شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۴
رشد دو برابری چاپ کتاب در حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد

رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد: میزان تولید و چاپ کتاب در حوزه هنری این استان در سال جاری، رشد دوبرابری داشته است.

شریف اسلامی رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به اینکه حوزه هنری این استان در تولید آثار ادبیات پایداری و خاطرات رزمندگان دفاع مقدس پیشگام بوده و کتاب‌هایی در سطح ملی تولید کرده است، گفت: در حال حاضر در محورهای ادبیات پایداری 15 کتاب مراحل مختلف گردآوری، تدوین و کسب مجوز و چاپ را می‌گذرانند.

وی افزود: علاوه بر کتاب «پایی که جاماند»، کتاب‌های «فتاح» و «مقاومت خندقیان» از جمله آثاری هستند که به همت حوزه هنری چاپ شده‌اند. کتاب «مقاومت خندقیان» در مهرماه سال جاری از سوی نویسنده کتاب به مقام معظم رهبری تقدیم شد.

تدوین خاطرات مبارزات آیت‌الله ملک حسینی با رژیم شاه کلید خورد
اسلامی اضافه کرد: کتاب‌های «این جمعه تعطیل نیست» خاطرات رمضان جمعه‌نژاد و «حمایل خونین گل سرخ» خاطرات علی داد انصاری نیک از آثار چاپ شده در حوزه ادبیات پایداری است و در روزهای آینده هم دو کتاب «راه بی‌کنار عشق» زندگینامه شهید ولی‌پور و کتاب «امیر دل‌ها» زندگینامه سردار شهید همت علی حسن‌زاده چاپ و رونمایی می‌شوند.


رئیس حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد همچنین با بیان اینکه گردآوری و تدوین خاطرات مبارزات فقیه مجاهد، مرحوم آیت‌الله ملک حسینی با رژیم شاه توسط  دکتر رقیه جوادی کلید خورده است، عنوان کرد: ثبت خاطرات این قبیل روحانیون مبارز باعث زنده نگه داشتن آرمان‌های انقلاب خواهد شد؛ این عالم ربانی از سال 41 پرچمدار مبارزه با رژیم پهلوی در منطقه بود و ندای انقلاب را به گوش آزادی‌خواهان منطقه می‌رساند.

وی یادآور شد: خاطرات مبارزات انقلابی حجت‌الاسلام سیدعلی اصغرحسینی نیز توسط دکتر کشواد سیاهپور در مرحله گردآوری است.
  
لزوم تغییر استراتژی دستگاه‌های فرهنگی
رئیس حوزه هنری استان کهگیلویه و بویراحمد از تولید سه جلد کتاب نمایشنامه با موضوع دفاع مقدس در سال جاری خبر داد و عنوان کرد: این آثار شامل کتاب‌های «پاییز نگفته بود»، «کوچه مختار بود و ساسان بود و سیمین» و «چند خواب از زندگی بارانی» از رضا گشتاسب بود.

اسلامی در ادامه بالا رفتن هزینه چاپ کتاب را یکی از دلایل پایین آمدن تقاضا برای کتاب دانست، و افزود: عدم فرهنگ سازی و تبیین نشدن جایگاه و ارزش کتاب در جامعه، دلیل دیگر بی‌مهری به کتاب است. گسترش رسانه‌های جدید و شبکه‌های اجتماعی هم از دیگر دلایل این مسئله است. تغییر شیوه و ارائه پیام به مخاطب با تولید کتاب‌های صوتی و دیجیتالی می‌تواند در رشد فرهنگ کتابخوانی تاثیرگذار باشد.

وی تصریح کرد: سرعت تغییر در جامعه بسیار زیاد است و دستگاه‌های فرهنگی و هنری باید این توانایی را داشته باشند که خود را با این وضعیت تطبیق دهند و استراتژی‌های جدید و کارآمدی اتخاذ کرده و راهبردهایی متناسب با این تغییر تدوین و عملیاتی کنند تا بتوانند فرهنگ غنی ایران اسلامی را همواره زنده و پویا نگه دارند.
 
حوزه هنری از کدام نویسندگان حمایت می‌کند؟
چاپ کتاب مقدمه‌ای بر چاپ دستی به قلم احمد وکیلی که در مرحله اخذ فیبا و شابک است و مجموعه آثار هنرمندان استان کهگیلویه و بویراحمد که توسط عبدالرسول شریفی گردآوری شده است، از جمله کارهای انجام شده در حوزه هنرهای تجسمی است که رئیس حوزه هنری این استان به آنها اشاره کرد.

وی یادآور شد: در بخش پژوهش دو اثر در دست چاپ است؛ «تو را کوچ کوهی نفس می‌کشد» با موضوع یار یارهای کهگیلویه و بویراحمد به قلم حسن بهرامی یکی از دو کتاب پژوهشی در دست چاپ حوزه هنری استان است.
 

اثر «اقتصاد هنر» کاری از حسین خلیلی دیگر کتاب در دست چاپ حوزه پژوهشی است که اسلامی از آن نام برد و گفت: حوزه هنری به عنوان یکی ار نهادهای فرهنگی و هنری آمادگی حمایت از نویسندگانی را دارد که در زمینه ماموریت حوزه هنری فعالیت دارند و قلم می‌زنند.

کلید توسعه سرمایه‌های انسانی در دست نهادهای فرهنگی
اسلامی با بیان اینکه توسعه در دنیا با ارتباطات، آگاهی و فرهنگ شکل گرفته است، بیان کرد: کتاب به عنوان یکی از مهمترین مولفه‌های آگاهی بخشی و ارتباط مطرح بوده و هست؛ اگر نقش و اهمیت حوزه فرهنگ، هنر و کتاب در توسعه و رشد جامعه برای متولیان و مسئولان تبیین و نهادینه شود، به توسعه پایدار همه جانبه که مطلوب نظر و هدف است، خواهیم رسید.

رئیس حوزه هنری استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه هنرمندان و نویسندگان درک بیشتری از مشکلات موجود در جامعه دارند، بیان کرد: جامعه فرهنگ و هنر با زبان تاثیرگذار خود می‌توانند بسیاری از مصائب، مشکلات و آسیب‌ها را شناسایی کنند و زمینه آگاهی و دانایی را که سنگ بنای رفاه و آسایش است، فراهم آورند.

اسلامی تاکید کرد: کلید توسعه و رشد سرمایه‌های انسانی به عنوان اولین مولفه ضروری جهت حرکت در مسیر تعالی، در دست نهادهای فرهنگی، هنرمندان و رسانه‌هاست و اگر این حوزه‌ها خود رشد یافته و یا در اولویت نباشند، این چرخه معیوب، ادامه خواهد یافت.

«زاویه دید» و «ای مهربانتر از گل» در دست چاپ
در ادامه، حمید حسینیان مسئول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان کهگیلویه و بویراحمد نیز با بیان اینکه آگاهی و دانش باعث نشاط و امید در جامعه می‌شود، گفت: در زمینه شعر، مجموعه شعر لری «زمند» از اشعار شاعر مطرح هم استانی، حسن بهرامی، در دست چاپ است.
 

وی افزود: در زمینه شعر آئینی نیز دو مجموعه شعر «زاویه دید» و «ای مهربانتر از گل» در دست چاپ است.

حسینیان با اشاره به اینکه مجموعه شعر آیاتای (لنگه ماه) شامل اشعار منتخب 58 شاعر ترک قشقایی نیز طی روزهای گذشته توسط حوزه هنری استان به چاپ رسید و رونمایی شد، گفت: کتاب «کله پاچه عروس» با مضمون طنز بومی و با زبان لری سروده رسول سنایی و موسی عباسی از شاعران طنزپرداز مطرح هم استانی است که در نمایشگاه دستاوردهای چهل ساله انقلاب رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها