پنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰
از ادیب پیشاوری تا فروغ فرخزاد/ اکثر گزیده‌ها رونویسی از کار قدماست

ابوذر احمدپیری گفت: این گزیده‌ با گزیده‌های دیگر بسیار متفاوت است. گزیده اشعار فراوانی کار شده، اما فقط چند کار محدود است که به قول معروف می‌توان روی آن حساب کرد؛ یعنی اکثر گزیده‌ها رونویسی از کار قدما بوده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، در سال‌های اخیر کتاب‌های زیادی با عنوان گزیده اشعار شاعران کلاسیک و معاصر منتشر شده که هر کدام با معیارهای مختلفی دست به گزینش شاعران و اشعار آن‌ها زده‌اند و به لحاظ حجم کار و کیفیت محتوا هم دارای شدت و ضعف هستند. یکی از این مجموعه‌ها در کتاب «نگهبان بهشت شاعران باش» با زیر عنوان «منتخبی از زیباترین شاهکارهای شعر معاصر ایران» است که توسط ابوذر احمدپیری گردآوری و توسط نشر ترنگ منتشر شده است.

در کتاب «نگهبان بهشت شاعران باش» کوشیده شده تا  بیش از چهارصد شعر فارسی ماندگار معاصر از ۱۷۶ شاعر برجسته و نامبردار، در قالب نو و هم قالب‌های سنتی از قبیل: غزل و مثنوی و... که شایستگی رسوخ و نفوذ در حافظه علاقه‌مندان جدی شعر را دارد، در سه جلد گنجانیده شده و به این ترتیب به طبع رسانیده شود.
 
ابوذر احمدپیری، مولف کتاب «نگهبان بهشت شاعران باش» در گفت‌وگو با ایبنا گفت: این کتاب سه مجلد است که جلد اول آن برگزیده اشعار شاعران معاصر از ادیب پیشاوری تا محمد بیریای گیلانی (شیدا)، جلد دوم آن از فریدون توللی تا محمد کیانوش و جلد سوم هم از فروغ فرخ‌زاد تا سلمان هراتی است. از این مجموعه  فقط جلد اول آن توسط نشر ترنگ منتشر شده و جلد دوم و سوم هم در دست تهیه است و در آینده نزدیک منتشر خواهد شد. یعنی کلیه مواد محتوایی، تصاویر و آنچه که نیاز کتاب باشد، آماده شده و در حال حاضر کار غلط‌گیری و اصطلاحات خواندنی آن‌ها در حال انجام است و احتمالا کار تا پایان تیرماه انجام می‌پذیرد و با این احتساب تا پایان مرداد یا شهریور امسال جلد دوم و سوم این مجموعه هم از چاپ بیرون خواهد آمد.
 
کتابی که در حوزه شعر معاصر قابل اتکاست

وی در ادامه درباره چرایی گردآوری این مجموعه شعر شاعران معاصر عنوان کرد: انگیزه من از گردآوری کتاب «نگهبان بهشت شاعران باش»، این بود که بتوانم مجموعه‌ای جمع‌آوری کنم که در حوزه شعر معاصر قابل اتکا باشد. چون کشور ما، کشوری است که با شعر پیوند دیرینه و ناگسستنی دارد و احساس کردم یک نوع دورافتادگی بین خوانندگان و شعرا ایجاد شده است که این مسئله برای جامعه‌ای که مردم آن قرن‌ها با شعر زندگی کرده‌اند، جای بسی تاسف دارد.
 
او ادامه داد: این گزیده کاری وقت‌‌گیر و زمان‌بر بود و لازم بود که همه مجموعه‌های شعری، تذکره‌ها و سایت‌های مختلف را بررسی کرد تا یک مجموعه شعر گردآوری شود که هر کسی در هر لحظه‌ای که خواست به مجموعه این اشعار دسترسی داشته باشد و بتواند از آن استفاده کند.
 
احمدپیری درباره ساختار «نگهبان بهشت شاعران باش» بیان کرد: کتاب با ادیب پیشاوری شروع می‌شود که یک ادیب، شاعر، فیلسوف مشهور است، یعنی ملاک انتخاب اشعار این آنتولوژی از نظرگاه گردآورنده، تاریخ تولد ادیب پیشاوری(1223) به عنوان نام شناخته شده شعر فارسی معاصر است که اغلب آنتولوزی شعر معاصر با اشعار گرانسنگ این شاعر دانشمند همراه بوده است. انتخاب و ترتیب شاعران هم در این مجموعه بر حسب تولد است. یعنی زمان تولد شاعران معاصر را در نظر گرفته‌ام و به ترتیب هر شاعری که یک یا مجموعه شعر قوی داشت، دیوان او را مورد مطالعه قرار می‌دادم. با توجه به تم‌های اجتماعی، میهنی، سیاسی، وطنی و بیشتر جنبه تغزلی، عاشقانه‌ها و یادهای جوانی و پیرسالی را داخل آن قرار می‌دادند.
 

ابوذر احمدپیری
 
وی در ادامه افزود: انتخاب اشعار این مجموعه هم به این صورت بود که اشعار زیادی از دیوان هر شاعر انتخاب می‌شد، دوباره تجدید نظر می‌شد و حذف و اضافات زیادی روی آن صورت می‌گرفت. مثلا از برخی شاعران 5 شعر و از تعدادی از آن‌ها هم یک یا دو شعر انتخاب می‌شد. بیشتر هم شاعرانی هستند که استوانه‌های شعر معاصر ایران بودند که بر نسل بعدی خود تاثیرگذار و در دوران خودشان هم در زمینه تحلیل اشعار و نقد ادبی سرآمد بودند.   
 
مجموعه‌ای که 11سال از من وقت گرفت
مولف کتاب «نگهبان بهشت شاعران باش» درباره تمایز و تفاوت کتاب خود با دیگر مجموعه اشعار گردآوری شده اینچنینی عنوان کرد: به جد می‌توانم بگویم گزیده‌ای که الان ارائه شده، با گزیده‌های دیگر بسیار متفاوت است. گزیده اشعار فراوانی قبل از کتاب «نگهبان بهشت شاعران باش» کار شده، اما فقط چند کار محدود است که به قول معروف می‌توان روی آن حساب کرد؛ یعنی اکثر گزیده‌ها رونویسی از کار قدما بوده است. ولی من قریب به یازده سال روی این کتاب و گردآوری اشعار وقت گذاشتم، یعنی از تابستان سال 87 که این کار آغاز شد، تا به الان که کتاب منتشر شده، بارها مطالب کتاب آنالیز شده، حذف و اضافات صورت گرفته و در مجموع سعی شده کار ارزشمندی ارائه شود.

او ادامه داد: امیدوارم این کتاب مورد استقبال قرار گیرد و صاحبان ذوق و دوست‌داران ادب برای این کتاب مقبولیت قائل شوند و این کتاب توفیق پیدا کند که مورد توجه و تحسین همگان قرار گیرد. چون ممارست، دقت، اعمال ذوق و سلیقه‌ای که در کتاب به‌کار رفته، به آن اندازه‌ هست که من نگارنده این توقع را داشته باشم که از کارم تمجید و تحسین شود.

 کتاب قبلی‌ام کار ضعیفی بود
این پژوهشگر ادبیات درباره کتاب قبلی خود هم توضیحاتی ارائه کرد و گفت: قبلا هم کتاب گزیده اشعار شاعران معاصر را کار کرده‌ام که از نیما یوشیج شروع می‌شد و شامل گزیده اشعار 63 شاعر معاصربود؛ به نام «رویای رنگین» که نشر شروع در بوشهر آن را به چاپ رساند. الان که بعد از سال‌ها به آن نگاه می‌کنم، کار را ضعیف می‌بینم؛ چون کار سطحی بود و بیشتر جنبه رونویسی از کتاب‌ها و جنگ‌های ادبی داشت. ولی کار حاضرم واقعا متفاوت است و مطمئنا مورد توجه و استقبال مخاطبان قرار می‌گیرد.
 
احمدپیری درباره سابقه تحصیلاتی خود اظهار کرد: تحصیلات لیسانسم را در رشته زبان و ادبیات عرب در دانشگاه تهران و فوق‌لیسانس را در دانشگاه خلیج فارس گذراندم، در حال حاضر مدرس دروس فلسفه و منطق، ادبیات و عربی در دبیرستان‌های شهرستان تنگستان در استان بوشهر هستم.

لازم به ذکر است، جلد نخست «نگهبان بهشت شاعران باش؛ منتخبی از زیباترین شاهکارهای شعر معاصر ایران» به انتخاب و تدوین ابوذر احمدپیری در ۶۳۰ صفحه با شمارگان ۳۰۰ نسخه و بهای ۹۲۵۰۰ تومان به همت نشر ترنگ منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها