شنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۲
چراغ کتابفروشی مهرگان اصفهان خاموش شد

کتابفروشی مهرگان اصفهان با 40 سابقه در حوزه کتاب‌های دانشگاهی و تخصصی، نه به‌دلیل ناتوانی در پرداخت اجاره‌بها و تغییر کاربری، بلکه به‌دلیل رکود در بازار کتاب دانشگاهی و برخی اقدامات نسنجیده مدیریت شهری اصفهان تعطیل شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کتابفروشی مهرگان اصفهان با 40 سابقه در حوزه کتاب‌های دانشگاهی و تخصصی از‌جمله فنی و مهندسی، تعطیل شد. مهرگان بعد از توقف فعالیت چند کتاب‌فروشی، از‌جمله کتابفروشی‌های «مشعل» و «تایید» در منطقه چهارباغ اصفهان تعطیل شده است. از 21 هزار عنوان کتاب این کتاب‌فروشی، فقط پنج قفسه کتاب باقی‌مانده است. کوشا فتاحی، مدیر کتابفروشی مهرگان، سومین نسل از کتابفروشان اصفهان در چهارباغ است. پدر و پدربزرگ 96 ساله او نیز کتاب‌فروش بودند. با وجود پیگیری‌های خبرنگار ایبنا، فتاحی، حاضر به گفت‌و‌گو نشد.

رکود بازار کتاب در چند سال گذشته و کاهش قابل‌توجه شمارگان کتاب از‌جمله دلایل  اصلی تعطیلی کتابفروشی‌ها، ازجمله کتاب‌فروشی‌ مهرگان است. فروشگاه مهرگان با  100 متر مربع متراژ در مرکز شهر اصفهان قرار دارد. مالکیت کتاب‌فروشی مهرگان در اختیار خانواده فتاحی است؛ کتابفروشی مهرگان، به‌عنوان یادگار سه نسل از کتابفروشان اصفهانی، این بار نه به‌دلیل ناتوانی در پرداخت اجار‌بهاء و یا تصمیم مالک برای تغییر کاربری، بلکه رکود در بازار کتاب به تعطیلی رسید.  

هرچند مدیریت فعلی کتاب‌فروشی‌، در سال‌های اخیر تلاش کرد با عرضه کتاب‌های عمومی دانشگاهی به نیاز دانشجویان بیشتری پاسخ دهد، اما افزایش قیمت کتاب که به‌طور متوسط به 400 هزار تومان رسیده، این راهکار را نیز بی‌اثر کرد. این کتابفروشی قدیمی، از سال 89 مجهز به سیستم‌ کامپیوتری شد و سایت فروش آنلاین کتابش را ایجاد کرد.

 

اقدامات شهری که موجب رکود یا رونق یک کسب و کار می‌شود
اقدامات نسجیده مدیریت شهری اصفهان مانند سنگفرش کردن منطقه چهارباغ، بنابر اظهار نظر تعدادی  ازکتابفروشان این منطقه بازار اغذیه‌فروشان را سکه کرده و رکود را برای کتاب‌‌فروشی‌ها به ارمغان آورده است. 
 

امیدواریم با ایجاد راهکارهای جدید معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از کتابفروشی‌ها  مانند طراحی «سامانه خرید از کتابفروشی‌ها» به‌زودی شاهد تحول در حمایت از فعالان حوزه کتاب باشیم.  هرچند کتابفروشان دانشگاهی با آفتی به نام جزوه‌نویسی و جزوه‌فروشی در نظام دانشگاهی نیز رو‌به‌رو هستند و باید این سیستم از نظام دانشگاهی حذف شود، اما نظام آموزشی و دولت با ارائه راهکارهایی می‌توانند از خرید منابع دانشگاهی حمایت ‌کنند تا دانشجویان بتوانند نسبت به خرید و خواندن کتاب‌های درسی تشویق شوند. راهکاری که می‌تواند سطح علمی دانشجویان و سرانه مطالعه را همزمان افزایش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها