دوشنبه ۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳
پایتخت کتاب؛ فال هفتم به نام سنندج ورق خورد

بعد از انتخاب سنندج به عنوان هفتمین شهر پایتخت کتاب ایران، متولیان فرهنگی و نیز شهری سنندج وعده می‌دهند که از تمامی ظرفیت‌ها برای بهبود زیرساخت‌های حوزه کتاب و کتابخوانی بهره بگیرند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان، برنامه انتخاب و معرفی پایتخت کتاب ایران که هر ساله با مشارکت شهرهای سراسر کشور و با هدف ترویج فرهنگ مطالعه بر اساس ظرفیت‌های بومی هر منطقه برگزار می‌شود، امروز با معرفی سنندج به عنوان پایتخت جدید کتاب ایران به کار خود خاتمه داد.

پس از پایان یافتن مرحله اول داوری این طرح و در نظر گرفتن شاخص‌هایی چون بهره‌گیری از مشارکت و ایجاد همگرایی میان نهادها و سازمان‌های دولتی، استفاده از مشارکت همگرایانه صنایع محلی، سازمان‌های خصوصی و مردم‌نهاد، بهره‌گیری از مشارکت همه اجزای نشر، توجه به طیف وسیعی از مخاطبان، وجود ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های اولیه برای فعال شدن در حوزه ترویج کتاب‌خوانی، کیفیت ارائه و رعایت اصول برنامه‌نویسی در نگارش طرح‌ها و برنامه، تناسب با نیازهای محلی، ارزش‌های دینی و ملی، خلاقیت، ابتکار و نوآوری، قابلیت و ضمانت اجرا، پنج شهر به‌ عنوان شهرهای راه یافته بودند.

شهر سنندج یکی از پنج نامزد راه یافته به مرحله نهایی هفتمین پایتخت کتاب ایران بود که صبح امروز، دوشنبه (۶دی ماه) در مراسمی  که با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، مهدی رمضانی، سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و علی رمضانی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در محل سالن جلسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، به عنوان هفتمین پایتخت کتاب ایران معرفی شد.

پیشینه تاریخی سنندج، وجود علما، مفاخر، نویسندگان، شاعران، توسعه زیرساخت‌های کتاب، توسعه کتابفروشی‌ها و عرضه ویترین‌های کتاب، تشکیل حلقه‌های کتاب و کتابخوانی، توسعه کتابخانه‌های مساجد و کتابخانه‌های عمومی، استفاده از ظرفیت‌های بومی، استفاده از بسترهای فضای مجازی برای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و .... از جمله مواردی بود که باعث شد آواز توسعه فعالیت‌ها در زمینه کتاب و کتابخوانی در شهر موسیقی جهان نواخته شود و این شهر هفتمین پایتخت کتاب ایران باشد.

استمرار در اجرای مناسب برنامه‌های حوزه کتاب و کتابخوانی در سنوات گذشته، پویش‌های سازمان‌های مردم نهاد و گروه‌های مردمی در ترویج کتابخوانی، تدوین برنامه‌های خلاق، استفاده از ظرفیت بخش فرهنگ و بخش خصوصی در توسعه فعالیت‌های کتابخوانی، فراهم کردن زمینه گسترش تشکل‌های مردمی مرتبط با کتاب و کتابخوانی از جمله مواردی است که زمینه ساز کسب این عنوان برای شهر سنندج شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان معتقد است در کردستان نویسندگان و مترجمین بزرگی در خدمت به فرهنگ و هنر این مرز و بوم ظهور و بروز جهانی داشته‌اند.

عبیدالله رستمی در گفت‌گویی با خبرنگار ایبنا می‌گوید: در چند دهه اخیر جهش بزرگی در تولید کتاب و آثار مکتوب در کردستان آغاز شده است؛ قبلاً مرجعیت کتاب‌ها و آثار به زبان کُردی متعلق به اقلیم کردستان عراق بود ولی در حال حاضر با وجود ناشران و نویسندگان برجسته و اصحاب فرهنگ و هنر استان و مناطق کردنشین غرب کشور، این مرجعیت به کردستان و مناطق کردنشین غرب کشور برگشته است.


به گفته این مقام مسئول در حوزه فرهنگ، تنها در سال گذشته 765 عنوان کتاب در شمارگان 734 هزار جلد از استان کردستان به اقلیم کردستان عراق صادر شده است.

وی درباره نخبگان و مترجمین برجسته کُرد که به زبان فارسی و ادبیات کُردی خدمت کرده‌اند، معتقد است: مرحوم ابراهیم یونسی مترجم و نویسنده برجسته 80 عنوان کتاب در موضوعات ادبیات و تاریخ سیاسی به جامعه ایران تقدیم کرده است. همچنین مرحوم محمد قاضی نیز یکی از نخبگان مترجم کُرد که با ترجمه شاهکارهای ادبیات جهانی خدمت شایان توجهی به زبان و ادبیات فارسی و کُردی ارائه کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان بر این نظر است: یکی از نخبگان اخیر کُرد که مورد تایید مقام معظم رهبری هستند و گل سرسبد حوزه کتاب و آثار مکتوب بودند، ماموستا عبدالرحمن شرفکندی متخلص به هژار بود که با ترجمه کتاب قانون در طب ابن سینا به زبان فارسی و ترجمه قرآن کریم به زبان کُردی خدمت شایان توجهی به ایران و زبان فارسی کرد.

رستمی ضمن اشاره به نویسندگان معاصر این منطقه از ایران زمین، عنوان می‌کند: عطا نهایی نویسنده برجسته معاصر کُرد با آخرین اثر داستانی خود تحت عنوان «آخرین روزهای زندگی هلاله» برنده جایزه ویژه مهرگان ادب کشور شد. این کتاب به زبان فارسی نیز ترجمه شده است.

وی با بیان اینکه نویسندگان و شاعران نام‌آور کُرد زیادی تاریخ فرهنگی کردستان را رقم زده‌اند، یادآور می‌شود: قطعا انتخاب سنندج به عنوان هفتمین پایتخت کتاب ایران سزاوار بود چرا که به گفته مقام معظم رهبری کردستان سرزمین فرهنگ و هنر است و این عنوان زیبنده سنندج است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان می‌افزاید: شهر سنندج یکی از فرهنگی‌ترین شهرهای ایران دارای توانمندی‌ها و ظرفیت های بزرگی در حوزه‌های مختلف فرهنگی، هنری و رسانه‌ای است، برگزاری جشنواره ها، همایش‌ها و کنگره‌های بزرگ ملی و بین‌المللی از جمله مهمترین دلایل دریافت نشان پایتخت کتاب ایران است.

رستمی می‌گوید: در حال حاضر شهر سنندج دارای 45 ناشر، 70 کتابفروشی، 7 کتابخانه عمومی، 6 کتابخانه دانشگاهی، 4 مرکز مطالعات کردستان‌شناسی و پژوهشی است، طرح‌های شاخص ارائه شده در شهر سنندج با مدیریت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان ارائه شده است شامل: گردشگری کتاب در سطح شهرستان، تبادل کتاب در پارک‌ها و پیاده‌راه‌های شهر سنندج، جشنواره معرفی کودکان تصویرگر کتاب، جایزه کتاب کودک، زنگ کتابخوانی در مدارس، جشن امضای نویسنده برای کتاب‌های تازه منتشر شده، راه‌اندازی 14 کافه کتاب، ساخت اِلِمان‌های مرتبط با کتاب، آموزش مهارت کتابخوانی، راه‌اندازی کتابخانه مرکزی سنندج و کتاب اتوبوس و ده‌ها طرح پژوهشی و علمی در حوزه کتاب و کتابخوانی و برگزاری همایش و تجلیل از مشاهیر و نویسندگان برجسته شهر از جمله مهمترین طرح‌های ارائه شده به هیات داوران انتخاب و معرفی پایتخت کتاب بود.

شهردار سنندج هم در گفت‌وگویی با خبرنگار ایبنا به بهانه معرفی این شهر به عنوان هفتمین پایتخت کتاب ایران، با اشاره به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این شهرستان در ترویج و توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی، وعده می‌دهد: از تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل شهر سنندج در جهت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی بهره گرفته می‌شود.

سیدانور رشیدی که حالا کلیددار هفتمین پایتخت کتاب ایران است، با اشاره به جایگاه کتاب و کتابخوانی در شهر سنندج، اظهار می‌کند: جایگاه کتاب در بین خانواده‌های سنندجی و استان کردستان سابقه تاریخی دارد و قطعاً وجود نویسندگان، شاعران، ادبا، بزرگان و مفاخر استان نشانه جایگاه بلند و رفیع کتاب است.

 
وی ادامه می‌دهد: مجموعه شهرداری سنندج به عنوان خدمتگزار مردم قطعاً تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد که ادامه‌دهنده راه اساتید، نویسندگان، اُدبا و ماموستایان کُرد در ارج نهادن به جایگاه کتاب باشد و با آنچه در پتانسیل شهرداری است، وظیفه خود می‌داند که در راستای خدمت به مردم انجام دهد.

همچنین مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان ضمن تبریک به مناسبت انتخاب سنندج به عنوان هفتمین پایتخت کتاب ایران، یکی از دلایل کسب این موفقیت را راه‌اندازی پویش‌های مختلف در جهت ترویج کتابخوانی، استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و ایده‌های خلاقانه و تلاش در حوزه ترویج کتابخوانی دانست.

محمد مخدومی عنوان کرد: انتخاب سنندج به عنوان پایتخت کتاب ایران خبری بسیار مسرت‌بخش و ارزنده است و مسئولیت فعالان حوزه فرهنگ به ویژه در بخش کتاب و کتابخوانی را بسیار بیشتر می‌کند.

وی همراهی و هماهنگی دستگاه‌های فرهنگی را در بهره‌گیری از ظرفیت‌های یالای فرهنگی استان موثر برشمرد و افزود: نویسنندگان، ناشران و نهادهای مردمی نیز در این راستا می‌توانند با فعالیت‌های خلاقانه و اقدامات اثرگذار شایستگی‌های این استان فرهنگی را بیش از پیش نشان دهند.


مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان وعده داد که مجموعه کتابخانه‌های عمومی استان کردستان از تمام ظرفیت‌های خود به منظور ارتقای فعالیت‌های فرهنگی در حوزه کتاب و کتابخوانی استفاده می‌کند و در این راستا دست فعالان این حوزه را برای ارتقای شاخص های مطالعه در سطح استان به گرمی می‌فشارد.

بر اساس این گزارش، در مراسم امروز علاوه بر لوح تقدیر و نشان هفتمین پایتخت کتاب ایران، جایزه نقدی 700 میلیون ریالی، حواله 250 میلیون ریالی از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و 50 میلیون ریال کتاب از طرف نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان و شهردار سنندج اهدا شد.

یادآوری می‌شود، تاکنون و در شش دوره برگزاری این طرح به ترتیب شهرهای اهواز (۱۳۹۴)، نیشابور (۱۳۹۵)، بوشهر (۱۳۹۶)، کاشان (۱۳۹۷)، یزد (۱۳۹۸) و شیراز (۱۳۹۹) توانسته‌اند عنوان «پایتخت کتاب ایران» را از آن خود کنند. شهر شیراز از آغاز فروردین ۱۳۹۹ تا آذرماه ۱۴۰۰ عنوان پایتختی کتاب را در اختیار داشت.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) کسب عنوان پایتخت کتاب ایران را به مردم شهر سنندج و استان کردستان تبریک می‌گوید و آرزومند روزهای سرشار از حال کتاب و کتابخوانی برای مردم فرهنگ دوست این دیار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط