چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
زندگی علامه طباطبایی الگویی از همنشینی با کتاب و اندیشه است

محمد اخگری، استاد دانشگاه صدا و سیما در سالروز بزرگداشت آیت‌الله سید محمدحسین طباطبایی، بیان کرد: زندگی این شخصیت برجسته، سراسر تحصیل و تهذیب و تلاش برای آموختن دانش است. زندگی علامه طباطبایی را می‌توان به‌عنوان الگویی از همنشینی با کتاب و اندیشه قلمداد کرد. شخصیتی که در تمامی لحظات زندگی خود در حال آموختن، آموزش و تالیف بود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، چهارشنبه 24 آبان‌ماه برابر با پنجمین روز بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، روز بزرگداشت علامه سید محمدحسین طباطبایی است. دکتر محمد اخگری، نویسنده و پژوهشگر و استاد دانشگاه صدا و سیما، به این مناسبت در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا، درباره ویژگی‌های شخصیتی صاحب کتاب «المیزان»، اظهار کرد: یکی از شخصیت‌های بزرگ روزگار ما در حوزه مباحث علوم اسلامی، علامه طباطبایی بوده و اهمیت شخصیت علامه از چند منظر قابل بررسی است. نخست اینکه وی مفسر قرآن بوده و «تفسیر المیزان» یکی از مهم‌ترین منابع تفسیری دقیق و متقن جهان اسلام بوده که با روش تفسیر قرآن به قرآن صورت گرفته است. علامه در این تفسیر سعی کرده آیات قرآن را با استفاده از شواهد استنباط کند و به این دلیل در میان تفاسیر از جایگاه ارزنده‌ای برخوردار است.
 
نویسنده کتاب «نغمه محمد، نگاهی به تاثیرپذیری گوته از شخصیت پیامبر اسلام» افزود: علامه با آشنایی که با فلسفه و حکمت داشت، ‌یک روش نوین را در مطالعه اندیشه و علوم اسلامی ایجاد کرده است. امروزه آثار ایشان در حوزه حکمت با عنوان‌های «بدایة‌الحکمة» و «نهایة‌الحکمة» در حوزه‌های علمیه و دانشگاه تدریس می‌شود و شرح‌‌های بسیاری درباره این دو کتاب نوشته شده است. کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیست» نیز از جمله آثار ارزشمند علامه بوده که با تقریر شهید مطهری تنظیم و منتشر شده و دارای شرح‌های بسیاری است. در حوزه عرفان نیز «رسالة‌ الولایة» به مباحث عرفان اسلامی می‌پردازد.
 
اخگری گفت: هانری کُربَن، فیلسوف و اسلام‌شناس فرانسوی، دیدارهایی با علامه طباطبایی داشته که تاثیر اندیشه علامه بر کتاب «تاریخ فلسفه اسلامی» اثر هانری کُربَن را می‌توان دید. اینطور می‌توان بیان کرد که علامه روش فلسفه و حکمت را در حوزه تفکر و اندیشه اسلامی باز و مطرح کرده است.
 
این نویسنده و مترجم، ادامه داد: زندگی وی سراسر تحصیل و تهذیب و تلاش برای آموختن دانش است. ایشان چه در تبریز، چه در نجف و چه در دوره‌ای که مجدد به تبریز باز می‌گردد و در نهایت در قم اقامت می‌گزیند، همواره در حال تعلیم و تعلم بود. زندگی علامه طباطبایی را می‌توان به‌عنوان الگویی از همنشینی با کتاب و اندیشه قلمداد کرد. شخصیتی که در تمامی لحظات زندگی خود در حال آموختن، آموزش و تالیف بود.
 
استاد دانشگاه صدا و سیما، بیان کرد: برای کسانی که می‌خواهند در راه دانش قدم بردارند، زندگی علامه نمونه والایی از علم‌اندوزی، مجاهده و تلاش برای فهم معارف اسلامی و به‌ویژه معارف قرآنی است. علامه در شعر و ادبیات هم بسیار توانمند بود و شهر زیبای وی با عنوان «کیش مهر» یکی از زیباترین سروده‌ها در ادبیات فارسی به‌شمار می‌رود که در آن مفاهیم عرفان اسلامی موج می‌زند.
 
نویسنده کتاب «از لاهور تا داکا: جستاری در نظم فارسی در شبه‌قاره» افزود: می‌توان این شخصیت را جامع علوم اسلامی چه در فلسفه، چه در کلام، چه در علوم قرآن و حدیث و چه در عرفان دانست. طبیعتا اگر بخواهیم در زندگی مسیر علم در هر رشته‌ای را طی کنیم، بی‌گمان باید هر لحظه با مطالعه و آموختن همراه باشد و شاید برتر از همه اینها، سلوک اخلاقی و فردی و تهذیب نفس و اخلاص در نوشتار و گفتار باشد. آنچه از زندگی علامه می‌خوانیم، همین خلوص و عدم وابستگی به دنیا و ظواهر آن و تلاش و نیت پاک برای خدمت به قرآن است. کسانی همچون علامه طباطبایی که با نیت خالص به ترویج، تعلیم و تعلم معارف قرآنی می‌پردازند، بهترین الگو برای اهالی علم و کتابخوانان هستند.
 
اخگری در ادامه با اشاره به تاثیر هفته‌ای با عنوان کتاب در کشور گفت: یقینا هر پویش و برنامه‌ای که با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی صورت گیرد، موثر و دارای اهمیت است. کتاب متعلق به یک روز، یک هفته و یک ماه نیست، بلکه کتاب همراه انسان در همه لحظات زندگی بوده و انسان بدون دانایی و دانش نمی‌تواند زندگی کند. برای افروختن چراغ دانش که ابزار آن کتاب، مطالعه و علم است، یک هفته کفایت نمی‌کند، ولی به بهانه چنین مناسبت‌هایی می‌توان با استفاده از ابزارهای موجود و رسانه‌ها، فرهنگ کتابخوانی را در کشور بالا برد. برای تاثیرگذاری بیشتر باید گستره و دامنه این فعالیت‌ها را در سطح کشور، مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی افزایش داد و قالب‌های متنوعی را به‌کار برد.
 
مترجم کتاب «ادبیات فولکلور ایران»، اظهار کرد: برخی امور مانند موضوع نذر فرهنگی و نذر کتاب باید فرهنگ‌سازی شود و رواج پیدا کند. کتاب غذای روح است و باید از آن حمایت کرد. افرادی که تولید فکر می‌کنند، آثار ادبی و هنری را می‌آفرینند و یا حتی آثار خوب زبان‌های دیگر را ترجمه می‌کنند، حمایت شوند، چراکه رشد و تعالی انسان از طریق کتاب میسر می‌شود. تقویت فرهنگ کتابخوانی به نقویت فرهنگ دانایی منجر می‌شود و تقویت فرهنگ دانایی، غایت رشد انسان است. هر روز و هفته‌ای که برای کتاب نامگذاری می‌شود، بسیار ارزشمند است و هنوز هم کافی نیست. باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که کتاب خریده و خوانده شده و این فرهنگ در ذهن جامعه جاری شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها