چهارشنبه ۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
آرزو‌های خبرنگارِ فقید برای بچه‌های «کهنانی‌کش» برآورده می‌شود

«عبدالرحیم دلوش‌زهی»، دهیار روستای «کهنانی‌کش» از توابع چابهار در سیستان و بلوچستان، از روند ساخت و نیازهای کتابخانه مردم‌ساختِ این روستا که اکنون در مراحل نهایی قرار دارد، گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در سیستان و بلوچستان، «کهنانی‌کش»، روستایی سرسبز و زیبا در شرق رودخانه سرباز است؛ روستایی با 500 نفر جمعیت که در دهستان «باهو کلات» از توابع بخش دشتیاری شهرستان چابهار در استان سیستان و بلوچستان ایران قرار دارد.

پس از همه‌گیری کرونا، جوانان روستا ایده ایجاد کتابخانه‌ای را در روستایشان مطرح کردند؛ محلی برای آموزش و ارتقا سطح سواد و دانش کودکان و نوجوانان روستا. آن‌ها ایده‌شان را با کلیپی در فضای مجازی به اشتراک گذاشتند.

آن زمان هنوز کرونا «مایا شرفی» خبرنگار فقید را از ما نگرفته بود. او که آرزو داشت بچه‌های روستای «کهنانی‌کش» کتابخانه و پارک بازی داشته باشند، سهم ویژه‌ای در اطلاع‌رسانی این پروژه ایفا کرد؛ نقشی که در ادامه دوستانش نیز آن را ادامه دادند.

اکنون اما با کمک‌های مردمی و خیّران محلی، بنای کتابخانه‌ی روستا به مراحل نهایی ساخت خود رسیده است و پارک بازی کودکان نیز در شرف اتمام است؛ اما این پایان کار نیست.

 
برای اطلاع از روند ساخت و نیازهای این پروژه‌ها با دهیار روستای «کهنانی‌کش» به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه از نظر مخاطبان می‌گذرد.
 
«عبدالرحیم دلوش‌زهی» در خصوص شکل‌گیری ایده ساخت کتابخانه در روستای کهنانی‌کش به خبرنگار ایبنا گفت: ایده کتابخانه به شروع همه‌گیری دوران کرونا برمی‌گردد که تعطیلی مدارس باعث اُفت تحصیلی دانش‌آموزان مدرسه ابتدایی روستا شده بود. دانشجویان و تحصیل‌کردگان روستا این ایده را مطرح کردند. درواقع درخواست جوانان، ایجاد مکانی برای توسعه و کمک‌ آموزشی روستا بود تا در این زمینه حامی نسل‌های آینده باشند؛ اما مکان مناسب و امکانات مورد نیاز را نداشتند.
 
وی افزود: آن‌ها درخواستی به دهیاری و شورای اسلامی روستای «کهنانی‌کش» دادند؛ اما به علت نبود بودجه و اعتبارات قرار شد از طریق آقای «شنبه دهقانی» (معتمد روستای کهنانی‌کش) با کمک‌های مردمی ساخته شود.
 
دهیار روستای «کهنانی‌کش» با اشاره به استفاده از فضای مجازی برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی در این زمینه گفت: بعد از آنکه ایده ساخت کتابخانه مطرح شد و مسئولیت پیگیری بر عهده آقای «شنبه دهقانی» قرار گرفت، جوانان و کودکان یک کلیپ درخواست کتابخانه ساختند و برای افراد آشنا و خیر ارسال کردند.
 

 
به گفته وی، تقریباً هم‌زمان با این حادثه یکی از حامیان کودکان و خبرنگار جوانی به نام «مایا شرفی» بر اثر بیماری منحوس کرونا جان خود را از دست داد. دوستانش با دیدن این کلیپ و عکس و فیلم‌های خانم شریفی که آرزوی ساخت پارک بازی کودکان برای کودکان روستای «کهنانی‌کش» را داشت، آنها تصمیم به ساخت یک پارک بازی کودکان گرفتند و کارِ ساخت کتابخانه و پارک بازی هم‌زمان شروع شد.
 
«دلوش‌زهی» در پاسخ به این سوال که تاکنون چه کمک‌هایی به شما در خصوص ایجاد این کتابخانه شده است؟ گفت: فعلاً موسسه «روستاتیش» و چند نویسنده کودک و نوجوان، کمک‌ مالی و ... کرده‌اند. همچنین آقای «شنبه دهقانی» که بزرگترین حامی تحصیل در روستای «کهنانی‌کش» هستند، تا این مرحله ما را همراهی کردند.
 
وی با بیان اینکه هنوز خیلی چیزها نیاز است، تصریح کرد: منابع مالی اندک کارهای ساختمان نود درصد اتمام شده و 10 درصد مصالح هم در حال خرید هستیم؛ اما قفسه‌های کتاب و میز و صندلی‌ها مانده و منتظر کمک مردمی هستیم. همچنین اقلام سرمایشی و گرمایشی این کتابخانه نیز هنوز تهیه نشده است.
 
کتابخانه روستایی کهنانیکش
 
دهیار روستای «کهنانی‌کش» با اشاره به قول مساعد دانش‌آموختگان نخبه روستا برای برگزاری فعالیت‌های آموزشی در این مکان، افزود: اگر کتابخانه ساخته شود، قرار است زیر نظر موسسه تسهیلگر روستاتیش و کتابخانه‌های عمومی اداره شود. البته جوانان روستای «کهنانی‌کش» قبلاً جلسه تشکیل داده‌اند و بحث‌هایی در مورد آموزش کودکان و نوجوانان و نحوه نگهداری از کتابخانه انجام و تصمیماتی هم گرفته‌ شده است.
 
وی در خصوص متولی نهایی این پروژه نیز توضیح داد: این مکان بعد از ساخت به دهیاری روستای «کهنانی‌کش» تحویل داده خواهد شد تا تصمیماتی در مورد نحوه نگهداری آن از یک مرجع عمومی گرفته شود تا مورد قبول همه روستا باشد.
 

 
«دلوش‌زهی» درباره گروه سنی که قرار است از این کتابخانه استفاده کنند، تصریح کرد: فعلاً گروه سنی کودکان و نوجوانان مدنظر است؛ چون بیشتر محصل‌های روستا از همین رده سنی هستند. بر اساس ایده اولیه هم تامین نیاز مطالعاتی این گروه مد نظر بود؛ هر چند در آینده تمایل داریم که برای خدمات آن را گسترش بدهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها