شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
چشم امید کودکان کتابخوان روستای سردوش به دستان سخاوتمند خیّرین است

مسئول کتابخانه زانیاری روستای سردوش مریوان خواستار مساعدت خیّرین در تکمیل پروژه ساخت کتابخانه این روستا شد و گفت: چشم امید صد کودک و نوجوان برای مطالعه و شرکت در برنامه و کلاس‌ها کتابخانه به دستان سخاوتمند خیرین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان، «زانیاری» نام کتابخانه روستای «سردوش» از توابع شهرستان مریوان در استان کردستان است؛ روستایی که بالغ بر 250 کودک و نوجوان شیفته کتاب دارد و قریب به هفت سال است قسمتی از مسجد روستا به عنوان کتابخانه در اختیار آنها قرار گرفته است.

اُنس با کتاب و عشق به دانستن، این کتابخانه را به مامنی برای کودکان و نوجوانان روستا مبدل کرده است. در حال حاضر این کتابخانه بالغ بر 9000 جلد کتاب دارد؛ اما نبود مکانی مناسب و مستقل برای فعالیت‌های کتابخانه از مشکلاتی است که اهالی این روستا با آن مواجهه هستند.

خوشبختانه حالا با کمک اهالی روستا و خیّرین زمینی به مساحت 1000 متر مربع برای ساخت کتابخانه اختصاص یافته و کمک‌های مردمی تا کنون توانسته است پیشرفت این پروژه را به مرحله شناژ برساند.
 

حالا چشم امید کودکان و نوجوانان کتابخوان روستای سردوش مریوان، به دستان سخاوتمند خیّرین است که با همت و تلاش دست به دست هم دهند تا کتابخانه این روستا هرچه زودتر به مرحله بهره‌برداری برسد و مردان بزرگ و دخترانی قدرتمند برای ساخت ایرانی آباد پرورش دهد.

مسول کتابخانه «زانیاری» روستای سردوش، با اشاره به فعالیت‌های آن به خبرنگار ایبنا گفت: فعالیت‌های فرهنگی و هنری در این کتابخانه از سال 1394 در گوشه‌ای از مسجد روستا شروع شد و خوشبختانه با ازخودگذشتگی و تلاش بدون دریافت پاداش مادی دوستان و همکاران کتاب‌دوست، این کتابخانه تا به امروز در سطح وسیعی در زمینه‌های مختلف ورزشی، تفریحی، آموزشی، فرهنگی و کتابخوانی و ... فعالیت دارد، به‌طوری‌که روستاهای مجاور نیز از خدمات و امکانات آن بهره‌مند هستند.
 
 

محمد توانا ادامه داد: متاسفانه استقرار کتابخانه در یک قسمت مسجد روستا محدودیت‌هایی برای گسترش روزافزون فعالیت‌ها ایجاد می‌کند و حال هم به دلیل نیاز روستا و مسجد به این مکان ناچار باید آن را تخلیه کنیم. از طرفی، یک مکان کوچک هم جوابگوی فعالیت‌های ما نیست.
 
وی با اشاره به ساخت پروژه کتابخانه روستای سردوش عنوان کرد: با کمک دهیاری و مردم روستا و خیرین زمینی به مساحت 1000 متر مربع برای ساخت کتابخانه خریداری شد و تاکنون 80‌درصد هزینه‌های مربوط به مرحله بتُن‌ریزی ساختمان اعم از خاک‌برداری زمین و جاسازی و خرید ماسه و سیمان به میزان 150‌میلیون تومان هزینه شده است.

این جوان کتابدوست، با بیان اینکه در حال حاضر برای خرید میل‌گرد حدود 20‌میلیون تومان نیاز است، افزود: هرچند خیّرین دیگری قول همکاری و کمک در مراحل دیگر ساخت را داده‌اند؛ اما با رشد روزافزون قیمت مصالح ساختمانی و ساخت‌وساز، این کمک‌ها کفاف تکمیل و راه‌اندازی پروژه را نمی‌دهد و چشم امید کودکان روستا به کمک‌های بیشتر خیرین و مسئولان است.
 

توانا، افزایش آگاهی همه‌جانبه مردم به ویژه کودکان و نوجوانان در تمام زمینه‌ها را مهم‌ترین هدف احداث و تکمیل این کتابخانه برشمرد و ادامه داد: همان‌طور که می‌دانیم عدم آگاهی در هر کاری باعث ضعف و عدم پیشبرد آن می‌شود و وجود آگاهی به نتیجه‌بخش‌بودن کار می‌انجامد؛ در نتیجه وجود کتابخانه و این‌گونه مکان‌ها برای بسیاری از موارد دیگر جامعه و یا حتی پیشگیری از بسیاری از مسائل، کمک‌کننده است.

مسئول کتابخانه «زانیاری» از همه دوستداران کتاب و دغدغه‌مندان فرهنگ و ادب کشور خواست دست کمک و یاری خود را به دستان کوچک کودکان روستا گره بزنند و چشم امید صدها کودک و نوجوانی را -که روزانه برای مطالعه و شرکت در برنامه و کلاس‌ها به کتابخانه مراجعه می‌کنند- روشن نگه دارند.

وی در خصوص فعالیت‌های این کتابخانه و کسب عنوان مختلف توسط آن نیز گفت: به‌خاطر گستردگی دامنه فعالیت‌ها در سال 1395 به عنوان روستای دوستدار کتاب بین 1500 کتابخانه در جشواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب در سطح کشور برتر انتخاب شدیم، در سال 1397 به عنوان کتابخانه مشارکتی برگزیده استان انتخاب شدیم و در سال 1398 به عنوان کانون برتر کشور انتخاب شدیم و در مراسم مورد تقدیر قرار گرفتیم.
 

توانا یادآوری کرد: اکنون کتابخانه ما دارای 9000 جلد کتاب کودک و نوجوان و ... در زمینه‌های مختلف، 28 قفسه، 10 میز و 30 صندلی و سیستم و چاپگر و دستگاه پروژکتور است. ما 5 مربی داریم که فقط یک نفر هزینه می‌گیرد و بقیه بدون دریافت هیچ هزینه‌ای وقت و توانایی خود را صرف خدمت به ترقی جامعه و افزایش آگاهی مردم و بچه‌ها می‌کنند و بقیه عوامل و دست‌اندرکاران این امورات، خودجوش و فداکارانه است. همچنین حدود 40 نفر از اولیای بچه‌ها یک صندوق تشکیل داده‌اند و هر ماه -به اختیار- 5000 تا 50‌هزار تومان به حساب کتابخانه برای مخارج ماهانه کاغذ و جوایز و ... واریز می‌کنند.

وی همچنین اضافه کرد: هم‌اکنون کلاس‌های آموزش روان‌خوانی و تجوید قرآن، داستان‌خوانی، قصه‌گویی، انشا و کلاس تقویتی درسی برای بچه‌ها و مسابقاتی چون نقاشی، کتابخوانی و ... در این کتابخانه دایر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها