شنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۸
برنامه‌ نامزد‌های انتخابات لیتوگرافان تهران؛ از تشکیل کارگروه‌های تخصصی تا تربیت متخصص

نامزد‌های انتخابات هیات‌‌مدیره اتحادیه لیتوگرافان تهران، تشکیل کارگروه‌های تخصصی، تقویت کمیسیون‌ها و تربیت نیروی متخصص و کارآزموده برای رسته‌های مختلف، شفاف‌سازی و ارائه عملکرد اتحادیه را به‌عنوان برنامه‌های اصلی خود معرفی کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، دو روز دیگر انتخابات اتحادیه لیتوگرافان تهران برگزار خواهد شد، دوشنبه 24 مرداد ساختمان این تشکل صنفی میزبان اعضای خود خواهد بود تا با انتخاب پنج نفر از اعضای هیات مدیره و یک بازرس به مدت چهار سال، برنامه‌ها و اهداف مختلفی را برای حمایت از این تشکل فعال در صنعت چاپ و نشر کشور اجرایی کند.
 
این انتخابات از ساعت 9 تا 14 در محل این اتحادیه واقع در ابتدای خیابان مطهری، روبه‌روی هتل بزرگ تهران، پلاک 472 برگزار می‌شود و براساس بند 6 ماده 15 آیین‌نامه انتخابات هئیت مدیره و بازرسان اتحادیه‌های صنفی، فقط صاحبان پروانه کسب، مجاز به شرکت در انتخابات هستند. آن‌ها  می‌توانند با ارائه اصل کارت ملی، پروانه کسب خود یا تصویر آن در انتخابات اتحادیه لیتوگرافان تهران شرکت کنند.
 
در انتخابات پیش رو اتحادیه لیتوگرافان دو گروه با هم به رقابت می‌پردازند؛ «اتحاد و توسعه» و «اتحادیه پویا» که هر یک پنج تا 6نفر نامزد را به صنف معرفی کرده است. در گزارش پیش رو نگاهی کوتاه داریم به اهداف و برنامه‌های هر یک از این گروه‌ها و کاندیدا؛
 
اتحادیه پویا؛ تاکید بر توسعه کار تیمی
گروه انتخاباتی «اتحادیه پویا» یکی از گروه‌های این انتخابات است که افرادی چون مجتبی معراج محمدی، جلال ذکایی، غلامرضا دیرمینا، جواد آقاجانلو، هادی عطایی و بهروز معراجی در آن حضور دارند.
 
ازجمله اهدافی که برای این گروه اعلام شده است، می‌توان به ارتقاء جایگاه صنفی اتحادیه تا رسیدن به اتحادیه تراز و هوشمند، با استفاده از همه ظرفیت‌های قانونی مصرح در قانون نظام صنفی، ارتقاء سطح علمی و دانش‌افزایی علمی صنف،  بازآفرینی روحیه مشارکت بین اعضای صنف، تاکید بر توسعه کار تیمی و پرهیز از تک‌روی و حاشیه‌پردازی، ایجاد روحیه هم‌افزایی با استفاده از همه ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل سایر تشکل‌ها و ایجاد شفافیت در فرآیند تصمیم‌گیری و امورمالی اتحادیه اشاره کرد.
 
جلال ذکایی، سخنگوی این گروه درباره برنامه‌هایی که برای گروه انتخاباتی «اتحادیه پویا» پیش‌بینی شده است، توضیح داد: شناسایی و اولویت‌گذاری معضلات پیش رو صنف از طریق مشارکت همه رسته‌های صنفی اتحادیه، بهره‌گیری از خرد جمعی صنف از طریق تشکیل کارگروه‌های تخصصی و بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های قانون نظام صنفی به نفع اعضا از جمله برنامه‌های اولیه ما برای حضور در اتحادیه است.
 
وی تقویت کمیسیون‌های تخصصی اتحادیه در راستای ارتقای جایگاه صنف را یکی از ضرورت‌های این گروه دانست و افزود: ارائه خدمات مشاوره‌ای به اعضا در حوزه‌های امورمالیاتی، تامین اجتماعی، قانون کار، حقوقی و کسب وکار، ارائه خدمات آموزشی به اعضا در راستای تقویت دانش حرفه‌ای و فراهم‌سازی خدمات رفاهی به اعضا از طریق مشارکت و رایزنی با سازمان‌ها و نهادهای دولتی و خصوصی را نیز می‌توان در زمره برنامه‌های گروه قرار داد.
 
ذکایی با بیان اینکه ارائه گزارش فعالیت به اعضا در قالب گردهمایی‌های سالانه از جمله کارهایی است که حتما در این دوره پیگیری خواهد شد، گفت: مطالعه، بررسی وآسیب‌شناسی عملکرد اتحادیه و ارائه راهکارهای کارشناسی برای برون‌رفت از بحران‌ها، اصلاح و مدیریت نظام بازرسی اتحادیه با تاکید برشناسایی واحدهای متخلف و غیرقانونی و هوشمندسازی فرایند عضوگیری و ارتباط اعضا با اتحادیه را نیز در صنف پیگیری خواهیم کرد.
 
وی در ادامه صحبت‌های خود از تهیه و تنظیم پیشنهادهای مرتبط با معضلات صنف و ارائه به مراجع ذیربط برای حفط منافع اعضاء و مصالح ملی خبر داد و گفت: از سوی دیگر ایجاد بانک اطلاعاتی در زمینه‌های مرتبط با اهداف اتحادیه و اطلاع‌رسانی از طریق ایجاد شبکه اطلاع‌رسانی و نشر کتاب، مجلات و بروشورهای تخصصی و تبادل اطلاعات را نیز دنبال می‌کنیم.
 
ذکایی همچنین بر لزوم ارتقاء اعتبار و جایگاه اتحادیه از طریق توسعه و تعمیق روابط بین سایر اتحادیه‌های مرتبط در صنعت چاپ تاکید کرد و یادآور شد: در این مسیر از هرگونه فعالیت‌های علمی، تحقیقاتی برای رسیدن به اهداف اتحادیه حمایت می‌کنیم، همچنین از سرمایه‌گذاری‌هایی که زمینه افزایش و ارتقاء فعالان صنف را در برداشته باشد را نیز تشویق و حمایت می‌‌کنیم.
 
وی در ادامه با اشاره بر ضرورت حضور اتحادیه در رویدادهای تخصصی، توضیح داد: برگزاری همایش‌های تخصصی و میزگردها، همچنین حضور در همایش‌های مختلف داخلی و خارجی،       کمک به برگزاری یا حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی مرتبط و  انعقاد تفاهم‌نامه‌های علمی، آموزشی، صنعتی، تجاری، نمایشگاهی و... بین اتحادیه و سایر سازمان‌ها و تشکل‌های همسو از دیگر برنامه‌هایی است که برای اتحادیه در نظر داریم.
 
ذکایی در پایان صحبت‌های خود ایجاد زمینه و سازوکار لازم برای پذیرش و اجرای تصدی‌های دولت که وفق قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و سایر قوانین موضوعه به بخش خصوصی تفویض می‌شود را نیز دیگر برنامه این گروه معرفی کرد.
 
اتحاد و توسعه؛ بازگرداندن اتحاد و مودت به صنف
و اما گروه دیگری که در این انتخابات حضور دارند، نام گروه خود را «اتحاد و توسعه» انتخاب کردند، در این گروه رضا کاری، محمد ابوالحسنی، رضا بناری، علیرضا احکامی و بهروز معراجی قرار دارند که کارها و برنامه‌های مختلفی برای چهار سال آینده اتحادیه ترسیم کرده‌اند.
 
رضا کاری، سخنگوی گروه «اتحاد و توسعه» درباره اهداف این گروه، گفت: اقتدار صنف و اتحادیه در مجامع صنفی باتوجه به مغفول ماندن آن در چند سال اخیر، بازگرداندن اتحاد و مودت به صنف، ایجاد تغییر و توسعه صنفی با حمایت اعضا و تلاش حداکثری برای احقاق حقوق به حق صنف از‌جمله اهدافی است که در این گروه دنبال می‌کنیم.
 
وی ادامه می‌دهد: در این زمینه نیز برنامه‌های مختلفی را در نظر داریم که شامل پشتیبانی از اعضا در مراجع قانونی نظیر دارایی، بیمه، وزارت کار و .... با به کارگیری وکلای مجرب و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای تربیت نیروی متخصص و کارآزموده برای استفاده در همه رسته‌ها، برخی از این برنامه‌ها است.
 
کاری با بیان اینکه تقویت اتحادیه با جذب اعضاء واجد شرایط جدید و نظارت و برخورد جدی با واحدهای غیرمجاز را در دوره جدید حتما پیگیری خواهیم کرد، عنوان کرد: شفاف‌سازی و ارائه عملکرد اتحادیه در دوره‌های 6‌ماهه با ارائه گزارش‌های دقیق و معتبر یکی دیگر از برنامه‌‌ها است؛ همچنین برگزاری نشست‌های دوره‌ای هم‌اندیشی با اعضا و پیشکسوتان برای شناسایی و رفع مشکلات صنف را نیز در نظر داریم.
 
وی تاکید کرد: تعامل با توزیع‌کنندگان ملزومات برای دستیابی به قیمت و شرایط پرداخت بهتر برای اعضای صنف،  نگاه به آینده با تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای شناسایی فرصت‌ها و تهدیدهای پیش‌رو و برگزاری سالانه مراسم مناسبتی و مسابقات ورزشی برای ایجاد نشاط و همدلی بین اعضای صنف را هم می‌توان از دیگر برنامه‌های این گروه معرفی کرد.
 
کاری در پایان با اشاره به پیش‌بینی برنامه‌هایی برای  تجلیل از بزرگان و پیشکسوتان صنف، گفت: حضور موثر در محافل و مجامع صنفی برای صیانت از حقوق صنف را نیز باید در ردیف فعالیت‌ و برنامه‌های این گروه قرار دارد که اجرایی خواهیم کرد.
 

و چند نکته...
در پایان باید گفت که نهادهای صنفی به دسته‌های تعاونی، انجمن، تشکل، سندیکا و اتحادیه دسته‌بندی می‌شوند، در این میان اتحادیه‌های صنفی از واحدهای صنفی دارای پروانه کسب، تشکیل می‌شوند که برای تشکیل هر اتحادیه، وجود تعداد مشخصی واحد صنفی که دارای فعالیت شغلی مشابه یا همگن هستند ضرورت دارد.
 
هدف اصلی شکل‌گیری اتحادیه‌ها حمایت از حقوق صنفی آن رسته مشاغل و ایجاد همکاری،  میان فعالان آن صنف و بهبود خدمات به مصرف‌کنندگان، همچنین بهبود اقتصاد شهر و ارتباط با موسسه‌های دولتی و خصوصی و انجام وظایف قانونی مندرج در قوانبن نظام صنفی و آئین‌نامه‌های مربوطه است. تشکلی قوی که به‌عنوان بازوی دولت، صنف و تسهیل‌گر، بارهای اضافی را از دوش صنف و دولت بردارد و به بهبود وضعیت فعالان مجموعه خود کمک کند. در این زمینه امید است اتحادیه لیتوگرافان تهران که یکی از قدیمی‌ترین تشکل‌های چاپ و نشر کشور است در سایه اتحاد و همراهی اعضا شاهد انتخاباتی قوی و موثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها