شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۴
ضرورت تخصیص فضای مناسب به حوزه کودک و نوجوان در نمایشگاه کتاب تهران/حضور تیمورزاده با 800 عنوان کتاب در نمایشگاه کتاب تهران

مدیر انتشارات تیمورزاده با بیان اینکه در سال‌های گذشته فضایی که در نمایشگاه کتاب تهران برای ناشران کودک در نظر گرفته می‌شد از نظر فضا و امکانات نامناسب بود گفت: ناشران کتاب کودک در طول سال محدودیت‌های زیادی دارند، مانند نداشتن ویترین مشخص برای عرضه و معرفی کتاب‌های این حوزه، انتخاب کتاب براساس ظاهر و عکس‌های روی جلد، بزرگ بودن قطع کتاب‌ها و پایین بودن میزان دسترسی کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها به کتاب کودک در طول سال. بنابراین تخصیص فضای مناسب و بزرگ به این حوزه در نمایشگاه کتاب تهران بسیار لازم و ضروری است.

فرهاد تیمورزاده در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) اظهار کرد: با توجه به اینکه جز سال گذشته، عملا سه سال در نمایشگاه کتاب تهران شرکت نمی‌کردیم اما بعد از به‌روی کار آمدن دولت تدبیر و امید شاهد ایجاد تحولات اساسی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودیم که از آن جمله می‌توان به آرام شدن فضا و روی کار آمدن افرادی از جنس فرهنگ و آشنا با حوزه کتاب اشاره کرد. امروزه افرادی مانند معاون فرهنگی وزارت ارشاد به روی کار آمده‌اند که همیشه در کنار کتاب بوده و با دغدغه‌های صنعت نشر آشنا هستند.
 
وی افزود: واقعیت این است، افرادی که مشغول به کار شده‌اند تمام تلاششان را برای برطرف کردن مشکلات حوزه صنعت نشر می‌کنند. اما به دلیل اینکه عظم ملی و جهادی در بین سیاستمداران برای برطرف کردن مشکلات حوزه کتاب وجود ندارد این عزیزان نمی‌توانند کار زیادی برای رفع مشکلات ما انجام دهند.
 
تیمور‌زاده ادامه داد: بسیاری از مدیران و مسوولان بدون آنکه شناختی از کتاب و حوزه فرهنگ داشته باشند در کنار کتاب ژست‌های فرهنگی می‌گیرند و دوست دارند به‌نوعی خودشان را مربوط به این حوزه نشان دهند، درحالی‌که واقعیت امر چنین نیست. شعار‌های دوستی با کتاب و کتابخوانی آفتی است که در فضای نشر کشور وجود دارد، فضای کسب و کار در نشر، باید با عمل به این شعارها همراه باشد، در صورتی‌که برای این شعارها راهکارهای عملی ارائه نشده و وجود ندارد
 
تیمورزاده گفت: ما به دلیل اینکه همدلی و همراهی را در بین مسوولان وزارت ارشاد مشاهده کردیم حاضر شدیم تحریم خود را بشکنیم و در نمایشگاه شرکت کنیم. اما باید توجه داشت شرکت ناشران در نمایشگاه کتاب مستلزم برنامه‌ریزی و تلاش بسیار گسترده‌ای است که بسیار استرس‌آفرین است، بنابراین در این شرایط ناشران توقع ندارند که گروه دولتی و یا مسوولان برگزاری نمایشگاه کتاب در مقابل آنها بایستند یا موانع و محدودیت‌هایی بر سر راهشان ایجاد کنند.
 
وی نبود فضایی دائمی را برای نمایشگاه کتاب تهران بعد از گذشت 28 سال بزرگترین مشکل ناشران عنوان کرد و ادامه داد: در نمایشگاه محدودیت‌های عمده‌ای مانند تخصیص فضای غرفه به تعداد کتاب‌های تازه منتشر شده در طول سال یا محدودیت در تاریخ انتشار کتاب‌های عرضه‌شده در نمایشگاه برایشان ایجاد شده است که من آنها را قبول ندارم.
 
تیمورزاده گفت: کسانی که با مسائل کتاب و نشر آشنا هستند می‌دانند ممکن است کتابی که 10 یا 15 سال پیش منتشر شده باشد اما هنوز هم خواهان بیشتری نسبت به کتاب‌های تازه منتشر شده داشته باشد. بنابراین باید در نمایشگاه عرضه شود تا بتوانیم پاسخگوی مخاطبان و متقاضیان باشیم.
 
وی افزود: البته حضور افرادی به‌عنوان ناشر (غیر ناشران) به بهانه دریافت فیپا و چاپ کتاب‌هایی کتاب‌سازی شده در نمایشگاه سبب می‌شود که فضای لازم در اختیار سایر ناشران موفق و شناخته‌شده قرار نگیرد. فضای تخصصیی برای غرفه‌ها باید بر مبنای نیاز و فعالیت ناشران باشد.
 
مدیر انتشارات تیمورزاده در ادامه به بخش کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: بخش کودک و نوجوان یکی از مهم‌ترین و سالم‌ترین بخش‌ها در حوزه نشر است، اگرچه مشکلاتی نیز در این حوزه وجود دارد.
 
تیمورزاده با بیان اینکه فضایی که در نمایشگاه کتاب تهران برای ناشران کودک در نظر گرفته می‌شود از نظر فضا و امکانات نامناسب است، گفت: ناشران کتاب کودک در طول سال محدودیت‌های زیادی مانند نداشتن ویترین مشخصی برای عرضه و معرفی کتاب‌های این حوزه، انتخاب کتاب براساس ظاهر و عکس‌های روی جلدش، بزرگ بودن قطع کتاب‌ها و پایین بودن میزان دسترسی کودکان، نوجوانان و خانواده‌ها به کتاب کودک در طول سال دارند بنابراین تخصیص فضای مناسب و بزرگ به این حوزه در نمایشگاه کتاب تهران بسیار لازم و ضروری است.
 
وی ادامه داد: اکنون احتیاج به عظمی ملی و جهادی داریم تا مکانی دائمی برای نمایشگاه کتاب تهران ایجاد شود. همچنین اگر محدودیت‌هایی که برای سال انتشار کتاب‌های عرضه شده در نمایشگاه وجود دارد برداشته شود و بر حسب نیاز فضای بیشتری در اختیار ناشران واقعی و شناخته شده مخصوصا در حوزه کودک و نوجوان درنظر گرفته شود بهتر است.
 
مدیر انتشارات تیمورزاده تصریح کرد: البته باید به ناشرانی هم که در نمایشگاه اجازه حضور می‌یابند توجه شود. مثلا درحوزه کتاب‌های دانشگاهی باید بگویم برخی ناشران که فقط در زمینه آموزش افرادی که می‌خواهند وارد دانشگاه شوند فعالیت می‌کنند نه در زمینه انتشار کتاب‌های مربوط به دروس دانشگاهی. این ناشران در نمایشگاه، کتابی به مخاطبان نمی‌فروشند بلکه از آنها می‌خواهند برای دریافت کتاب‌ها در دوره‌های آموزشی و آزمون‌هایشان شرکت کنند و کتاب‌ها را به عنوان جزوه در اختیار آنها قرار می‌دهند که با اصل و اساس اصول نمایشگاه کتاب مغایرت دارد اما به واسطه هزینه زیادی که بابت تبلیغات انجام می‌دهند جای بیشتری دریافت می‌کنند که باید بررسی شود.
 
وی در ادامه به کتاب‌هایی که از سوی انتشارات تیمورزاده در نمایشگاه عرضه می‌شود اشاره کرد و گفت: در حال حاضر با بیش از 800 عنوان کتاب در سه حوزه کودک و نوجوان، عمومی و پزشکی دانشگاهی در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران شرکت خواهیم کرد که از این تعداد 171 عنوان چاپ نخست است.
 
تیمورزاده گفت: از این تعداد 50 عنوان در حوزه کودک و نوجوان، 30 عنوان در حوزه عمومی (سلامت) و بقیه هم در حوزه کتاب‌های پزشکی دانشگاهی است. تلاش می‌کنیم 20 عنوان کتاب دیگر نیز در سه حوزه فوق در مدت زمان باقیمانده تا نمایشگاه کتاب امسال آماده و منتشر کنیم.
 
وی اضافه کرد: قالب کتاب‌هایی که در حوزه کودک و نوجوان منتشر می‌کنیم در بخش سلامت است؛ البته کتاب‌هایی نیز در حوزه دینی و مذهبی برای کودکان منتشر می‌کنیم. به‌عنوان مثال کتاب «من بچه شیعه هستم» با اشعار دکتر سید محمدهادی صدرالحفاظی از جمله این کتاب‌هاست که برای نخستین بار در سال 1382 چاپ شد و به دلیل استقبال گسترده مخاطبان تاکنون 22 چاپ را پشت سر گذاشته است و ما این کتاب را در نمایشگاه عرضه خواهیم کرد. همچنین مجموعه هفت جلدی «دایره‌های کاغذی» نیز از جمله کتاب‌های پرفروش ما بوده که تابه‌حال چندین بار تجدید چاپ شده است.

وی افزود: ازجمله کتاب‌های چاپ نخست در حوزه کودک و نوجوانمان نیز می‌توانم به مجموعه چهارجلدی «مولای ما اینچنین بود» نوشته جمعی از نویسندگان مدرسه علوی اشاره کنم که هرکدام از کتاب‌ها شامل 10 داستان است و «کرامت و اسب»، «لوحی از طلا»،‌ «میزبانی ایثارگر» و «چشمه‌ای زلال» عناوین این مجموعه را تشکیل می‌دهد.
 
تیمورزاده ادامه داد: همچنین کتاب «همگام و همراه با غدیر» نوشته جمعی از نویسندگان مدرسه علوی، «فرهنگنامه مشاهیر طول تاریخ»، ترجمه هانیه آقا علی‌طاری و دو جلد از مجموعه «کتاب‌های عروسکی» از جمله کتاب‌های چاپ نخستی است که در نمایشگاه عرضه خواهیم کرد. البته پیش از این 9 جلد از مجموعه «کتاب‌های عروسکی» مانند «آتشنشان»، بدن خودم» و «من یک پلیس هستم» را منتشر کرده‌ بودیم. در سال جاری نیز دو جلد از آن با عنوان‌های «خلبان» و «کشاورز» را منتشر کرده‌ایم. از جمله خصوصیات مجموعه این است که کتاب‌ها به شکل فوم طراحی شده تا به کودک در هنگام خواندن آسیب نرساند.
 
وی گفت: همچنین یک ‌سری مجموعه «اطلس پایه علوم» هم منتشر کرده‌ایم که از آن جمله می‌توان به «اطلس پایه گیاه‌شناسی» ترجمه بیتا مسگرپور و سیده حمیرا سلیمانی، «اطلس پایه فیزیولوژی» ترجمه مرجان حاجی‌بابایی و «اطلس پایه آناتومی» ترجمه امیرعباس مشاری اشاره کنم که برای استفاده نوجوانان تهیه شده است و آنها را با موضوعات مختلف حوزه علوم آشنا می‌کند. همچنین کتاب «آزمایشگاه شیمی را به خانه ببریم» نوشته علی ابراهیمی از جمله کتاب‌های کاربردی است که به تازگی برای نوجوانان منتشر کرده‌ایم.
 
انتشارات تیمورزاده در سال 1374 با مدیریت فرهاد تیمورزاده فعالیت خود را آغاز کرد و تا به حال سه‌هزار و 300 عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف کودک و نوجوان،‌ عمومی و پزشک دانشگاهی منتشر کرده است. از جمله این کتاب‌ها می‌توان به «چرا باید به دیگران کمک کنیم»، «صورتم کو؟»، «از خطر ایمن باشیم»، «چرا باید خوب گوش کنیم»، «من ناشنوا هستم»، «مهر علوی»، «چرا باید مراقب حیوانات باشیم»، «بابا جون مهدی»، «فیل کوچولو» و «چرا باید خوب غذا بخوریم» اشاره کرد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها