شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۵
کتابخوانی در نقطه صفر مرزی؛ «زانیاری» ساخته می‌شود؟!

کتابخانه زانیاری در گوشه‌ مسجد روستای سردوش از توابع شهرستان مریوان در نقطه صفر مرزی از هفت سال پیش با کودکان کتاب‌دوست موفقیت‌های ملی کسب کرده و حالا برای ساخت کتابخانه مستقل چشم‌انتظار مجوز نهاد کتابخانه‌های عمومی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در کردستان، اینجا «سردوش»؛ روستایی در نقطه صفر مرزی و در فاصله 23 کیلومتری مریوان از توابع بخش خاومیرآباد، روستایی با 400 خانوار و بالغ بر یک‌هزار و 650 نفر جمعیت است.

روستای سردوش با مردمانی مهمان‌نواز و دوستدار کتاب شناخته می‌شود؛ گواه این ادعا، قرار گرفتن «زانیاری» کتابخانه مشارکتی سردوش در فهرست 10 کتابخانه برتر کشور است. این عنوان سال 1395 در سومین دوره جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب اعلام شد.          

 کسب عنوان کتابخانه برگزیده مشارکتی در سال 97، کسب عنوان برتر در بین کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سال 98. «خانه قرآن» این کتابخانه سال جاری موفق به کسب عنوان برتر در کشور شد.  


 


«زانیاری» به معنای دانایی است، اُنس با کتاب و عشق به دانستن، این کتابخانه را به مامنی برای کودکان و نوجوانان روستا تبدیل کرده است. در حال حاضر 250 نفر عضو فعال و 9 هزار و 200 نسخه کتاب در این کتابخانه در دسترس قرار دارد و در طول هفت سال فعالیت، این کتابخانه هیچ گاه تعطیل نشده است.


 

محمد توانا حسینی، مسئول کتابخانه «زانیاری» روستای سردوش، در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار ایبنا در کردستان گفت:  فعالیت کتابخانه روستای سردوش از سال 94 آغاز شد و از اواخر همان سال با توجه به نبود فضای کافی برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری، مکان آن به گوشه‌ای از مسجد روستا تغییر یافت.
 

وی با بیان اینکه این کتابخانه در سطح وسیعی و در زمینه‌های مختلف ورزشی، تفریحی، آموزشی، فرهنگی و کتابخوانی و ... فعالیت دارد، افزود: فضای فیزیکی موجود، جوابگوی فعالیت‌های این کتابخانه نسیت و نیازمند فضای بزرگتر با امکانات بیشتری برای اعضا هستیم.
 

این فعال فرهنگی با اشاره به خرید زمینی به مساحت هزار متر برای ساخت کتابخانه مستقل «زانیاری» بیان کرد:  با کمک دهیاری، مردم روستا و خیرین، زمینی به مساحت 1000 متر مربع برای ساخت کتابخانه خریداری شد. در حال حاضر به مرحله فونداسیون است و با توجه به رشد روزافزون قیمت مصالح ساختمانی و ساخت‌وساز، کمک‌های مردمی کفاف تکمیل و تاسیس طرح را نمی‌دهد و چشم امید کودکان روستا به نهاد کتابخانه‌های عمومی است.

 

حسینی، افزایش آگاهی همه‌جانبه مردم به ویژه کودکان و نوجوانان در تمام زمینه‌ها را مهم‌ترین هدف احداث و تکمیل این کتابخانه برشمرد و ادامه داد: همان‌طور که می‌دانیم نا‌‌آگاهی در هر کاری موجب ضعف و عقب‌ماندگی می‌شود و تقویت آگاهی به نتیجه‌بخش‌بودن کار می‌انجامد؛ در نتیجه وجود کتابخانه و این‌گونه مکان‌ها که به‌‌معنای توجه به زیرساخت‌های فرهنگی است، در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی موثر است. 

وی با اشاره به قول مساعد بانک پارسارگارد برای تکمیل طرح توسعه کتابخانه زانیاری اضافه کرد: در حال حاضر منتظر دریافت مجوز تاسیس از نهاد کتابخانه‌های عمومی هستیم.


 

وی مشکلاتی ازجمله جمعیت زیر 2 هزار و 500 نفر و منطقه جغرافیایی محل توسعه کتابخانه زانیاری را از موانع دریافت مجوز ساخت اعلام کرد و گفت: اگرچه جمعیت روستای سردوش به 2 هزار و 500 نفر نمی‌رسد؛ اما استقبال اعضای از فعالیت‌های کانون به حدی است که کودکان و نوجوانان از روستاهای همجوار به این کتابخانه مراجعه می‌کنند. بنابراین از نهاد کتابخانه‌های عمومی می‌خواهیم مجوز ساخت کتابخانه در روستای سردوش را تسریع کند.
 


مسئول کتابخانه «زانیاری» روستای سردوش ادامه داد: زمین کتابخانه، کنار مدرسه ابتدایی روستا واقع است و ظرفیت قابل توجهی برای فعالیت‌های گسترده کتابخانه به حساب می‌آید.  
 


حسینی با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی و ادبی این کتابخانه گفت: کلاس تقویتی درسی، زبان‌های خارجه‌ عربی و انگلیسی، آموزش زبان کُردی، ترجمه‌ کتاب داستان فارسی به کُردی، خلاصه‌ گویی، خلاصه‌نویسی و روخوانی داستان، قصه‌گویی، داستان و نمایش، مسابقات کتابخوانی، آموزش روخوانی، روانخوانی و تجوید قرآن، کلاس کامپیوتر، کلاس های عملی و اشتغال زایی، چون خیاطی و حصیربافی، بازی و مسابقات ورزشی و تفریحی، کلاس تفسیر قرآن، شعرخوانی، دعوت از مفاخر منطقه‌ و بزرگان و بازگویی تجارب و ..... کتاب و قرآن خانه به خانه، نقاشی، خوشنویسی، کلاس های مشاوره‌ی تحصیلی و خانواده، مبارزه با اعتیاد، کارگاه‌های جلوگیری از آسیب‌های فضای مجازی و.... ازجمله فعالیت‌های این کتابخانه و مرکز فرهنگی و ادبی است.
 

به‌نظر می‌‌رسد، موفقیت‌های ملی «زانیاری» کتابخانه سردوش در منطقه صفر مرزی غرب ایران، برای صدور مجوز توسعه این کتابخانه مشارکتی کافی باشد؛ به‌ویژه اینکه ظاهرا دغدغه تامین هزینه‌ برای این طرح نیز وجود ندارد. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها