چهارشنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۱
مصطفی خرامان: افزایش رقابت بین ناشران سبب بالا رفتن کیفیت کتاب‌ها می‌شود/ امسال با خانواده قلندری به نمایشگاه کتاب تهران می‌روم

مصطفی خرامان، نویسنده کودک و نوجوان گفت: اتفاقی که در سال 93 افتاده است این بوده که تعدادی از ناشران که قبلا در حوزه کودک و نوجوان کار نمی‌کردند وارد این حوزه شده‌اند و این مسئله موجب شده تا رقابت بیشتری بین ناشران در حوزه کودک و نوجوان ایجاد شود و اگر این رقابت همچنان ادامه پیدا کند، می‌تواند باعث ارتقای کیفیت کتاب‌ها شود و اگر تا به حال تعداد انگشت شماری ناشر خوب داشتیم این تعداد، در حال افزایش است.

مصطفی خرامان در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) اظهار کرد: امسال با دو عنوان کتاب برای کودکان و نوجوانان به بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خواهم رفت. یکی از این کتاب‌ها رمان نوجوانی است با عنوان «بازجویی خانواده قلندری» که رمانی اجتماعی است و ماجرای دزدی از یک بانک را بیان می‌کند در این رمان بالاخره پلیس دزد بانک را دستگیر کرده و از او بازجویی می‌کند. در طول بازجویی، دزد یک داستان فانتزی را بیان می‌کند و چون این داستان غیر قابل باور است کارآگاه مجبور می‌شود از اعضای خانواده دزد برای یافتن صحت ماجرا بازجویی کند و به این ترتیب پای خانواده این فرد نیز به داستان باز می‌شود. 
 
این نویسنده کتاب‌های کودک و نوجوان ادامه داد: این داستان یک رمان بلند در قالب فانتزی و کارآگاهی برای نوجوانان است که آن را برای چاپ به نشر افق تحویل داده‌ام و پیش‌بینی می‌کنم تا نمایشگاه کتاب امسال منتشر و عرضه شود.
 
خرامان اضافه کرد: همچنین کتاب تصویری دیگری نیز برای کودکان گروه سنی دبستان با موضوع جنگ و دفاع مقدس نوشته‌ام که عنوان آن «کلاه حصیری» است. این کتاب همه مراحل آماده‌سازی را پشت سر گذاشته و منتظر دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. امیدوارم این کتاب نیز تا نمایشگاه امسال آماده و عرضه شود.
 
وی در ادامه به مشکلات مردم در عدم دسترسی به کتاب اشاره کرد و گفت: مشکل جامعه ما این است که کتاب خیلی سخت به دست مردم می‌رسد و هر کسی که به دنبال کتابی می‌گردد باید به خیابان انقلاب برود تا بتواند آن را بیابد. همچنین علاوه بر اینکه پیدا کردن کتاب‌ها برای مردم سخت است، درباره این که چه کتابی خوبی است و چه کتابی خوب نیست اطلاع‌رسانی چندانی صورت نگرفته و مردم آگاهی زیادی در این مورد ندارند.
 
خرامان افزود: این در حالی است که دسترسی مردم به کتاب در تهران بسیار بیشتر از شهرستان‌هاست. در این شرایط وجود نمایشگاه‌های کتاب سبب می‌شود تا افرادی که امکان دسترسی یا فرصت کافی برای گشتن به دنبال کتابی را ندارند بتوانند به یک مکان مشخص بیایند و کتاب مورد نظرشان را تهیه کنند.
 
وی یادآوری کرد: لذا در این شرایط ناشران هم باید به کیفیت کتاب‌هایی که در نمایشگاه‌ها عرضه می‌کنند توجه کنند و کتاب‌های باکیفیت را در اختیار مخاطبان بگذارند. واقعیت این است که هرساله کیفیت کتاب‌ها نسبت به سال‌های گذشته رفته رفته بهتر می‌شود. اما متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل افزایش توجه به کمیت کتاب‌ها، کیفیت تحت‌الشعاع قرار گرفته کاهش یافته است.
 
خرامان اضافه کرد: واقعیت این است که حفظ کیفیت کتاب‌ها کار سختی است. شاید تعدادی ناشر باشند که استانداردهای لازم در مورد کیفیت کتاب‌ها را رعایت کنند. اما بسیاری از ناشران فقط دغدغه‌شان این است که تعدادی کتاب منتشر کنند و به نمایشگاه بفرستند. 
 
این نویسنده توضیح داد: اتفاقی که در سال 93 افتاده است این بوده که تعدادی از ناشران که قبلا در حوزه کودک و نوجوان کار نمی‌کردند وارد این حوزه شدند و این مسئله موجب شده تا رقابت بیشتری بین ناشران در حوزه کودک و نوجوان ایجاد شود و اگر این رقابت همچنان ادامه پیدا کند، می‌تواند باعث ارتقای کیفیت کتاب‌ها شود و اگر تا به حال تعداد انگشت شماری ناشر خوب داشتیم این تعداد در حال حاضر در حال افزایش است.
 
مصطفی خرامان، نویسنده حوزه کودک و نوجوان و داستان کوتاه متولد تهران است. تاکنون تعداد زیادی کتاب از وی منتشر شده است. از آثار این نویسنده که سابقه دو سال دبيری انجمن نويسندگان كودك و نوجوان را در کارنامه دارد، می‌توان به «دختران علیه دختران»، «آرزوی سوم»، «فرشته‌ها از کجا می‌آیند» و «مزه‌ زندگی» اشاره کرد. خرامان كتاب پليسی 6 ‌جلدی «پسر سركار عبدی» را نیز برای نوجوانان نوشته است.
 
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها