارز آزاد را با معرفي به تعزيرات و جريمه پرداخت كنند.
 
وی تاکید کرد: در این زمینه گران‌فروشي و رعايت نکردن قيمت مصوب سازمان حمايت به اضافه حداكثر ٣ درصد سود براي ليتوگراف و چاپخانه‌دار است، اگر تخلفي مشاهده شود حتماً به تعزيرات معرفي خواهند شد.
 
وی اضافه كرد: در دهه‌هاي ٧٠ و ٨٠  كه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در توزيع زينك به تعاوني ليتوگرافان اعتماد كرد، سربلند از امتحان بیرون آمدیم و اين بار هم مطمئناً همين طور خواهد شد .
 
شجاع در ادامه یادآور شد: متاسفانه واردكنندگان زينك به‌جز یکی از آن‌ها (شرکت نگارگستر هامون) هيچ كدام حاضر به فروش زينك با ارز نيمايي به تعاوني در ٦ ماهه گذشته نشده‌اند، زيرا با سوء‌استفاده و گران‌فروشي تاجر دست ناپاك و در زمان اقتصاد جنگي بدتر از ترامپ به ايران و صنايع كوچك و متوسط در كشور خيانت مي‌كنند.
 
به گفته وی، در این میان فقط شاهد نظاره كردن اتاق اصناف، اتحاديه‌ها و سازمان‌هاي حكومتي در مورد اجحاف قيمت گران زينك كه كالايي استراتژيك در صنعت چاپ و ديگر صنايع دارويي، غذايي، بهداشتي و صنعتي است هستيم  كه با بيش از صددرصد سود زينك را گران مي‌فروشند و فاكتورسازي مي‌كنند، در صورتي كه حدود يك سوم ارز نيمايی نیز پول نفت و مردم است .
 
شجاع در پایان خاطرنشان کرد: گزارش تمام فروش زينك در اردبيهشت تقديم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شده و گزارش خرداد هم به زودی ارسال می‌شود و در این زمینه اگر واحد ليتوگرافي يا چاپ اعتراض دارند می‌توانند به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مراجعه كنند .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها