چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۱
تغییر کاربری؛ تبعات محروم کردن کتابفروشی‌ها از عرضه کتب درسی

رئیس اتحادیه لوازم التحریر و نوشت‌افزار فروشان زنجان با یادآوری تصمیم سال گذشته‌ی وزارت آموزش و پرورش در توزیع یکپارچه کتب درسی، گفت: پیرو اجرای این تصمیم، تعدادی از کتابفروشی‌های زنجان به دنبال تغییر کاربری خود افتاده‌اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، از سال گذشته وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که فروش و ثبت کتاب‌های درسی از طریق سامانه الکترونیکی و ثبت سفارش کتب درسی انجام می‌شود و پس از آن هم مسؤولیت توزیع کتاب‌ها به مدارس واگذار شد.

بر همین اساس دانش‌آموزان کتاب‌های درسی خود را در تمام دوره‌های تحصیلی از مدارس محل تحصیل دریافت کردند، امسال نیز روال به همین شکل است؛ یعنی ثبت کتاب از طریق سامانه و توزیع آن هم از طریق مدارس انجام می‌شود.

هدف از این کار هم صرفه‌جویی در مصرف کاغذ، کاهش تعداد کتاب‌های درسی منسوخه، کاهش توزیع کتاب‌های درسی چاپ سال‌های قبل، کاهش تعداد کتاب‌های درسی مرجوعی، اعمال نظارت دقیق‌تر بر نحوه توزیع و جلوگیری از هرگونه اعمال نظر و سلایق شخصی در توزیع و دریافت بهای مصوب کتاب‌های درسی اعلام شده است.

هرچند که این تصمیم آموزش و پرورش در ظاهر برای تسهیل امور دانش‌آموزان و اولیا بوده، اما تبعاتی هم داشته است، یعنی علاوه بر اینکه صنف کتابفروشان به حالت نیمه تعطیل درآمده است، دانش‌آموزان هم رغبتی برای ثبت نداشته‌اند و آنظور که آمارها نشان می‌دهد، در زنجان میزان ثبت‌نام برای دریافت کتاب بسیار پایین بوده است.

معاون پشتیبانی و مدیریت توسعه اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا با اشاره به زمان‌بندی انجام شده درباره ثبت‌نام کتاب‌های درسی، گفت: ثبت سفارش از 22 فروردین‌ماه آغاز شده و تا 22 خرداد امسال ادامه خواهد داشت.

حسنلو با اشاره به اینکه ثبت‌نام کتاب‌های درسی طبق زمان‌بندی برای پایه‌های تحصیلی دوم تا ششم، هشتم و نهم، یازدهم و دوازدهم، پیش دبستانی استثنایی انجام می‌شود، تصریح کرد: ثبت‌نام کتاب در این مقاطع تا 22 خرداد است.

وی با اشاره به اینکه طبق زمان‌بندی ثبت‌نام کتب دوره آمادگی و پیش دبستانی و پایه اول دوره عادی و استثنایی از ششم تیرماه تا 9 شهرویورماه خواهد بود، گفت: همچنین ثبت‌نام مقاطع هفتم و دهم متوسطه عادی و پیش استثنایی نیز از ششم تیر تا 15 شهریور‌ماه خواهد بود.

حسنلو ادامه داد: به منظور اصلاح فرآیند ثبت کتاب نیز بازه زمانی 12 تا 31 شهریورماه تعیین شده است که دانش‌آموزان می‌توانند از طریق مراجعه به سایت موارد مورد نظرشان را اصلاح کنند.

معاون پشتیبانی و مدیریت توسعه اداره‌کل آموزش و پرورش استان زنجان از ایجاد امکان ثبت گروهی کتاب‌های درسی نیز خبر داد و افزود: این موضوع نیز موجب تهسیل در فرآیند ثبت کتاب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه میانگین قیمت کتاب‌ها نسبت به سال قبل در پایه‌های مختلف ۲۵ درصد افزایش دارد، اضافه کرد: برای پایه‌های تحصیلی ابتدایی، بیشترین قیمت ۴۲ هزار و ۵۰۰ تومان، در پایه‌های هفتم تا نهم ۶۴ هزار و ۵۰۰ تومان و در پایه‌های دهم تا دوازدهم در رشته ریاضی مبلغ ۸۸ هزار و ۷۰۰ تومان و در رشته علوم‌تجربی ۸۴ هزار و ۲۰۰ تومان است.

حسنلو از توزیع کتب درسی از طریق آموزش و پرورش و مدارس خبر داد و گفت: امسال هم توزیع کتاب را در کتابفروشی‌ها نخواهیم داشت.

معاون پشتیبانی و مدیریت توسعه اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان از استقبال پایین برای ثبت کتاب‌های درسی در استان زنجان خبر داد و افزود: تا 15 اردیبهشت‌ماه تعداد 69 هزار و 721 جلد کتاب در سطح استان توسط دانش‌آموزان و مدارس ثبت‌نام شده که آمار پایینی محسوب می‌شود.

رئیس اتحادیه لوازم التحریر و نوشت‌افزار فروشان زنجان نیز در این باره  به خبرنگار ایبنا گفت: از سال گذشته آموزش و پرورش تصمیم بر توزیع منسجم کتاب گرفته است اما همین موضوع موجب ضرر کتابفروشان شده است.

فریدون رستمخانی به مصائب فعالیت در امور فرهنگی اشاره کرد و گفت: در شرایط کرونایی شاید تنها کورسوی امید کتاب‌فروشی‌ها همین فروش کتاب تحصیلی بود اما همان هم قطع شده است.

وی با اشاره به اعتراضاتی که سال گذشته برای توزیع کتاب صورت گرفت، افزود: وضعیت مالی این واحدها به‌حدی بُغرنج است که تعدادی از آنها به دنبال تغییر کاربری کتابفروشی‌های خود هستند.

رئیس اتحادیه لوازم التحریر و نوشت‌افزار فروشان زنجان ضمن انتقاد از عدم حمایت از کتابفروشی‌ها و فعالیت‌های فرهنگی گفت: متاسفانه در مدت یک و نیم سال گذشته و با شیوع ویروس کرونا، نه تنها وضعیت بهتر نشده بلکه بدتر هم شده است.

والدین یکی از دانش‌آموزان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایبنا در زنجان در زمینه ثبت کتاب‌های درسی گفت: فرآیند ثبت‌نام کتاب درسی برای والدینی که آشنا به امور سامانه‌ای هستند، چند دقیقه بیشتر فرصت نیاز ندارد، اما برای کسانی که آشنا نیستند، قطعا مشکل‌ساز خواهد بود.

فاطمه احمدی با بیان اینکه هنوز هم تعدادی از خانواده‌ها با امور سامانه‌ای آشنا نیستند و شاید همین موضوع موجب شود که دانش‌‌آموزی از فرآیند ثبت جا بماند، تصریح کرد: خرید کتاب از کتابفروشی این مزیت را داشت که دانش‌آموز به راحتی کتاب خود را تهیه می‎کرد و مشکلات فرآیند ثبت سامانه‌ای را نداشت.

این شهروند زنجانی گفت: به نظر من یکی دیگر از دلایلی که موجب بی‌رغبتی والدین برای ثبت کتاب‌های درسی شده، آموزش مجازی است، چرا که برخی از والدین دلیلی برای داشتن کتاب با این شیوه تحصیلی نمی‌بینند.

از کل جمعیت استان زنجان 188 هزار نفر دانش‌‌‌آموز هستند که در مقاطع مختلف تحصیلی مشغولند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها