یکشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰
طرح نشان ملی استاندارد کتاب کودک به زودی اجرایی خواهد شد

مدیرعامل انتشارات مدرسه با بیان اینکه استانداردسازی فرم کتاب‌های کودکان و نوجوان یک ضرورت است، گفت: طی همکاری با موسسه خانه کتاب در تلاشیم تا نشان ملی استاندارد کتاب کودک را که شامل مناسب سازی و استانداردسازی محتوا و فرم فیزیکی کتاب‌های کودکان است اجرایی کنیم.

حمیدرضا شاه‌آبادی؛ مدیرعامل انتشارات مدرسه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، با اشاره به تفاوت‌های کتاب کودک و بزرگسالان، عنوان کرد: کتاب کودک در مقاسه با کتاب بزرگسالان از ویژگی‌های متفاوتی برخوردار است و همین موضوع موجب شد که به راه‌اندازی استاندارد ملی در این حوزه فکر کنیم.
 
وی افزود: آسیب‌پذیری کودکان در مقابل شکل فیزیکی کتاب و در مقابل محتوای آن همچنین ویژگی‌های دیگری که در رشد و نمو کودکان باید به آن توجه داشته باشیم موجب می‌شود احساس کنیم که هر کتابی در هر شرایطی و به هر شکلی قابل ارایه به کودکان نیست.
 
شاه‌آبادی با ذکر مثالی در این زمینه گفت: به عنوان مثال این اتفاق نظر در تمام دنیا وجود دارد که نباید بعضی مسائل محتوایی در ادبیات کودکان وجود داشته باشد. مثلا محتوایی در زمینه ترویج خشونت، نژادپرستی و بی‌اخلاقی درهمه کشورهای دنیا در کتاب‌ کودکان ارایه نمی‌شود.
 
وی یادآور شد: از سوی دیگر شکل فیزیکی کتاب کودک نیز شرایطی دارد که باید برای آن محدوده‌هایی را در نظر گرفت و براساس یک استاندارد ملی آن را تعریف کرد. به عنوان مثال کتاب‌هایی که برای خردسالان در بازار عرضه می‌شوند نباید در آ‌ن‌ها از مفتول برای صحافی استفاده کرد زیرا گاهی اوقات این مفتول‌ها کج می‌شوند، بیرون می‌زنند و برای خردسالان خطرناک است.
 
مدیرعامل انتشارات مدرسه با بیان اینکه توجه به این مسایل در کتاب کودک یک ضرورت است، گفت: با توجه به حساسیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد بهتر است که کتاب کودکان خردسال با نخ دوخته شود یا گرد کردن لبه‌های کتاب در حالی که ممکن است لبه‌های نوک‌تیز به دست کودکان آسیب بزند باید در نظر گرفته شود.
 
وی تاکید کرد: توجه به عدم استفاده از مواد بازیافتی در کتاب کودک و پیش‌بینی عدم بلعیده شدن و بی‌خطر بودن قطعات اضافی در کتاب نیز از جمله مواردی است که در شکل فیزیکی کتاب کودک باید توجه جدی نسبت به آن داشت.
 
شاه‌آبادی با اشاره به جلسات کارشناسی منظم در زمینه تدوین محتوای استاندارد ملی کتاب کودک، توضیح داد: پیش از این اسباب‌بازی‌های کودکان نیز استانداردسازی شده‌‌اند و به نظرم در این زمینه کتاب‌های کودک نیز می‌توانند از یک استاندارد ملی بهر‌ه‌مند شوند تا شاهد آثار مناسب و خوبی در این حوزه باشیم.
 
وی همچنین به گفتگو با مدیرعامل موسسه خانه کتاب نیز اشاره کرد و یادآور شد: خانه کتاب نیز از این موضوع استقبال کرده‌اند و اجرایی شدن این استاندارد به کمک موسسه خانه کتاب در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.
 
مدیرعامل انتشارات مدرسه در بخش دیگر صحبت‌های خود درباره آینده این برنامه‌ها، گفت: با برگزاری جلسات کارشناسی با حضور دست‌اندرکاران حوزه ادبیات کودک و فعالان حوزه چاپ و نشر همچنین استفاده از نظرات اولیای کودکان و کتابفروشان و موزعان می‌توانیم اصول استاندارد را در سطح ملی تدوین کنیم.
 
به گفته وی، در گام نخست ما در انتشارات مدرسه این استاندارد را استفاده خواهیم کرد اما امیدوارم در آینده نزدیک استاندارد ملی کتاب کودک در قالب نشان ملی معرفی شود و این نشان در کتاب‌های ناشرانی که طالب بهره‌مندی از آن هستند ثبت شود.
 
وی تاکید کرد: با این اقدام ناشرانی که مایل به همکاری هستند می‌توانند کتاب خود را طبق موازین استاندارد ملی تولید کنند و این نشان را بر روی محصولات خود درج کنند.
 
شاه‌آبادی با بیان اینکه اجرایی شدن این کار به نفع خانواده‌ها نیز است، عنوان کرد: از این پس خانواده‌ها می‌توانند کتاب‌هایی که نشان استاندارد ملی کتاب کودک را دارند با اطمینان خاطر خریداری کنند و با خیال راحت در اختیار فرزندانشان قرار دهند و این موضوعی است که سال‌هاست خانواده‌ها و اولیای مدرسه دنبال آن هستند.
 
وی یادآور شد: گاهی اوقات والدین به کتابفروشی که می‌روند سراغ فهرست‌های مختلف را می‌گیرند همزمان به فهرست‌ها دسترسی ندارد و وجود آرم استاندارد ملی کتاب بر روی کودک می‌تواند خانواده‌ها را با اطمینان بهتر و موثرتری به سمت خرید کتاب سوق دهد.
 
شا‌ه‌آبادی با بیان اینکه اجرایی شدن این طرح در انتشارات مدرسه به صورت محدود دنبال می‌شود، گفت: ما موازینی را برای نشر خود تدوین کردیم و به تدریج در حال اجرای آن هستیم، به عنوان مثال فونت‌هایی که باید برای کتاب‌های گروه‌های سنی مختلف استفاده شود را تعریف کرده‌ایم، همچنین فاصله و عرض سطرها را نیز تعریف کرده‌ایم و به تدریج کامل‌تر می‌شود.
 
وی با بیان اینکه تدوین این موضوع در قالب استاندارد ملی به تنهایی درتوان ما نیست و باید از کارشناسان حوزه‌های مختلف برای اجرایی شدن آن کمک بگیریم، عنوان کرد: نباید فراموش کنیم که استاندارد سازی کتاب کودک به معنی انجام ممیزی کتاب نیست زیرا این موضوع تعریف دیگری دارد که توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود، استانداردسازی از زاویه دیگری به موضوع نگاه می‌کند. البته ممکن است کتابی که ممیزی را بگذراند راحت‌تر استاندارد بگیرد و کتابی که نشان استاندارد را داشته باشد راحت‌تر مجوز بگیرد اما همه این موضوعات باید جدا از همدیگر تعریف شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها