یکشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۱
رضا نیکنام: باید به جای کم‌کردن متراژ غرفه‌ها معیار ورود ناشران به نمایشگاه سخت‌تر شود

رضا نیکنام، مدیر انتشارات ویدا گفت: متاسفانه هرسال متراژ غرفه‌ها کمتر می‌شود و زمانی که اعتراض می‌کنیم، می‌گویند تعداد ناشران و تعداد عناوین کتاب‌های چاپ شده نسبت به سال‌های قبل بیشتر شده و ما مجبوریم متراژ غرفه‌ها را کمتر کنیم تا ناشران بیشتری بتوانند در نمایشگاه حضور داشته باشند؛ در حالی که مسئولان باید به جای کم‌کردن متراژ غرفه‌ها معیارهای ورود ناشران به نمایشگاه را سخت‌تر کنند تا فقط ناشرانی که کتاب‌های خوب و باکیفیت تولید می‌کنند بتوانند وارد نمایشگاه شوند.

مدیر انتشارات ویدا در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اظهار کرد: امسال با 300 عنوان کتاب در حوزه کودک، نوجوان و بزرگسال به بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران می‌رویم که 40 عنوان از این کتاب‌ها چاپ نخست است.
 
وی ادامه داد: جز دو عنوان رمان روانشناسی به نام‌های «بهار از راه می‌رسد» و «نسیم تابستان» نوشته کاترین پالمر و ترجمه سیمین موحد که برای بزرگسالان منتشر شده است، بقیه عناوین کتاب‌های چاپ نخست ما در حوزه رمان نوجوانان است.
 
رضا نیکنام، توضیح داد: از جمله کتاب‌های چاپ نخست در حوزه نوجوان که امسال به بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران خواهیم برد، می‌توانم به مجموعه «چگونه اژهای خود را تربیت کنیم» اشاره کنم. چهار جلد نخست این مجموعه پیش از این منتشر شده بود و مورد استقبال زیادی قرار گرفت. در حال حاضر نیز چهار جلد بعدی این مجموعه (جلد 5 تا 8) را منتشر کرده‌ایم که در نمایشگاه کتاب امسال عرضه خواهیم کرد. برخی از عناوین جدید این مجموعه عبارتند از «چطور حمله اژدها را خنثی کنیم»، «چطور با اژدهای مرگ‌بار روبرو شویم» و «چطور قلب یک اژدها را بشکنیم».
 
وی افزود: همچنین چهار جلد نخست از مجموعه جدیدی با عنوان «شکارچیان شبح» نوشته سیمون آرگرین ترجمه علی مصلح حیدرزاده را نیز منتشر کرده‌ایم که در نمایشگاه عرضه خواهیم کرد. این عنوان‌ها عبارتند از «شبح شانس»، «شبح رویا»،‌ «شبح لبخند» و «ارواحی از ماورا».
 
مدیر انتشارات ویدا ادامه داد: علاوه بر این دو جلد دیگر از مجموعه «دث‌ استاکر» با عنوان‌های «نبرد» و «شورش» نوشته سیمون آرگرین با ترجمه عاطفه احمدی را در نمایشگاه امسال عرضه خواهیم کرد.
 
نیکنام گفت: همچنین یک سری کتاب‌های جدید شامل داستان‌های کوتاه وحشتناک برگرفته از داستان‌های نویسندگان معروف جهان را نیز با عنوان «کتاب وحشت»  منتشر کرده‌ایم. نخستین جلد این مجموعه را که شامل داستان‌های کوتاه وحشتناک نویسنده‌های مختلف و معروف جهان و به‌وسیله آر‌ال‌استاین جمع‌آوری شده و سید مصطفی رضیئی آن را ترجمه کرده است نیز به تازگی منتشر کرده‌ایم.
 
وی افزود: همچنین جلد هفتم مجموعه «خاطرات خون‌آشام» نوشته ال‌. جی‌. اسمیت و ترجمه محمد حسینی مقدم با عنوان «بازگشت نیمه‌شب» را در نمایشگاه کتاب امسال عرضه می‌کنیم.
 
نیکنام ادامه داد: علاوه بر این جلد پنجم مجموعه «نغمه آتش» و «یخ» نوشته جورج‌ آر. ‌آر. مارکین با ترجمه رویا خادم‌الرضا با عنوان «رقص با اژدهاها» را در قالب سه کتاب منتشر کرده‌ایم. جلد اول این مجموعه نیز با عنوان «بازی تاج و تخت» در سه کتاب، جلد دوم با عنوان «نبرد پادشاهان» در دو کتاب، جلد سوم با عنوان «طوفان شمشیرها» در دو کتاب و جلد چهارم با عنوان «جشنی برای کلاغ‌ها» در 2 کتاب منتشر شده بود.
 
وی افزود: همچنین سری دوم مجموعه «مدرسه عهد بوق» نوشته آرال‌استاین ترجمه مسعود ملک‌یاری و حسام امامی را در قالب پنج جلد منتشر کرده‌ایم. پیش از این پنج جلد نخست این مجموعه منتشر شده بود که مورد استقبال فراوانی قرار گرفت. را نیز در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه خواهیم کرد.
 
مدیر انتشارات ویدا در ادامه به بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران اشاره کرد و گفت: شرایط ما در نمایشگاه کتاب سال گذشته چندان مطلوب نبود. متاسفانه دست‌اندرکاران نمایشگاه برای واگذاری غرفه به ناشران تنها معیارشان تعداد عناوین منتشرشده است و معیارهای مهم دیگر مانند کیفیت و حجم کتاب‌های تولید شده را در نظر نمی‌گیرند و این مساله سبب می‌شود ناشری که 100 عنوان کتاب نوجوان 400 صفحه‌ای با کیفیت بالا تولید کرده با ناشری که 100 عنوان کتاب کودک 12 صفحه‌ای با کیفیت‌های بسیار پایین چاپ کرده با یکدیگر برابرند و به یک اندازه غرفه دریافت می‌کنند.
 
وی ادامه داد: متاسفانه هرسال متراژ غرفه‌ها کمتر می‌شود و زمانی که اعتراض می‌کنیم می‌گویند تعداد ناشران و تعداد عناوین کتاب‌های چاپ شده نسبت به سال‌های قبل بیشتر شده و ما مجبوریم متراژ غرفه‌ها را کمتر کنیم تا ناشران بیشتری بتوانند در نمایشگاه حضور داشته باشند.
 
مدیر انتشارات ویدا اضافه کرد: در حالی که مسئولان باید به جای کم‌کردن متراژ غرفه‌ها معیارهای ورود ناشران به نمایشگاه را سخت‌تر کنند تا فقط ناشرانی که کتاب‌های خوب و باکیفیت تولید می‌کنند بتوانند وارد نمایشگاه شوند. درواقع مسئولان باید از ناشران و صنعت نشر حمایت کنند نه اینکه برای ارائه راندمان و بیلان کاری در نمایشگاه تعداد ناشر بیشتری را به نمایشگاه بیاورند و بازار مکاره‌ای راه بیندازند و بگویند چند هزار ناشر و چند هزار کتاب چاپ نخست در نمایشگاه شرکت کرده است. چیزی مهم است کیفیت کتاب‌های منتشرشده است نه تعداد کتاب‌ها.
 
نیکنام در ادامه گفت: با توجه به غرفه‌ای که سال گذشته به ما دادند و مکان مناسبی نداشت میزان فروش ما نسبت به سال‌های قبل کاهش پیدا کرد اما پیش‌بینی می‌کنم در سال جدید با توجه به فضای خوب سیاسی و رفع تحریم‌ها و دمیدن روح امید در جامعه و با در نظر گرفتن اینکه امسال مشکلات سال گذشته مانند جام جهانی و همزمانی نمایشگاه با ایام امتحانات دانش‌آموزان را نداریم، میزان استقبال و فروش ما در نمایشگاه کتاب امسال افزایش پیدا کند.
 
انتشارات ویدا در سال 1376 فعالیتش را در حوزه کودک و نوجوان و بزرگسال آغاز کرده است و تا به حال حدود 500 عنوان کتاب منتشر کرده که 200 عنوان از آنها تجدید چاپ شده است. از جمله این کتاب‌ها می‌توان به «انتقام از جن‌های زیرزمینی»، «انتقام جادوگر»، «انسان گرگ‌نما»، «چطور به زبان اژدها‌ها صحبت کنیم»، «چگونه دزد دریایی شویم»، «خون‌بهای گزاف»، «خون هیولا»، «الري كويين»، «افسانه‌هاي دختر ايروني»، «مجموعه طنز كركي كسل»، «عروسک سنگ صبور»، «دختر انار»، «ماجرای پودینگ کریسمس»، «آخرین جلسه احضار روح»، «ماه پیشونی»، «زمان وحشت»، «چل گیس و حسن کچل»، «حقیقت پنهان» و «دايره وحشت» اشاره کرد.
 
 
 
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها