یکشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
یادبودی از آنان که در عرصه هنر جاودانه شدند

وقتی به سال 1401 نگاه می‌کنیم هنرمندان مطرحی را در این سال از دست داده‌ایم. شاید بهتر باشد در پایان سال 1401 یادی از آن‌ها کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛هژیر فتحی: سال 1401 روزهای پایانی خود را طی می‌کند و همین مناسبت بهانه خوبی است که به سراغ درگذشتگان هنر در سال 1401 برویم و از آن‌ها یادی کنیم.

امیراشرف آریان‌پور-  موسیقی دان

امیراشرف آریان‌پور، موسیقی‌دان، پژوهشگر، مدرس موسیقی و نویسنده اهل ایران بود. او یکی از نخستین مروجان هنر اپرا در ایران بود و سال‌ها مدیریت تالار رودکی تهران را بر عهده داشت.
امیراشرف آریان‌پور کاشانی ۱ تیر ۱۳۱۷ در تهران متولد شد. او که فارغ‌التحصیل هنرستان موسیقی ملی و از شاگردان فاخره صبا بود در سال ۱۳۳۶ مدرک کارشناسی خود را از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و در سال ۱۳۳۹ مدرک کارشناسی ارشد مدیریت را از دانشکده حقوق ایران دریافت کرد. وی در ادامه تحصیلات دانشگاهی، مدرک دکترای خود را در ادبیات فارسی، روزنامه‌نگاری و علوم اداری از دانشگاه تهران و در سال ۱۳۵۲ دکترای تخصصی را در رشته موزیکولوژی از دانشگاه گوته وین اتریش اخذ کرد. پس از آن تحصیلات خود را در رشته تاریخ هنر در دانشگاه فرانکفورت پی گرفت. از امیراشرف آریان‌پور بیش از ۳۵۰ مقاله علمی پژوهشی و چند کتاب منتشر شده‌است.
او همسر پری ثمر، خواننده اپرا، برادر امیرحسین آریان‌پور، جامعه‌شناس، نویسنده، فرهنگ‌نویس، مترجم، داییِ مهرداد مشایخی، جامعه‌شناس، پژوهشگر، فعال سیاسی و جامعه‌شناسی و پسرخاله سهراب سپهری، شاعر معاصر و نقاش بود.
وی در بهمن ۱۳۹۱ در مراسم پایانی بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر مورد تجلیل قرار گرفت. امیراشرف آریان‌پور صبح ۶ مرداد ۱۴۰۱ به علت ایست قلبی، در تهران درگذشت. پیکر او ۹ مرداد ۱۴۰۱ در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران به خاک سپرده شد.
 
 
سید حسین ابراهیمیان - بازیگر سینما و تلویزیون و کشتی‌گیر 

سید حسین ابراهیمیان، بازیگر سینما و تلویزیون و کشتی‌گیر پیشین اهل ایران بود.
وی در مسابقات قهرمانی جهان ۱۹۵۷ در دسته۶۲ کیلوگرم کشتی آزاد، با شکست مقابل مصطفی داغستانلی (کشتی‌گیر روسی الاصل کشور ترکیه) صاحب نشان نقره شد. وی سپس با تغییر رشته به کشتی فرنگی رفت و در رقابت‌های قهرمانی جهان سال ۱۹۶۱ در وزن ۶۷ کیلوگرم و سال ۱۹۶۲ در ۷۰ کیلوگرم به ترتیب در جایگاه ششم و پنجم قرار گرفت. وی در دو المپیک تابستانی ۱۹۶۰ و ۱۹۶۴ شرکت کرد و در بازی‌های ۱۹۶۰ به مقام ششم رسید. وی از شاگردان حبیب‌الله بلور بود و بازی در سینما را از سال ۱۳۴۵ و با «مرد و نامرد» به کارگردانی «سیاوش شاکری» آغاز کرد.
ملاقاسمی که به دلیل بیماری سرطان در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستانی در آمستردام بستری بود، در ۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ در سن ۸۹ سالگی درگذشت.


حسن ارژنگ نژاد – مجسمه ساز

میرحسن ارژنگ‌نژاد نقاش، طراح و مجسمه‌ساز ایرانی بود.
ارژنگ‌نژاد در سال ۱۳۰۰ در شهر مشهد زاده شد و دوره دبستان را دبستان عنصری در همین شهر گذراند. در نوجوانی (دوازده سالگی) با پدر و مادرش و هفت خواهر و برادر، به شهر تهران رفت. او در سال ۱۳۲۳ با ستاره دختر غلامرضا رحیم زاده ارژنگ ازدواج کرده‌است و سه فرزند به نام‌های فرامرز، فرزانه و فرامه داشت.
 
او از دوازده سالگی در کارگاه غلامرضا رحیم زاده ارژنگ که پسرخاله او بود؛ مشغول به کار شد و به همراه اسماعیل ارژنگ در پروژه‌های مختلف زیباسازی شهر تهران نظیر تندیس نبرد گرشاسب با اژدها واقع در میدان باغشاه و نقش برجسته بهرام گور و خسرو پرویز در کاخ سفید واقع در کاخ سعدآباد همکاری داشتند. در دهه ۳۰، به همراه اسماعیل ارژنگ، مغازه ای تحت عنوان «پاپانوئل» در خیابان جمهوری داشتند.
از آثار او می‌توان به تندیس ۱۲ تن از بزرگان ایرانی مانند اشک اول، نادر شاه افشار، یعقوب لیث صفاری و در پارک ملت مشهد، نیم تنه یپرم‌خان در موزه کلیسای ارامنه در جلفای اصفهان، نیم تنه جبار باغچه بان در مدرسه ناشنوایان تهران، نیم تنه لیمجی مانوکچی زرتشتی در مدرسه انوشیروان تهران، نقش‌برجسته بهرام گور و خسروپرویز در ورودی کاخ ابیض و مجسمه حیوانات در محوطه دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران اشاره کرد.
ظهر ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ استاد میرحسن ارژنگ‌نژاد که در پی ابتلاء به کرونا در بیمارستان بستری بود در سن صد و یک سالگی درگذشت.

مهین افشان پور – نگارگر

مهین افشان‌پور  هنرمند و نگارگر اهل ایران بود. وی نخستین زن ایرانی بود که در نگارگری موفق به اخذ مدرک درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ایران شد.
مهین افشان‌پور در سال ۱۳۴۸ وارد هنرستان کمال الملک شد و کار خود را با طراحی سیاه‌قلم، نقاشی رنگ روغن، و تذهیب آغاز و در سال ۱۳۶۰ آموزش را در دانشگاه‌های هنر، سوره، و میراث فرهنگی در پیش گرفت. افشان‌پور سال‌ها در دانشگاه‌های گوناگون سابقه تدریس داشت.
مهین افشان‌پور از دوران نوجوانی و جوانی به نقاشی و صورت گری علاقه داشت و نزد استادانی چون حسین شیخ طبیعت، مشیری سیاه قلم، یوسفی، و الطافی به تحصیل هنر پرداخت اما علاقه زیاد افشان‌پور به نگارگری او را به مکتب جلالی سوسن آبادی کشاند تا سرانجام نزدیک ۳۰ سال در این زمینه به خلق بیش از ۱۰۰ اثر منحصر به فرد بپردازد.
فیلم مستند بانوی خیال: این فیلم مستند کوتاه، نگاهی گذراست به زندگی مهین افشان‌پور دارد که به مناسبت بزرگداشت او در همایش آداب معنوی در هنرهای سنتی که در تاریخ ۱۳۸۷ برگزار گردید به کارگردانی آرش رئیسیان و به سفارش دبیرخانه همایش آداب معنوی در هنرهای سنتی ساخته شده‌است.
سرانجام مهین افشان‌پور هنرمند پیشکسوت نگارگری صبح دوشنبه، ۳۱ مرداد ماه پس از سال‌ها مبارزه با بیماری درگذشت.

سیروس افهمی – بازیگر 
سیروس افهمی دوبلور، نمایشنامه نویس و بازیگر قدیمی سینما و تلویزیون بود. سیروس افهمی که مردم او را بیشتر با ایفای نقش پهلوان نایب در سریال «پهلوانان» می‌شناسند امروز در امریکا دار فانی را وداع گفت.
مرحوم افهمی فعالیت هنری خود را از دهه چهل و با دوبله فیلم‌های سینمایی آغاز کرد. وی کار بازیگری‌اش در سینما را در سال ۱۳۵۲ و با بازی در فیلم «باجناق» به کارگردانی نصرت‌اله وحدت آغاز کرد. او سپس در سال ۱۳۵۴ در فیلم سینمایی «مرد ناآرام» هم حضور یافت. افهمی پس از پیروزی انقلاب به امریکا مهاجرت کرد و اقدام به فعالیت سیاسی علیه جمهوری اسلامی کرد. وی در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۴۰۱ در آمریکا در گذشت.
 
مسعود اسداللهی - کارگردان
مسعود اسداللهی با نام اصلی محمود اسداللهی کارگردان، تهیه‌کننده، فیلم‌نامه‌نویس و هنرپیشه سینما و تلویزیون بود. وی در سال ۱۳۴۷ با بازی در فیلم آرامش در حضور دیگران به کارگردانی ناصر تقوایی برای نخستین بار در سینما ظاهر شد. عمده شهرت وی در سینما به خاطر کارگردانی دو فیلم همسفر (با بازی گوگوش و بهروز وثوقی) و علی کنکوری (با بازی خودش) و در تلویزیون به خاطر کارگردانی و بازیگری در مجموعه تلویزیونی طلاق است. اسداللهی پس از یک دوره بیماری، در ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ در لس آنجلس درگذشت.

منوچهر اسماعیلی- دوبلور
منوچهر اسماعیلی در ۸ فروردین ۱۳۱۸ در کرمانشاه دیده به جهان گشود. او در سال ۱۳۳۶ به‌دلیل علاقه به فعالیت هنری ترک تحصیل کرد و در آژانس هنرپیشگان ثبت نام کرد و وارد کار تئاتر و سینما شد اما در کار بازیگری موفق نشد. منوچهر اسماعیلی در سال ۱۳۳۶ از طریق یک آگهی در روزنامه تست داد و کار دوبله را از سال ۱۳۳۶ و با گویندگی در نقش‌های کوتاه یا دوم و سوم آغاز کرد. در سال ۱۳۳۸ در فیلم دروازه‌های پاریس با مدیریت دوبلاژ علی کسمایی درخشید و اوج کارش را در دوبله فیلم بن هور به مدیریت دوبلاژ احمد رسول‌زاده در سال ۱۳۴۱ تجربه کرد.
اسماعیلی به صحبت کردن به جای چند شخصیت در یک فیلم با صداهای متنوع و تیپ‌گویی شهرت دارد؛ برای نمونه در سریال هزاردستان او به جای شعبان استخوانی با بازی محمدعلی کشاورز، رضا تفنگچی با بازی جمشید مشایخی و همچنین عزت‌الله انتظامی و جمشید لایق صحبت کرده‌است.
منوچهر اسماعیلی دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ پس از گذشت چند روز از ترخیص از بیمارستان، به دلیل عوارض ناشی از ابتلا به کرونا در خانه شخصی خود درگذشت و در بهشت سکینه کرج به خاک سپرده شد.

منوچهر انصاری – نوازنده ویولن
منوچهر انصاری در سال ۱۳۲۵ در تهران متولد شد. او در سال ۱۳۳۸ با تشویق پدر و دایی خود وارد هنرستان موسیقی شد. پس از ورود به هنرستان فراگیری ویلن را نزد والودیا تارخانیان آغاز کرد در ادامه تا مرحله دریافت دیپلم تحت تعلیم حشمت سنجری و پس از آن تا دریافت لیسانس از کلاس‌های سرژ خوتسیف بهره برد.
پس از فارغ‌التحصیلی از هنرستان راهی کشور بلژیک شد و در کنسرواتوار سلطنتی بروکسل به مدت ۲ سال به تکمیل فراگیری ویلن پرداخت. سپس در کشورهای اسپانیا و فرانسه دیپلم موسیقی گرفت.
در بیستمین جشنواره موسیقی فجر بهمن ۱۳۸۳ با اهداء لوح تقدیر و جایزه، از منوچهر انصاری تجلیل شد.
منوچهر انصاری، ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ در سن ۷۶ سالگی به دلیل ابتلا به بیماری کرونا درگذشت. پیکر او ۲۲ مرداد ۱۴۰۱، در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران، در کنار آرامگاهِ فریدون ناصری به خاک سپرده شد.

شاهین بازیل – فروش فیلم بین الملل
شاهین بازیل در سال ۱۳۳۱ در تهران و در خانواده‌ای ارمنی که از نوادگان سلسله پادشاهی بازیل، ارمنستان بود بدنیا آمده بود. او دانش‌آموخته رشته معماری دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه ملی بود. وی سپس در رشته مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه آزاد ادامه تحصیل داد. او به عنوان پایان‌نامه مجموعه داستان‌های کوتاه ارنست همینگوی به عنوان در زمان ما را ترجمه و منتشر کرد.
 
وی فعالیت‌های هنری‌اش را از سال ۱۳۶۹ در بنیاد سینمایی فارابی به عنوان مسئول خرید فیلم‌های خارجی و برنامه‌ریز آغاز کرد که تا سال ۱۳۸۲ ادامه داشت. وی همزمان در دفاتر تلویزیون ایران نیز حضوری فعال داشت. شاهین بازیل پس از تحمل یک دوره سخت بیماری روز یکشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ به علت بیماری سرطان در خانه‌اش درگذشت.

علی برجسته – بازیگر 
علی برجسته بازیگر و تهیه‌کننده سینما اهل ایران بود.
وی برادر بزرگتر مرتضی برجسته، خواننده مشهور ایرانی ساکن آمریکا بود.
وی فعالیت هنری در سال ۱۳۴۶ با سرودن ترانه بهار برای غلامعلی روانبخش خواننده رادیو شروع کرد و سپس در سال ۱۳۴۷ با خواندن ترانه نور امید به جمع خوانندگان رادیو پیوست، وی بازیگری را نیز با حضور در فیلم زیر گنبد کبود آغاز کرد

بابک برزویه – عکاس و بازیگر سینما 
بابک برزویه  عکاس سینما و مطبوعات و بازیگر بود. برزویه برای اولین بار در سن یازده سالگی در فیلم مدرسه‌ای که می‌رفتیم به‌کارگردانی داریوش مهرجویی نقشی ایفا کرد. او در دوران نوجوانی با توجه به علاقه به رشته عکاسی به این رشته روی آورد و با ادامه تحصیلات خود در این رشته فعالیت‌های خود را به صورت حرفه‌ای در عکاسی خبری، عکاسی صنعتی و عکاسی هنری ادامه داد. وی همکاری با کارگردان‌هایی همچون رسول ملاقلی‌پور، مسعود کیمیایی و مهران مدیری را در کارنامه خود دارد. برزویه سال ۱۳۷۵ برنده دیپلم و سیمرغ بلورین بهترین عکاس فیلم برای عکاسی فیلم سفر به چزابه ساخته رسول ملاقلی‌پور شد.
بابک برزویه از سال ۱۳۹۱ در سمت مدیریت تولید، مدیر فیلم‌برداری و کارگردان تلویزیونی اقدام به تولید ده‌ها فیلم تئاتر نمود. او از سال ۱۳۶۸ با عکاسی از مراسم خاکسپاری سید روح‌الله خمینی به عنوان اولین تجربه حرفه‌ای عکاسی خبری کار خود را در حوزه فعالیت خبری آغاز نمود. وی از آن زمان با خبرگزاری‌های مختلفی از جمله فارس، ایسنا، جام جم به صورت ناپیوسته همکاری داشت. همچنین وی عکاس خبرگزاری مهر و دبیر عکس خبرگزاری آنا بود. وی همچنین با ماهنامه سینمایی فیلم نیز همکاری داشته‌است.
بابک برزویه که از دی ۱۴۰۰ به دلیل بیماری مغزی در کما به سر می‌برد و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری بود در سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ درگذشت.
 
 

  •  

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها