دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۰
حمایت علمی دانشکده چاپ از صنعت چاپ به‌منظور تحقق اهداف نظام/ با بحران مکان مناسب مواجهیم

حسن نقی‌پور، سرپرست مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 5 تهران (دانشکده چاپ) ضمن ارائه گزارشی از تاریخچه تأسیس و توانمندی‌های این دانشکده گفت: این مرکز با بحران مکان مناسب به منظور آموزش و پرورش دانشجویان برای بهتر شدن کارایی آن‌ها در محیط کار مواجه است.

حسن نقی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با اشاره به تاریخچه تأسیس مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 5 تهران (دانشکده چاپ) اظهار کرد: حرکت همسان صنعت چاپ با توسعه صنعتی کشور و تحقق اهداف برنامه بیست ساله نظام در 1404، نیازمند تلاش‌‏های علمی و فنی است، به نحوی که علم و فن چاپ، توأمان نسبت به توسعه عمومی داخلی، و ترقی اختصاصی صنعت چاپ در جهان، رشد و تعالی یابد.
 
وی گفت: در این رابطه، نیاز علمی از مهم‌ترین نیازهای کشور است که رفع نکردن این نیاز، تبدیل به معضل اساسی شده است. کمبود مفرط استاد در حوزه‌‏‏های گوناگون چاپ، نبود تولید دانش بومی و ضعف مفرط منابع داخلی مؤید فقر شدید علمی صنعت چاپ کشور است.
 
سرپرست مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 5 تهران (دانشکده چاپ) ادامه داد: برای رفع این معضل باید برگزاری دوره‏‌های آموزشی و فرصت‏‌های مطالعاتی برای افراد حائز شرایط در دستور کار قرار گیرد تا بدین ترتیب، ضمن جذب آخرین اطلاعات و دانش روز، فرصتی برای رفع نیازهای علمی آموزشی به‌وجود آید.
 
نقی‌پور افزود: در این راستا، مركز آموزش علمی كاربردی فرهنگ و هنر واحد شماره 5 تهران (دانشکده چاپ) فعاليت خود را در سال 1381 توسط دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مؤسسه آموزش عالی علمی کاربردی فرهنگ و هنر و دانشگاه جامع علمی کاربردی آغاز کرد. اين مركز هم‌اكنون دارای 452 نفر دانشجو در رشته‌های مقطع کاردانی حرفه‌ای چهار رشته چاپ و نشر، طراحی چاپ، امور فرهنگی، هنرهای تجسمی ـ گرافیک، مقطع کارشناسی حرفه‌ای 6 رشته مدیریت امور چاپ، مدیریت امور نشر، طراحی و آماده‌سازی چاپ، گرافیک ـ پوستر و نشانه، گرافیک ـ تصویرسازی، گرافیک ـ چاپ و بسته‌بندی است و از امكاناتی مانند سايت رايانه و كتابخانه برخوردار است.
 
وی اهداف دانشکده چاپ را حمایت علمی از صنعت چاپ به‌منظور توسعه هماهنگ با کشور و تحقق اهداف نظام در 1404، تقویت استادان، دانش‌پژوهان و دست‌اندرکاران حوزه چاپ و ارتقاء سطح کمی و کیفی دانش بومی چاپ در ایران و اولویت دادن به نخبگان دانش‌آموخته و کارشناسان صنعت چاپ کشور برشمرد.
 
سرپرست مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 5 تهران (دانشکده چاپ) درباره وضعیت دستگاه‌ها و نیروهای انسانی این دانشکده، اظهار کرد: به علت این‌که دانشکده چاپ تنها متولی آموزش صنعت چاپ در کشور است، برای آموزش دانشجویان به‌صورت پیشرفته و عملی، با اکثر چاپخانه‌ها و لیتوگرافی‌ها و صحافی‌ها اقدام به انعقاد تفاهمنامه همکاری کرده و چون دانشجویان بیش از 95 درصد شاغل در صنعت چاپ هستند، به‌صورت عملی با ماشین‌آلات چاپ درگیر هستند و در این مرکز مباحث نظری، تئوریک و عملی و همچنین اطلاعات روز صنعت چاپ تدریس می‌شود.
 
نقی‌پور ادامه داد: نیروی انسانی دانشکده چاپ اعم از پرسنل واحد آموزش و استادان که همگی در خدمات‌دهی به دانشجویان هستند، با سابقه طولانی در امر آموزش و آشنا به اصول و آیین‌نامه‌ها و طبق سرفصل‌های آموزشیِ ارائه شده توسط دانشگاه جامع علمی کاربردی پس از تصویب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که در اختیار مراکز گذاشته می‌شود، اقدام می‌کنند.
 
وی با اشاره به برنامه‌ها و سیاست‌های پیش‌ِروی دانشکده چاپ گفت: این مرکز برنامه‌های متعددی به‌منظور حرکت رو به جلو و پیشرفت در سال جاری در دستور کار قرار داده که از آن‌جمله می‌توان به تقویت بنیه علمی و به‌روز کردن اطلاعات علمی و آموزشی کارشناسان در حوزه صنعت چاپ کشور، اقدام همسان در دو محور علمی، فنی مرتبط با صنعت چاپ، ایجاد تعهد لازم برای بهره‌مندی عمومی از سرمایه‌‏گذاری علمی، حمایت از ورود و همکاری بخش خصوصی، تأکید بر اولویت‌بندی متقاضیان براساس شرایط متقاضی و توجه به توسعه دانش صنعت چاپ در سطح کشور اشاره کرد.
 
سرپرست مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 5 تهران (دانشکده چاپ) عنوان کرد: این مرکز از توانمندی‌های برگزاری دوره‌های تخصصی در تمام حوزه‌های صنعت چاپ در کشور، اعزام دانشجوی کارشناس صنعت چاپ برای به‌کارگیری در وزارتخانه‌های وابسته به صنعت چاپ، بورس شدن دانشجویان به کشورهایی مانند آلمان برای ادامه تحصیل در رشته چاپ و زیرشاخه‌های آن، اعزام استادان حوزه چاپ به کشور آلمان به‌منظور گذراندن دوره‌های تخصصی چاپ و به‌روز شدن اطلاعات علمی و همکاری با اتحادیه‌های مختلف صنعت چاپ برای آموزش به نیروهای وابسته به آن اتحادیه‌ها برخوردار است.
 
نقی‌پور افزود: در این مرکز چند گروه دانشجو داریم و درصد کمی از آن‌ها شاخص هستند که در بازار کار هم بسیار موفق خواهند بود. برخی از دانشجویان با علاقه وارد این رشته می‌شوند و برخی دیگر به اجبار و عده‌ای هم پیش از ورود درگیر این رشته بوده‌اند؛ مانند کارگران یا مدیران چاپخانه‌ها که بسیار بیشتر از دیگران از کلاس‌ها بهره می‌برند، زیرا برای درک مطالب، نیاز کمتری به کارهای عملی دارند و برای کسب دانش تئوری وارد این رشته می‌شوند. 
 
وی توضیح داد: آموزش عملی در صنعت چاپ به امکانات زیادی نیاز دارد. ما برای تأمین این امکانات از راه‌های مختلفی اقدام کرده‌ایم، به‌عنوان مثال انعقاد قرارداد با چاپخانه‌ها و سعی در ایجاد ارتباط با صنعت؛ اما تا امروز از هیچ کدام از این راه‌ها جواب صد در صد مناسبی دریافت نکرده‌ایم، زیرا کنترل آکادمیک در محیط چاپخانه بسیار سخت است و هر چاپخانه‌ای مقررات ویژه خود را دارد. بنابراین از آن‌جایی که کارگاه‌های محدودی در اختیار داریم، آموزش در این بخش به‌صورت کامل ارائه نمی‌شود، در حالی‌که کسی که از این مقطع وارد بازار می‌شود باید یک فن را بداند و ارائه این امکانات به همین دلیل پیچیده است. البته در دانشگاه‌هایی که بحث آکادمیک و دانش تئوری در اولویت قرار دارد، برای آموزش، نیاز صِرف به دستگاه نیست. تفاوت دانشگاه جامع علمی کاربردی با دیگر مراکز آموزشی این رشته این است که باعث ایجاد تغییر اساسی در کارکنان چاپخانه‌ها و طرز فکر کارگران می‌شود.

سرپرست مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 5 تهران (دانشکده چاپ) گفت: امتیاز دیگر که البته از طرفی می‌تواند نقطه ضعف هم باشد این است که مدرسان، همگی از خود صنعت هستند و ایراد آن هم این است که پژوهشگر نبوده و با رسم و رسوم کلاس‌داری و آموزش آکادمیک به دانشجویان آشنایی ندارند. این یکی از دلایلی است که در محتوای آموزشی، آن‌ها را دچار مشکل می‌کند. هدف مقطع کاردانی، ارائه تکنسین، هدف مقطع کارشناسی، ارائه دانش حرفه‌ای و شناخت کامل و توانایی آنالیز و هدف مقطع کارشناسی‌ارشد، ارائه پژوهشگر است. بزرگ‌ترین ضعف مراکز علمی کاربردی، ناتوانی در سوق دادن دانشجویان به سمت تحقیق و پژوهش است که در برنامه‌های آینده با برگزاری کارگاه‌های ضمن خدمت برای استادان برنامه‌ریزی‌های مدونی صورت گرفته است.
 
نقی‌پور درباره دغدغه‌های دانشکده چاپ نیز اظهار کرد: مشکل این است که در این مراکز از تکنولوژی جدید نرم‌افزاری استفاده نمی‌شود. در آموزش نوین، نیازی به ماشین چاپ نیست، زیرا می‌توان از نرم‌افزارهای شبیه‌سازی آموزشی بهره برد. برای مثال یکی از شیوه‌های نوین آموزشی، روش حل مساله (Problem Solving) است که در دوره‌های اخیر وارد واحدهای درسی رشته‌هایی مانند مهندسی صنایع شده، اما از آن استفاده نمی‌کنیم. در این راستا به‌دنبال ویرایش سرفصل‌های رشته‌های چاپ به‌منظور به‌روز کردن و گنجاندن مطالب جدید علمی هستیم.
 
وی با ابراز تاسف از همکاری نکردن اتحادیه‌های مختلف صنف چاپ با دانشکده چاپ افزود: متأسفانه هیچ متولی مشخصی برای صنعت چاپ و همکاری مالی و معنوی اُرگان مربوطه با دانشکده چاپ وجود ندارد و این مرکز در چند سال اخیر با بحران مکان مناسب برای آموزش دانشجویان و پرورش آن‌ها جهت بهتر شدن عمل ایشان در محیط کار شده است. بنده به کمک همکارانم در این دانشکده درصدد برقراری ارتباط با اتحادیه‌های مختلف صنعت چاپ هستیم تا بتوانیم با کمک دوستان یک فضای خوب برای آموزش صنعت چاپ پیدا کنیم تا در آن بتوانیم کارگاه‌های آموزشی برگزار کنیم و به پرورش افراد با استعداد برای صنعت چاپ بپردازیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها