شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۸
رواق کتاب؛ تلاقی زیارت با مطالعه

اینجا «رواق کتاب» است، رواقی که دستان متبرک شده به پنجره فولاد و ضریح مقدس را به آستان آگاهی رسان کتاب می‌رساند. شمیم دل نواز عشق، معرفت و آگاهی، دانش را با هم تجربه می‌کنید و آنگاه با با کوله باری از معنویت، علم و فرهنگ از آستان یاربیرون رخت سفر می‌بندی.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، در این روزهای ابتدایی ماه مهمانی خدا، دستم را به نشانه ادب بر سینه‌ام می‌گذارم و وارد صحن و سرای امام رضا (ع) می‌شوم، قدم به قدم که به آستان دوست نزدیک می‌شوم، فرصت را مغتنم می‌دانم و زیر لب نجوا می‌کنم تا شاید از این فرصت و فضا و زمان بهره کامل ببرم.
 
خادمان سلامت در ورودی‌ها ماسک و ضدعفونی به تو می‌دهند، فرش‌ها با فاصله پهن شده است تا همچنان یادمان باشد کرونا در کمین ماست. کمی که در فضای ملکوتی صحن پیامبر اعظم (ص) یا همان صحن جامع رضوی قدیم قدم می‌زنی و با دیدن آن گنبد سبزرنگ ،برای لحظاتی انگار از مشهدالرضا (ع) به مدینه‌النبی (ص) رفته‌ای؛ از مسیر این صحن به سمت صحن قدس باید رفت.
 
 
با ورود به صحن قدس، در ضلع سمت راست، «رواق کتاب» واقع شده است. اینجا «رواق کتاب» است؛ رواقی که دستان متبرک شده به پنجره فولاد و ضریح مقدس را به آستان آگاهی رسان کتاب می‌رساند. شمیم دل‌نواز عشق، معرفت و آگاه و، دانش را با هم تجربه می‌کنید و آنگاه با کوله باری از معنویت، علم و فرهنگ از آستان یار بیرون رخت سفر می‌بندی.
 
داخل «رواق کتاب» جمعی را با فاصله‌گذاری اجتماعی نشسته، پای منبری می‌بینم که به موضوع کتاب اختصاص دارد، استادان دانشگاه و برخی نویسندگان کتاب مهمانان همیشگی این منبر هستند، در این دورهمی، علاوه بر معرفی کتاب، حاضران در حلقه‌های معرفت کتاب نیز گفتگو می‌کنند؛ نویسنده متناسب با موضوع محوری مشخص‌شده به معرفی محتوای اثر می‌پردازد و به پرسش‌های مخاطبان درباره آن پاسخ می‌دهد.
 
 
پرسش و پاسخ دانشجویی درباره عزاداری امام‌ حسین (ع) با حضور حجت‌الاسلام منصوری، خوانش و معرفی کتاب‌های «فرصت زیبای زیارت» و «چشمه حکمت رضوی» با حضور حجت‌الاسلام محمدباقر پورامینی، معرفی بلندترین رمان انقلاب با حضور منصور انوری نویسنده اثر، هم‌نشینی و گفتگو با محمدرضا سرشار که صدایش در قصه ظهر جمعه برای ما تداعی‌کننده خاطرات کودکی است، درباره اثر «آنک آن یتیم نظرکرده» که به زندگی پیامبر اکرم (ص) اشاره دارد، گپ‌وگفتی با محمداسماعیل حاجی‌عیان درباره رمان «آتون‌نامه» و نوشیدن چند جرعه شعر ناب با حضور مصطفی رحماندوست، برخی از لحظات ثبت شده در «رواق کتاب» تاکنون است.
 
این رواق مخاطبان متعددی از گروه‌های سنی مختلف دارد و برای اینکه به همه مخاطبان خدمات ارائه شود، بخشی از رواق به خوانش کتاب‌های کودکانه برای مخاطبان کودک با حضور مربیان ویژه اختصاص داده شده است و روزانه تعدادی از کودکان و نوجوانان با حضور در این آیین از برنامه‌های آن بهره‌مند می‌شوند و در پایان، کتاب خوانش‌شده به کودکان هدیه داده می‌شود، محور این برنامه تبلیغ چهره‌به‌چهره است که با همکاری پایگاه «مقر کتاب» به صورت روزانه و در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار می‌شود.
 
 
جواد ‌هاشمی رئیس اداره برنامه‌ریزی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در خصوص برپایی «رواق کتاب» در حرم رضوی به خبرنگار ایبنا می‌گوید: یکی از تاکیداتی که همواره مقام معظم رهبری دارند، توجه به امرکتاب و کتابخوانی و بحث فرهنگ مطالعه وکتابخوانی درکشور است.
 
وی با اشاره به تأثر عمیق مقام معظم رهبری از وضعیت کتاب و کتابخوانی در کشور بیان می‌کند: معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی طرح «رواق کتاب» را برای زائرین و مجاورین در حرم مطهر با هدف نهادینه کردن فرهنگ کتابخوانی و رفع نیازهای فرهنگی زائر ایجاد کرده است و بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده این رواق به صورت مداوم همه‌روزه از ساعت 9 صبح تا 19 پذیرای زائران و مجاوران، فعالان حوزه کتاب، نویسندگان و صاحب‌نظران است.
 
 
رئیس اداره برنامه ریزی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی با بیان اینکه این طرح در دهه آخر صفر به صورت آزمایشی شروع شد، ادامه می‌دهد: با توجه به استقبال خوبی که زائرین از رواق کتاب داشتند، در ایام سال تحویل و نوروز 1400 این کار ادامه داشت.
 
وی در خصوص برنامه‌های «رواق کتاب» بیان می‌کند: برگزاری مسابقه و خوانش کتاب برای کودکان و نوجوانان، قصه‌گویی و خاطره‌گویی، انجام تبلیغ چهره‌ به‌ چهره کتاب با همکاری اساتید و مربیان کودک و نوجوان اداره پاسخ‌گویی حرم مطهر رضوی، برنامه حلقه معرفت کتاب و منبرکتاب با حضور کارشناسان دینی، اساتید، نویسندگان و فعالان فرهنگی از جمله برنامه‌های اجرایی در قالب این طرح فرهنگی است.
 
 
هاشمی با اشاره به اینکه «رواق کتاب» می‌تواند بستر مناسبی برای حضور نویسندگان و ناشران برای ارائه کتاب‌ها و آثارشان باشد، تاکید می‌کند: اختصاص مکانی برای مطالعه زائران و مجاوران، تولید و ارائه کتاب متناسب با نیازهای زائران و عرضه محتوای غنی به مخاطبین در حرم مطهر رضوی و ... از جمله روش‌هایی است که می‌توان با بهره‌گیری از آن زمینه تشویق و ترویج فرهنگ کتابخوانی را فراهم آورد.
 
وی با اشاره به استقبال بی‌نظیر زائرین از رواق کتاب و تبدیل آن به یک پایگاه دائمی بیان می‌کند: هدف از ایجاد این پایگاه دائمی این است که به بهانه ورود و خروج میلیونی زائران به حرم مطهر بتوانیم در افزایش کیفیت و کمیت و سرانه مطالعه در کشور، نقش اساسی داشته باشیم.
 

رئیس اداره برنامه ریزی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی همچنین با بیان اینکه طرح «رواق کتاب» می‌تواند چرخه نشر آستان قدس رضوی را کامل کند، بیان می‌کند: توسط انتشارات زائر رضوی سالانه  بیش از150 عنوان کتاب برای زائران تولید می‌شود که برخی از آنها به 13زبان زنده دنیا  ترجمه شده اند و در اختیار زائران قرار می‌گیرند.

یادآور می‌شود برپایی نمایشگاه پوستر در حاشیه «رواق کتاب»، دریافت اطلاعات مخاطبان و زائران برای تشکیل شبکه فعالان حوزه کتاب، رونمایی از کتاب‌ها با همکاری انتشارات سوره مهر، به‌کارگیری و معرفی نرم‌افزار‌هایی نظیر طاقچه، پژوهان و قائمیه، استفاده از ظرفیت سامانه بلوفای و چند دقیقه مطالعه برای مخاطب از دیگر برنامه‌های اجرایی در حاشیه «رواق کتاب» است که مخاطبان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها