سه‌شنبه ۱ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۱
یک خبر امیدوارکننده؛ اقتباس ادبی دوباره بحث اول سینمای کشور است

سالی که گذشت برای اهالی سینما سالی پر از جشنواره‌های مهم بود که مهم‌ترین رویداد این سال را می‌توان پر رنگ شدن بحث اقتباس ادبی، این بحث مغفول مانده در سینمای ایران دانست.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛  سال 1401 سالی پر‌رونق برای جشنواره‌های سینمایی کشور بود.
در دومین ماه این سال دومین رویداد سینما حماسه از ۲۴ تا ۲۶ اردیبهشت‌ ماه در مشهد برگزار شد و در حاشیه این رویداد ۹ نشست تخصصی در حوزه سینما حماسه نیز به اجرا درآمد. دبیر این رویداد سجاد انتظاری بود. شرکت‌کنندگان این رویداد از محضر استادانی چون محمدگذرآبادی، محمدحسین لطیفی، هادی مقدم دوست و ... اساتید به نام بهره بردند. پذیرایی و اسکان این رویداد هم قابل قبول و درخور بود اما از حواشی این رویداد می توان به بدقول بودن در بخش جوایز مانند بیشتر رویدادهایی که در ایران برگزار می شود اشاره کرد. وعده تولید سه فیلمنامه داستانی تا سقف 250 میلیون تومان و سه فیلمنامه مستند تا سقف 150 میلیون تومان تا به امروز محقق نشده است.

دومین جشنواره سال مربوط به جشنواره ملی فیلم کرمان بود.  دومین جشنواره ملی فیلم کرمان از ۳۱ اردیبهشت تا چهارم خرداد آنطور که اعلام شده بود در سه بخش فیلم، فیلمنامه، نوشتار سینمایی و بخش ویژه سردار سلیمانی در تماشاخانه پارس کرمان برگزار شد. رصد فضای عمومی و مجازی بویژه در بخش رسانه و مطبوعات نیز نشان می دهد که کمتر خبر، نقد و اطلاع رسانی درباره رخداد نسبتا بزرگ فرهنگی در استان کرمان منتشر شد و برخی منتقد بودند که به نوعی جشنواره به دورهمی و محفل خصوصی تبدیل شده است. از حواشی این جشنواره هم عدم هماهنگی برای دریافت جوایز برندگان بود که تا دوماه بعد به طول انجامید.

سی و نهمین جشنواره فیلم کوتاه تهران از 27 مهرماه تا 2 آبان 1401 برگزار شد. دبیری این دوره از جشنواره را مهدی آذرپندار برعهده داشت. از حواشی این جشنواره برگزاری آن و اعلام بعضی انصراف ها بود. در شرایط بحرانی کشور و اغتشاشات برخی اعلام کردند برگزاری جشنواره درجهت عادی سازی شرایط است اما جشنواره مانند همیشه با مخاطبان جوان و فیلمسازان فیلم کوتاه برگزار شد. دبیر جشنواره نیز اعلام کرد هیچ درخواست انصرافی به دستشان نرسیده و قائله ختم به خیر شد.
 
پنجاه و دومین دوره جشنواره بین المللی فیلم رشد هفتم آذرماه آغاز شد و مراسم اختتامیه آن روز یکشنبه سیزدهم آذر از ساعت 18 در محل سینما فلسطین برگزار شد. این جشنواره که به موضوعات علمی و آموزشی می پردازد امسال در دل بحرانهای سیاسی ایران و با تعداد کمی تماشاچی برگزار شد.

شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت امسال به دبیری محمد حمیدی مقدم که همزمان مدیرعاملی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی را هم برعهده دارد برگزار شد. این جشنواره از تاریخ 20 تا 25 آذرماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. از حواشی این جشنواره بازهم اعلام عده ای برای تحریم بود. جشنواره اما با حضور فیلمسازانی از سراسر کشور و با شعار مرکزگریزی و اهمیت دادن به فیلمسازان شهرستانی برگزار شد و حتی نشان فیروزه یک عمر فعالیت مستند سازی را به سید محسن طباطبایی پور از اصفهان اهدا کرد.

اختتامیه ششمین دوره جشنواره تلویزیونی مستند، روز دوشنبه 18 آذرماه با حضور رئیس رسانه ملی، معاون سیما و رئیس شبکه مستند در سالن همایش‌های خلیج فارس در عسلویه برگزار شد و از برگزیدگان آن تقدیر به عمل آمد. در این دوره برای اولین بار بخش مجموعه مستند هم به داوری‌ها اضافه شده بود. این دوره از جشنواره در اوج ناآرامی های کشور اما دور از تهران برگزار شد ولی به گفته دست‌اندرکاران اجرای این جشنواره از این دوره به بعد سیاست جشنواره فاصله از تهران و اهمیت دادن به همه شهرستان‌هاست.

سیزدهمین دوره جشنواره فیلم مردمی عمار با هدف بزرگداشت شهدای حادثه تروریستی حرم شاهچراغ به میزبانی شیراز  روز چهارشنبه ۱۴ دی ماه ساعت ۱۸ در حرم مطهر شاهچراغ (ع) با حضور گروه های مختلف مردمی و فیلمسازان این عرصه برگزار شد‌.
آیین اختتامیه سیزدهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» ا پنجشنبه ۲۲ دی‌ماه با حضور محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی و جمعی از هنرمندان حاضر در این رویداد در سینما فلسطین تهران برگزار شد. 

چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ در تهران در دو سالن پردیس ملت و برج میلاد برگزار شد. در این دوره اتفاقات زیادی افتاد. بعد از شش سال دوباره بخش بین الملل و بخش ملی با هم برگزار شد و بازار بین الملل هم در حاشیه این جشنواره و در برج میلاد اجرا شد.
مجتبی امینی دبیری این دوره از جشنواره را به عهده داشت.
از اتفاقات جالب این دوره این بود که تا روز اختتامیه اسامی داوران بخش ملی و بین الملل به صورت مخفی باقی ماند.
اعضای هیئت داوران بخش سودای سیمرغ شامل پرویز شیخ‌طادی، مجید اسماعیلی، ابراهیم حاتمی‌کیا، محمود رضوی، محمدتقی فهیم، مسعود نقاش‌زاده و محمدرضا شریفی‌نیا بودند.
از حواشی جشنواره تحریم جشنواره توسط خیلی از هنرمندان بود. بعضی از آنها با اینکه فیلمشان در جشنواره اکران شد اما تا پشت در سالن نشست مطبوعاتی آمدند اما در نشست حاضر نشدند.

در این دوره هم جای خالی سیمرغ بلورین فیلمنامه اقتباسی و آرای مردمی به چشم می‌آمد.

سیزدهمین جشنواره فیلم صد ثانیه ای امسال بعد از چهارسال تعطیلی به دلیل وجود بیماری کرونا در تاریخ ۱۰ و ۱۱ اسفند ماه  در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. جشنواره امسال با برنامه ریزی قبلی و حمایت حوزه هنری و سازمان سینمایی سوره از فیلمسازان سراسر کشور پرشور و پررونق برگزار شد. از چهره‌های نام‌آشنای این دوره درمیان داوران به کمال تبریزی، بهرام عظیمی، پوران درخشنده، محمدحسین لطیفی، هادی مقدم دوست و ... می توان اشاره کرد. درمیان فیلم‌های اکران شده سه اثر هم اقتباس از داستان کوتاه بودند و این جای خوشحالی داشت. این جشنواره به دلیل پایان یافتن اغتشاشات خوشبختانه حواشی خاصی به دنبال نداشت. 

​​​​​​ اختتامیه هفدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقا‌ومت، چهارشنبه، ۱۷ اسفند روی ناو جنگی شهید عبدالله رودکی در آب‌های خلیج فارس برگزار شد. این جشنواره که با موضوعات دفاع مقدس و مقاومت به صورت دوسالانه برگزار می شود امسال به دبیری دکتر جلال غفاری قدیر و به همت انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد فرهنگی روایت فتح، از ۱۲ اسفند ماه  در خلیج فارس برگزار شد. در اقدامی متفاوت در خلیج فارس برگزار شد. یکی از نکات مثبت این جشنواره برگزاری بخش روایت قلم و بخش فیلمنامه اقتباسی است.

در این میان جای خالی یک جشنواره بیشتر از بقیه به چشم می خورد. جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان که چندسالی بود بی‌رونق برگزار می شد. قرار است با همکاری صندوق توسعه فیلم‌های کودکان و نوجوانان با نام پروانه عصر که در روز دوشنبه ۱۵ اسفندماه در بنیاد سینمایی فارابی رونمایی شد سی و پنجمین جشنواره بین‌اللملی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در تاریخ 10 تا ۱۶ مهر سال ۱۴۰۲ در شهر زیبای اصفهان برگزار شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها