یکشنبه ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
تلاش‌های کتاب‌فروش لنگرودی برای جذب جوانان به کتاب‌خوانی/ از تورهای کوهنوردی تا طرح پاکسازی ساحل

مدیر شهر کتاب لنگرود طی 15 سال اخیر سعی کرده با طرح‌های مختلفی همچون برگزاری نشست‌های تخصصی، مسابقات و حتی تورهای کتاب‌خوانی در دل طبیعت، جوانان را به سمت کتاب و کتاب‌خوانی بکشاند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، این‌روزها سبک و سیاق بسیاری از مشاغل تغییر کرده است، فروشندگان کالاهای مختلف دیگر به شکل سابق؛ به اصطلاح پشت دخل و منتظر مشتری نمی‌نشینند. آن‌ها با توسعه کسب و کار خود در فضای مجازی و استفاده از ظرفیت‌های آن تلاش می‌کنند فضای حرفه‌ای خود را تقویت کنند. در این میان، کتاب‌فروشان نیز تلاش کرده‌اند با راه‌اندازی صفحات مجازی در شبکه‌های اجتماعی در جذب مخاطب و توسعه کار خود فعال شوند.
 
روح‌الله حسن‌پور، مدیر شهر کتاب لنگرود که یک کتاب‌فروشی خصوصی است، تلاش کرده طرح‌ها و برنامه‌های متنوعی را برای رونق کتاب‌فروشی‌اش در روزگار سخت کرونایی در پیش گیرد؛ گاهی با برگزاری نشست‌های تخصصی، گاهی با برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی و گاهی حتی با برگزاری تورهای کوهنوردی و کتاب‌خوانی در دل طبیعت.
 
حسن‌پور تاکنون بیش از 153 جلسه به صورت رسمی در کتاب‌فروشی‌اش برگزار کرده است و با جذب نوجوانان و جوانان لنگرودی، نظر آن‌ها را به مطالعه جلب کرده است؛ جوانانی که از ساحل چمخاله تا محله پل‌خشتی به این کتاب‌فروشی می‌آیند تا در برنامه‌های فرهنگی آن شرکت کنند.
 
روح‌الله حسن‌پور در گفت‌وگو با ایبنا، درباره چگونگی ورودش به حوزه کتاب توضیح داد: من از سال 1378 به کار کتاب وارد شدم و با ناشران مختلفی کار می‌کردم و مدتی به برگزاری نمایشگاه کتاب در نقاط مختلف لنگرود یا استان گیلان مشغول بودم؛ تا اینکه در سال 1385 تصمیم گرفتم یک موسسه انتشاراتی و کتاب‌فروشی مستقل داشته باشم.
 
او درباره انتخاب نام کتاب‌فروشی‌اش گفت: من شهر کتاب تهران را دیده بودم و دوست داشتم که یک نمونه از آن را در لنگرود هم داشته باشیم و بدون اینکه بدانم در سال‌های بعد، این فروشگاه‌های زنجیره‌ای در استان‌ها هم نمایندگی خواهد داشت، نام شهر کتاب را انتخاب کردم.
 
حسن‌پور در طول سالیان مختلف تلاش کرده کار خود را توسعه دهد و کتاب‌فروشی‌اش را به یک پاتوقی فرهنگی برای همشهری‌هایش تبدیل کند. وی گفت: به‌مرور زمان کار خود را توسعه دادم و در کنار کتاب‌های جدید کتاب‌های قدیمی، دست دوم و کمیاب هم خرید و فروش می‌کردم و با مراکز پخش تهران آشنا شدم و با اعتباری که کسب کردم، توانستم فعالیت‌هایم را بیشتر کنم.
 
او با بیان اینکه امروز گلچینی از بهترین کتاب‌ها با ترجمه‌های خوب و ناشران معتبر در کتاب‌فروشی‌اش دارد، ادامه داد: کتاب‌فروشی ما حدود 100 متر است و آرزو دارم بتوانم یک فروشگاه دو طبقه رویایی داشته باشم تا بتوانم کسب و کار خود را در حوزه‌های مختلف فرهنگی با برگزاری نشست‌ها و برنامه‌های مختلف افزایش دهم.



موبایل‌فروشی که حامی مالی مسابقه کتاب‌خوانی شد
شهرکتاب لنگرود در کنار کتابخانه عمومی شهر قرار دارد و حسن‌پور در این مدت توانسته یکسری برنامه‌ مشارکتی با این کتابخانه برگزار کند. او همچنین درباره برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری در شهر کتاب لنگرود، گفت: ما جلسات نقد کتاب داریم و هرماه یک کتاب با حضور مشتریان و مخاطبان کتاب‌فروشی نقد می‌شود و از حضور نویسندگان و مترجمان مشهور ایران بهره می‌گیریم، علاوه بر آن تماشا و نقد فیلم را نیز برگزار می‌کنیم.
 
حسن‌پور از برگزاری مسابقه کتاب‌خوانی برای رده‌های مختلف سنی اظهار کرد: گاهی با مشارکت کتابخانه عمومی، گاهی شهرداری و گاهی آموزش و پرورش مسابقه کتاب‌خوانی برای خانواده‌ها برگزار می‌کنم که همیشه با استقبال خوبی هم روبرو می‌شود.
 
حسن‌پور درباره جوایزی که معمولا در این مسابقات به افراد برگزیده اهدا می‌شود نیز گفت: گاهی نهادهای دولتی مبالغ جوایز را قبول می‌‌کنند و گاهی نه؛ اما من کار را رها نمی‌کنم و در شهر به دنبال اسپانسر یا حامی مالی می‌روم. در چندین نوبت یک موبایل فروشی در لنگرود اهدای جوایز را بر عهده گرفته است.
 
او با بیان اینکه من منتظر کار و طرح و برنامه از سوی نهادها و سازمان‌های دولتی نیستم، ادامه می‌دهد: اغلب اوقات خودم دست به کار می‌شوم و اگر هم با مشارکت نهادهای شهری کاری انجام دادم، پیشنهاد خود سازمان‌ها بوده که من شرط تقبل جایزه را برای آن‌ها گذاشته‌ام.
 


توجه به فرهنگ بومی در کتاب‌فروشی
باشگاه کتاب‌خوانی شهر کتاب لنگرود با حدود 200 نفر عضو ماحصل تلاش‌ها و برنامه‌های متنوع روح‌الله حسن‌پور در طول سال‌های مختلف است. دعوت از شاعران، نویسندگان و مترجمان و اساتید بومی گیلان و سایر استان‌ها، برگزاری درس گفتار‌های ادبی علمی فلسفی، پاسداشت اعیاد مختلف یلدا، نوروز، چهارشنبه سوری، جشن سده و جشن خرمن با شرح در جلسه و برگزاری خود آئین به روش سنتی با موسیقی محلی به یاری شاعران گیلک از جمله کارهایی است که در این باشگاه کتاب‌خوانی دنبال می‌شود.
 
او همچنین یک تیم کوهنوردی تشکیل داده و طرح‌های حمایتی محیط زیستی را نیز در کنار کارهای خود دنبال می‌کند، به‌عنوان مثال با اعضا به لب ساحل یا به جنگل می‌روند، زباله‌ها را جمع‌آوری می‌کند و بعد در فضایی عاری از آلودگی به کتاب‌خوانی می‌پردازند. البته سفرهای علمی و ادبی هم با حضور بر سر مزار مشاهیر گیلان دارند؛ مثل مزار نیما در یوش، مقبره دکتر معین، مزار بیژن نجدی و... یا طرح‌های حمایتی در ایام کرونا راه‌اندازی کرده‌اند و به روستاها ماسک و دستکش می‌دهند، ملحفه و مایع ضدعفونی‌کننده برای بیمارستان شهر توسط اعضای گروه کتاب‌خوانی کمک می‌کنند.
 
حسن‌پور درباره جدیدترین کمپین باشگاه کتاب‌خوانی شهر کتاب لنگرود توضیح داد: با هدف کاهش استفاده از کاغذ و پلاستیک کمپینی راه‌اندازی کردیم تا هر یک از اعضای باشگاه با پارچه بدون استفاده در خانه ساک پارچه‌ای تولید کند و به کتاب‌فروشی بیاورد تا هر فردی که کتاب خریداری کرد دیگر به او در نایلون یا پلاستیک کتاب ندهیم و به صورت رایگان در میان مردم توزیع کنیم.
 
بهانه‌های کتابی..
تغییر رویکرد کتاب‌فروشان در دوره کنونی ضرورتی انکارناپذیر است که فناوری‌های نوین آن را به همه گوشزد می‌کند، همانطور که روح‌الله حسن‌پور تلاش می‌کند به مناسبت اعیاد ملی و مذهبی بهانه‌ای فرهنگی بتراشد تا کتاب را به دل مردم لنگرود و خانواده‌های لنگرودی برساند، سایر کتاب‌فروشان نیز باید از ظرفیت‌های موجود استفاده کنند.
 
حسن‌پور با بیان اینکه من هر روز تلاش می‌کنم در ابتدای روز سری به صفحات مجازی و شبکه‌های اجتماعی کتاب‌فروشی بزنم، گفت: در این زمنیه تلاش می‌کنم با نیاز و خواسته مخاطب و مشتری خود آشنا شوم و هر روز با یک رویکرد و برنامه جدید به سر کار بروم. در کل تلاش می‌کنم که امروزم مثل روز گذشته نباشد.
 
او با طرح این موضوع که نباید به دنبال بهانه برای اجرای طرح‌های کتاب‌خوانی باشیم، ادامه داد: به‌نظرم امروز دوره اینکه پشت میزم بنشینم و در انتظار مشتری باشم، گذشته است، باید علاوه بر استفاده از ترفندهای فضای مجازی استفاده کرد؛ هم اینکه فعالیت‌های جنبی کتاب‌فروشی را توسعه داد؛ زیرا معتقدم که یکی از تاثیرگذارترین ارکان فرهنگی هر شهر کتاب‌فروشی آن شهر است که مردم باید با آن ارتباط قوی‌ای داشته باشند.
 
با نگاهی به کارکردهای یک کتاب‌فروشی محلی در لنگرود، باید گفت اکنون که کرونا شکل خرید کتاب را در میان مردم تغییر داده است و ناشران و کتاب‌فروشی‌ها برای حفظ خریداران خود مجبور شده‌اند از تکنولوژی‌های روز استفاده کنند و خود را با رویکرد جدید وفق دهند، بهتر است به پیش‌بینی برنامه‌های جنبی و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه کتاب‌فروشی‌ها نیز توجه شود تا این نهاد فرهنگی هرچه بیشتر در بطن جامعه اثرگذار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها