پنجشنبه ۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۷
پنجمین نمایشگاه کاغذ و مقوا؛ از قرارداد با روس‌ها تا عرضه جدید‌ترین دستاورد‌ها

پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کاغذ و مقوا در حالی به پایان رسید که بخش زیادی از فعالان و شرکت‌کنندگان در این رویداد به ارائه جدیدترین دستاوردها و فناوری‌های خود پرداختند و توانستند با مخاطبان تخصصی خود ارتباط بگیرند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کاغذ و مقوا عصر چهارشنبه‌(5 مرداد) در حالی به پایان رسید که 120 شرکت داخلی و خارجی با حضور در این رویداد اقتصادی، تلاش کردند جدیدترین دستاوردهای حوزه چوب و کاغذ را به نمایش بگذارند.
 
گشت و گذاری کوتاه در این نمایشگاه که در چهار سالن محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌‌المللی برپا شده بود،  با تنوع شرکت‌کنندگان در حوزه‌های مختلف، نشانگر وجود زنجیره‌ای متصل به هم  در چرخه تولید کاغذ و مقوا در کشور دارد. 

  عنوان تخصصی برای این نمایشگاه، موجب شده بود تا فعالان کارکشته این عرصه مشارکت قابل توجهی داشته باشند؛ بنابراین بخش عمده بازدیدکنندگان همچون شرکت‌کنندگان افراد تخصصی و حرفه‌ای بودند. البته تغییر ساعت نمایشگاه از سوی مسئولان محل دائمی نمایشگاه‌های تهران به 8 تا 15 گلایه برخی غرفه‌داران را همراه داشت.
 
تولید کاغذ از سنگ بدون نیاز به آب
یکی از شرکت‌هایی که در این نمایشگاه حضور داشت، «شایسته‌سازان» بود که به تولید کاغذ از سنگ مشغول است. این شیوه تولید کاغذ، را می‌توان جدیدترین فناوری توسعه‌یافته برای تولید کاغذ از طریق غنی‌ترین منبع روی زمین یعنی کربنات کلسیم، مواد پلیمری و افزودنی برای تولید کاغذ سنگی دانست.
 
این محصول بدون آلودگی برای محیط زیست، باعث ذخیره انرژی می‌شود؛ زیرا در مقایسه با کاغذهای سلولزی، کاغذ از سنگ، سمی نیست، بسیار ایمن‌تر، ضدآب، ضد‌چربی، مقاوم در برابر پاره شدن با قدرت کششی بالا و هزینه کمتر برای چاپ است.
 
بخش عمده کاربرد این کاغذ برای لمینت جعبه، مقوا و کاغذ ایندربرد، تولید کاغذ، بروشور، تقویم، کاتالوگ، جلد کتاب و .. است، ظرفیت تولید این کاغذ اکنون در کشور حدود 6هزار تن است که با ضخامت 100 تا 700 میکرون، عرض 800 میلی‌متر تا 1900 میلی‌متر به صورت رول و شیت است.
 
این کاغذ علاوه‌براینکه دوستدار محیط زیست است، مزایایی چون ذخیره انرژی، نوآوری، فرآیند اقتصادی به صرفه، قابلیت بازیافت به‌صورت 100 درصدی و بدون نیاز به آن است.


 
تعامل فعالان صنعت کاغذ در کنار یکدیگر
 رضا امیدی، رئیس پنجمین نمایشگاه کاغذ و مقوا با بیان اینکه فضای کلی نمایشگاه امسال حدود 100 درصد رشد داشته است، گفت: براساس گفت‌وگو با شرکت‌کنندگان و غرفه‌داران متوجه شدم که قراردادهای کاری بسیار خوبی در نمایشگاه امسال به امضا رسیده که بخشی از آن‌ها داخلی و بخش دیگر آن خارجی است.
 
وی ادامه داد: توان فعالان و صنعتگران حوزه کاغذ و سلولزی در کشور، بسیار زیاد است و برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی از این دست می‌تواند به فعالان داخلی کمک کند که بازارهای منطقه‌ای و بین‌المللی را به خوبی رصد کنند.
 
امیدی با اشاره به تعامل و رایزنی میان فعالان این حوزه در نمایشگاه، عنوان کرد: حضور شرکت‌های مختلف در کنار یکدیگر موجب ایجاد رقابت در آن‌ها می‌شود، از سوی دیگر نمایشگاه می‌تواند به تقویت جایگاه صنعت سلولزی در کشور کمک کند.


 
به‌دنبال بازارهای جدید در ایران
شرکت «تک پک» از کشور روسیه، یکی دیگر از شرکت‌کنندگان نمایشگاه امسال بود، این شرکت در سال 1994 در شهر مسکوی روسیه تاسیس شده است و در زمینه بسته‌بندی کاغذ فعالیت دارد.
 
یریم استیریان، مدیر این شرکت با اشاره به نخستین حضور خود در نمایشگاه کاغذ و مقوا گفت: به‌دنبال شناسایی بازارهای جدید در کشورهای مختلف هستیم و با برگزاری این نمایشگاه نیز این هدف را دنبال می‌‌کنیم.
 
وی ادامه داد: این نمایشگاه با حضور شرکت‌های مختلف و دست‌اندرکاران بخش‌های مختلف حوزه کاغذ و سلولزی جایگاه خوب و مناسبی دارد و جالب است.
 
استیریان با بیان اینکه جزو سه شرکت بزرگ در مسکو هستیم، گفت: امیدوارم حضور  در نمایشگاه نیز کاربرد خوبی در حوزه کاری و اقتصادی برایمان داشته باشد.
 


نشست‌هایی پربار
 غلامرضا شجاع، عضو شورای سیاستگذاری پنجمین نمایشگاه کاغذ و مقوا نیز با اشاره به حضور معاون عمومی صنایع وزارت صمت، مدیرکل دفتر صنایع سلولزی این وزارتخانه و مدیرکل دفتر چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه، گفت: حضور پررنگ مسئولان همچنین تشکل‌های صنفی در نمایشگاه یکی از نقاط قوت این دوره از نمایشگاه است، از سوی دیگر حضور بازدیدکنندگان تخصصی نیز یکی از ویژگی‌های این رویداد است.
 
وی ادامه داد: روزانه حدود 10 هیات یا شخصیت‌های فعال در حوزه صنایع کاغذ، چاپ و نشر از این نمایشگاه بازدید می‌کردند، از سوی دیگر حضور بازدیدکنندگان تخصصی و حرفه‌ای به ارزش و جایگاه این نمایشگاه افزود.
 
شجاع با بیان اینکه کسی برای گردش و تفریح نیامده بود، گفت: نمایشگاه موجب شده بود که واردکننده، تولیدکننده و مصرف‌کننده ارتباط تنگاتنگی داشته باشند؛ که به معنای تحقق کارکرد اصلی نمایشگاه است.
 
وی با اشاره به حضور نمایندگان کاغذ روسیه، چین، هند و ترکیه، عنوان کرد: در این زمینه شنیدیم که قراردادهای کاری خوبی نیز در این زمینه میان ایران و شرکت‌های میهمان بسته شد که قرار است در روزهای بعد از نمایشگاه به بار بنشیند.
 
شجاع همچنین به نشست بنیان‌گذاران انجمن ماشین‌سازان صنایع سلولزی ایران با مدیرکل دفتر ماشین‌سازی وزارت صمت اشاره کرد و توضیح داد: در این دیدار قول داده شد، برخی مشکلات و معضلات ماشین‌سازان به‌زودی مرتفع شود و این نشست موجب اتفاق‌های خوبی شد که نتایج آن به‌‌زودی منتشر خواهد شد.
 
به گفته وی، حضور مسئولان و مدیران حوزه‌های مختلف دولتی و غیردولتی از موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، صنعت چاپ، لیتوگرافان، اتحادیه کاغذ و مقوا و .. نیز از نقاط قوت این نمایشگاه بود و نشان داد که نمایشگاه وظیفه ذاتی خود را برای نمایش توانمندی تولیدکنندگان داخلی به خوبی انجام داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها