سه‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۱
محمدرضا شمس با «ضحاک» و «پیازی که گرمش بود» به نمایشگاه کتاب تهران می‌رود

محمدرضا شمس، نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان، امسال با چند کتاب چاپ نخست شامل «افسانه‌های این ور آب»، «افسانه‌های اون ور آب»، «ضحاک»، «پیازی که گرمش بود» و «بادکنک قرمز» به بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران می‌رود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) محمدرضا شمس گفت: تعداد زیادی از کتاب‌هایی که برای کودکان و نوجوانان نوشته‌ام در دست ناشران است و هنوز منتشر نشده است اما پیش بینی می‌کنم امسال با چهار کتاب چاپ نخست با عنوان‌های «افسانه‌های این ور آب»، «افسانه‌های اون ور آب»، «ضحاک» و «پیازی که گرمش بود» به بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بروم.
 
این نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان ادامه داد: کتاب‌ «افسانه‌های این ور آب» درباره افسانه‌هایی است که در کشورمان رایج است و داستان‌های زیادی درباره آنها بیان شده است. کتاب «افسانه‌های اون ور آب» هم دربردارنده قصه‌هایی از افسانه‌ها و داستان‌هایی است که در سایر کشورها و قاره‌های جهان رایج است.
 
وی اضافه کرد: وجه مشترک افسانه‎‌های این ورآب و اون ورآب این است که خیلی از این افسانه‌ها مثل هم هستند و ریشه‌های مشابه و مشترکی دارند. درواقع به نظر من همه افسانه‌ها از یک خانواده بزرگ هستند. به عنوان مثال سیندرلا درواقع خواهر ماه پیشونی ایرانی و بلورخانم ترکیه است یا حسن کچل ایرانی از اقوام خیاط شجاع ترکیه و نازار پهلوان ترکمنستان است و این موضوع درباره سایر شخصیت‌هایی که در افسانه‌ها هستند نیز صدق می‌کند.
 
شمس توضیح داد: کتاب «ضحاک» هم بازنویسی داستان ضحاک است و من آن را برای نوجوانان نوشته‌ام. این کتاب نیز از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر خواهد شد. کتاب «پیازی که گرمش بود» نیز یک قصه تصویری است و ماجرای پیازی را برای خردسالان تعریف می‌کند که به خاطر گرمی هوا لباس‌هایش را به اطرافیانش می‌بخشد و در نهایت تبدیل به یک پیازچه می‌شود. این کتاب هم از سوی نشر پیدایش منتشر و در نمایشگاه عرضه خواهد شد.
 
وی ادامه داد: همچنین پیش بینی می‌کنم کتاب «بادکنک قرمز» هم که برای چاپ به انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تحویل داده‌ام در نمایشگاه کتاب امسال عرضه شود. این کتاب شامل پنج داستان کوتاه است و به نوعی با تخیل کودکان بازی می‌کند و برای لذت بردن کودکان نوشته شده است. البته پیام این کتاب به طور غیر مستقیم مربوط به اهمیت دادن و توجه کردن کودکان به محیط زیست است.
 
شمس اظهار کرد: علاوه بر این، تعدادی از کتاب‌های تجدید چاپی من هم امسال در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران عرضه خواهد شد. از آن جمله می‌توانم به مجموعه «قصه‌های علمی» اشاره کنم.
 
وی افزود: این مجموعه شامل 10 جلد کتاب است که هر کدام از جلدها شامل 10 داستان با موضوعات علمی برای کودکان است. این مجموعه حاوی اطلاعات عمومی است و به زبان ساده و کودکانه بیان شده است. در سال گذشته 10 جلد این مجموعه در قالب یک جلد منتشر شد. امسال این کتاب تجدید چاپ شده است و در نمایشگاه کتاب امسال عرضه خواهد شد.
 
محمد رضا شمس، نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان، در سال 1336 در تهران متولد شد. وی پس از انقلاب اسلامی، همکاری خود با نشریه «کیهان بچه‌ها» را آغاز کرد. نخستین شعر او به نام «نیلوفر من» در سال‌های نخست انقلاب به چاپ رسید. سپس به نوشتن داستان پرداخت. محمدرضا شمس بعدها با مجله های رشد نوآموز، کودک و دانش آموز، سروش کودک و نوجوان، باران، سلام بچه‌ها، پوپک و گلک همکاری کرد. نخستین کتاب این نویسنده با عنوان «اگر این چوب مال من بود» در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به چاپ رسید. بعدها با انتشارات سروش، امیرکبیر، مدرسه، قدیانی، پیدایش، افق، محراب قلم، به نشر، حنانه، شباویز، و رویش همکاری داشت. حاصل این همکاری، چاپ بیش از 30 عنوان کتاب است. از آنجمله می‌توان به «خواب و پسرك»، «مراد شمر»، «ديوانه و چاه»، «عروسي»، «شير، اسب و بشقاب چيني گلدار»، «بادكنك و اسب‌آبي»، «قصه بهار»، «قصه پلي كه بود و ديگر نيست»، «خورشید مال كیه؟»، «كلوچه خانم»، «دختره خل و چل»، «دزدى كه پروانه شد» و «صبحانه‌ى خیال» اشاره کرد.
 
شمس تاکنون جوایزی همچون لوح تقدیر كتاب سال كانون پرورش فكرى كودكان و نوجوانان، كتاب سال سلام، قصه‌ سال مجله‌ سروش كودک، لوح زرین جشنواره مطبوعات كانون پرورش فكرى كودكان و نوجوانان،‌ جشنواره مطبوعات، كتاب سال شوراى كتاب كودک و دیپلم افتخار ازIBBY، انجمن فرهنگی را از آن خود کرده است.
 

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رحیم قلیزاده ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
    خیلی عالی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها