شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۰
فرصت مناسب نمایشگاه کتاب برای ارتباط بین ناشران استانی و ملی/ هزینه‌ها مانع پیش روی استانی‌ها

ناشران کهگیلویه و بویراحمدی معتقدند که نمایشگاه کتاب فرصت مناسبی برای ایجاد ارتباط بین ناشران استانی و ملی است اما هزینه‌ها، مانعی پیش روی حضور آنها است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در یاسوج، هرچه به آغاز کار نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به عنوان بزرگترین رویداد فرهنگی کشور نزدیک می‌شویم گمانه‌زنی پیرامون شرکت‌کنندگان در نمایشگاه بیشتر می‌شود. 

بسیاری نیز برنامه‌ریزی برای حضور در نمایشگاه کتاب 1402 را آغاز کرده‌اند. مشتاقان حضور در نمایشگاه معمولا از شمال تا جنوب کشور را شامل می‌شوند.  برخی دانشگاه‌های استان تورهای دانشجویی برای حضور دانشجویان و استادان در نمایشگاه پیش‌بینی کرده‌اند.

بسیاری نیز از طریق دوستان و آشنایان سفارش کتاب می‌دهند. گروهی نیز نمایشگاه مجازی را ترجیح می‌دهند.
با همه اینها اما جای یک گروه در نمایشگاه خالی است. ۱۲ ناشر استانی هیچ کدام در نمایشگاه امسال شرکت نمی‌کنند و دلایلی هم برای این موضوع دارند.

مدیر انتشارات چویل به ایبنا گفت: تا پیش از کرونا و گران شدن کاغذ هر سال در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور داشتیم اما امسال شرایط شرکت در نمایشگاه را نداریم.

سید رضا یوسف‌زاده افزود: رویکرد انتشارات چویل چاپ و نشر کتاب‌های فرهنگ بومی است که بسیار هم مورد پیگیری و علاقه افرادی است که به دنبال کتابهای بومی هستند.

یوسف‌زاده گفت: اگرچه در سال‌های گذشته فروش زیادی در نمایشگاه نداشتیم اما فرصت مناسبی برای برندسازی و ایجاد ارتباطات میان ناشران استانی و ملی بود اما در حال حاضر هزینه‌های شرکت در نمایشگاه فراتر از توان ناشران است.

وی ادامه داد: با گران شدن کاغذ قیمت تمام شده کتاب برای مخاطبان بسیار بالا رفته و کتاب از سبد خرید خانوارها حذف شده است.



مدیر انتشارات فتح دنا نیز به ایبنا گفت: هزینه حضور در نمایشگاه کتاب برای ناشران استانی بسیار بالاست.

ایمان خردمند افزود: متاسفانه متوجه فراخوان نمایشگاه مجازی نشدیم و حالا به دنبال ایجاد غرفه مجازی درنمایشگاه هستیم.

وی گفت: تمرکز خود را روی حضور در نمایشگاه استانی می‌گذاریم چون اغلب مخاطبانمان نیز شرایط حضور در نمایشگاه بین‌المللی را ندارند.

کهگیلویه و بویراحمد ۱۲ ناشر استانی دارد که از این تعداد ۱۰ ناشر فعال هستند.

از ناشران فعال ۵ ناشر وابسته به دانشگاه‌ها و نهادهای دولتی هستند و در سالهای گذشته در غرفه‌های سازمانهای کشوری خود آثارشان را ارائه می‌کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها