جمعه ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵
«چهلم»، «پیاده‌آمده‌ام» فقط «به سفارش مادرم»

عکاسان در این سال‌ها از مؤثرترین راویان پیاده‌روی اربعین بوده‌اند و نقش مهمی در اشاعه فرهنگ پیاده‌روی اربعین داشته‌اند. برخی از این عکاسان تصاویر ثبت شده از این رویداد بزرگ را در قالب کتاب‌های عکس منتشر کرده‌اند که در این گزارش به معرفی آنها می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، حسین نظرعلی: در این سالها که امواج پیاده‌روی اربعین حسینی به مردم جهان رسیده و عده زیادی هر سال برای این سفر مشتاقند نباید نادیده گرفت که هنرمندان حوزه‌های مختلف تاثیر به سزایی در بازنمایی این اتفاق جهانی داشته‌اند و هر هنرمندی از دید خودش به موضوع اربعین نگاهی ویژه داشته است. در این میان هنر عکاسی در ثبت و مستند‌نگاری این رویداد رسالت ویژه‌ای دارد و عکاسان در این سالها به خوبی این رسالت را درک کرده‌اند. از این رو در سالهای اخیر کتاب‌های عکس گوناگونی از این اجتماع عظیم منتشر شده است که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.


چهلم
نویسنده:سید عباس صحفیدر
صاحب امتیاز: موسسه فرهنگ و هنر شیعه «شیعا»
مدیر پروژه: سدعباس صحفی
ویراستار علمی: میثم توکلی بینا
طراح جلد: مجید زارع
ویرایش عکس: عباس ترخان
صفحه آرا: عباس ترخان
ترجمه: سالومه مهجور فیروزی, هبا مراد
ناشر: افق
تاریخ انتشار: 1396
در مقدمه و معرفی این کتاب آمده است:
انبوه عاشقانه‌های رسانه‌ای و فرهنگی که برای آیین اربعین اتفاق افتاده، هدف تدوین کتابی بود که با پرسه در آن، تمام آنچه در مسیر پیادگان اربعین حسینی رخ می‌دهد، از ابتدای تمام مسیرها تا انتهای تمام آنها که همانا بین‌الحرمین کربلاست، به تصویر کشیده شود. چناچه اگر کسی توفیق زیارت در اربعین را نداشته، با تورق کتاب چهلم، خود را در آن حال و هوا ببیند و گویی زیارتی مصور داشته باشد. به توفیق رسیدن در این رسالت، مستلزم آن بود که عکاسان، گاهی از ۴۰ روز پیش از اربعین در عراق و شهرهای مبدا مستقر باشند، چراکه پیاده‌روی اربعین در بعضی شهرها و قبایل دورتر عراق از روز عاشورا آغاز می‌شود.
از سوی دیگر، حضور در کشوری که تازه از زیر سایه جنگ رهایی یافته و هنوز انسجام ساختاری و اداری خود را پیدا نکرده، مشکلات خاص خود را به همراه داشت. از آن جمله، دستگیری عکاس به دلیل نبودن قوانین مشخص و مراکز مدون جهت اخذ مجوزهای لازم بود. این مسیر، اتفاقات ماجراجویانه‌تری چون سرقت ابزار عکاسان و حتی شکست کمر یکی از عکاس‌ها را نیز به دنبال داشت.


 
 
حب الحسين عليه السلام
صفحه آرایی و طراح جلد: سانیار فیلم (خانی)
ناشر:‌ اعظم
تاریخ انتشار: زمستان ۱۳۹۶
تعداد صفحات: ۱۶۷
این کتاب مجموعه عکس‌های سعید قاسمی از سوگواران عاشورای حسینی در ماه محرم و صفر و فعالیت موکب شهدای ارسباران (شهرستان اهر) در شهر مقدس سامرا و عظمت و شکوه پیاده‌روی زائرین اربعین حسینی(ع) است. تصاویر کتاب در پنج بخش ذیل گردآمده اند:
  • اهر (متولی موکب شهدای ارسباران)
    حضور زائرین اربعین حسینی
    فعالیت موکب شهرستان اهر در شهر سامرا
    سلام و سلفی
    اماکن متبرکه
     

پیاده آمده ام
نویسنده: سید احسان باقری 
ناشر: انتشارات سوره مهر
تاریخ انتشار: ۱۳۹۳
تعداد صفحات: ۱۸۱
این کتاب مجموعه عکس‌های سید احسان باقری از پیاده‌روی میلیونی زوار امام حسین در اربعین حسینی است. وی در بخشی از مقدمه این کتاب می‌نویسد: « 25 فروردین 1383 همزمان با اربعین حسینی پس از ساعت‌ها معطلی پشت مرز مهران با یک کاروان حج‌ و‌ زیارت، راهی سفر اربعین شدم. موکب‌ها با فواصل چند کیلومتری و امکانات بسیار محدود اما با همان شوق پذیرایی از زائر اباعبدالله برپا بودند. کربلا نیز در روز اربعین آنقدر خلوت بود که صبح تا ظهر اربعین ضریح نورانی اربابمان را در آغوش گرفته بودم. یادم هست که بیشترین دعایم توفیق زیارت مجدد امام حسین(ع) خصوصا در روز اربعین بود. تا امسال 7 بار توفیق زیارت امام حسین علیه‌السلام نصیب این آرزومند عاقبت به خیری شده که 5 بار آن در روز اربعین بوده است. و این سفر هر سال با سال های قبل چه فرق‌ها که نمی‌کند! از تعداد و تنوع زائران گرفته تا رشد فزاینده ی موکب‌ها تا حدی که دیگر کمتر فضای‌خالی در جاده‌های منتهی به کربلا خصوصا جاده‌ی نجف-کربلا به چشم می‌خورد.و چه معجزات و کرامات و قصه‌ها که در این سفر‌ها ندیده و نشنیده‌ام. و چه رنج‌ها و خوشی‌ها که مرا به وجد نیاورده است.
توصیف زیارت اربعین محال است! نه با زبان، نه با عکس، نه با فیلم و نه با هیچ چیز دیگر. حضور در این رود متلاطم تا رسیدن به دریای کربلا، سفری است که تا تجربه نکنی، دریافتی از آن نخواهی داشت و البته هر سفر با سفر قبل متفاوت است.
دوربین، در این سفر مبهوت است و به درستی وظیفه‌اش را انجام نمی‌دهد. با علم به این حقیقت، حداقل زکات توفیق این سفر را برای خود، آوردن سوغات چند قطعه عکس و روایتگری سفر نورانی زیارت اربعین می‌دانستم.
این عکس‌ها چند قطعه صدف است که از کنار دریایی پر از رمز و راز و اعجاب و شگفتی، سوغات آورده شده است. دیدن آن دریا را توصیه می‌کنم.»
کتاب پیاده آمده‌ام با هدف نمایش تصاویری از پیاده‌روی خیل مشتاقان زیارت اربعین منتشر شده است و همهٔ گردآوردندگان و تولیدکنندگان این اثر به‌صورت افتخاری و بدون هیچ‌گونه تمنای مادی آن را به سرانجام رسانده‌اند. این عکس‌ها در فاصلهٔ زمانی ۶ سال و از اربعین ۱۳۸۷ تا اربعین ۱۳۹۳ گرفته و ثبت شده‌اند.

 

تربت پاک رهروان
عکاس: امیرعلی جوادیان
ناشر: سارینا
تاریخ انتشار: 1392
تعداد صفحات: 155
این کتاب مجموعه‌ای از عکس‌های امیرعلی جوادیان از ضریح امام علی (ع) و امام حسین (ع) و پیاده‌روی اربعین از نجف تا کربلا در سال ۱۳۹۲ است. 
امیرعلی جوادیان در متنی در ابتدای کتاب چنین آورده است:
«خداوندگار سبحان را سپاس که عنایتش این بنده سرگردان را به دیار عاشقان و آمال عارفان راهبر گردید و زیارت مرقد امیر مومنان علی(ع) سرور عدالت پیشگان و امام حسین(ع) سالار آزادگان و دیگر رهروان قافله عشق و حقیقت را نصیبش کرد. وی در این سفر معنوی در مسیر نجف و کربلا ، میلیون‌ها شائق و عاشق انسانیت را دید که سلوکشان نشان از باور خالصانه آنها به عشق و حقیقت و نمادهای آن داشت . زائران در مسیر درشتناک نجف تا کربلا به عشق این اسوه‌های الهی با کمک به یکدیگر و در راه‌ماندگان، جلوه‌های زیبایی از حماسه انسانی و اسلامی می‌آفریدند. به حکم وظیفه انسانی نمی‌توانم حاصل این سفر را از عاشقان عدالت، آزادی و انسانیت دریغ نمایم . شهدا کاری حسینی کردند و بر ماست که کاری زینبی کنیم و پیام‌رسان ایشان باشیم . تا چه قبول افتد و چه در نظر آید .
امیر‌علی جوادیان – آذر ماه ۱۳۹۲‎ “
عکس‌های این کتاب در سه بخش ارائه شده است: 
فصل اول: اسوه آزاد مردان، نجف اشرف/  عکس‌هایی از ضریح و بارگاه حضرت علی(ع)
فصل دوم: کاروانیان حقیقت/ عکس‌هایی از پیاده‌روی زائرین از نجف تا کربلا
فصل سوم: دیدار با سلطان عشق/ عکس‌هایی ضریح و بارگاه امام حسین(ع)

 

به سفارش مادرم، بیست و چند روایت از مأموریتی خانوادگی در عراق
نويسنده:احسان حسینی نسب
ناشر : به نشر
تعداد صفحات:  328
سال انتشار: 1397
در سال ۱۳۹۵ که احسان حسینی‌نسب ۲۹ ساله بود گروهی از دوستان عکاسش از او خواستند تا با آنها برای پیاده‌روی اربعین برود. او به سفارش و تشویق مادرش راهی این سفر شد و در این سفر روایت‌های چند زائر و موکب‌دار امام حسین(ع) را درباره اتفاقاتی که در سفر برایشان رخ داده، نوشت. وی در بخشی از مقدمه این کتاب می‌نویسد: «مادرم وقتي شنيد که رفقای عکاسم من را به اين سفر دعوت کرده‌اند تا با آن‌ها به عراق بيايم و روی عکس‌هايی که آن ها از اين سفر می‌گيرند ،چيزی بنويسم،مشتاق‌تر از هميشه خواست تا من به جای او به اين سفر بروم. من به خاطر مادرم به عراق رفتم، و نرفتم که روی عکس‌هايی که دوستان عکاسم می‌گيرند، چيزی بنويسم. رفتم که برای  او بنويسم. براي مادرم که نمی‌توانست به اين سفر بيايد.» علاقه‌مندان به خواندن سفرنامه به ویژه سفرنامه‌های زیارتی، مخاطبان این کتاب‌اند.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها