جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۶
سال 1399؛ سال کوچ ابدی بزرگان صنعت نشر

در سالی که گذشت، جامعه نشر در سوگ تنی چند از چهره‌های سرشناس و پیشکوست خود نشست؛ بزرگانی که پر کردن جای آن‌ها، قطعا کار ساده این نیست.

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)؛ سال 1399 با تمام سختی‌هایش سپری شد؛ سالی که در آن صنعت نشر چندین فعال قدیمی خود را از دست داد.

حاج شیخ بیوک چیت‌چیان، مدیر انتشارات «المکتبه المرتضویه الحیاء الآثار الجعفریه» و کتاب‌فروشی «مرتضوی» 22 اردیبهشت‌ماه، پس از شش دهه فعالیت در حوزه نشر و کتاب در تهران دار فانی را وداع گفت.

وی سال‌ها در بازار تهران و پیش از آن‌ نیز 14 سال در نجف اشرف کتاب‌فروشی داشت. این چهره پیشکسوت، بیش از 65 سال در حوزه انتشار و فروش کتاب مذهبی و اخلاقی چاپ فعالیت داشت. 

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری؛ علی لاریجانی، رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی و سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی پیام‌هایی  جداگانه، درگذشت این ناشر فقید را تسلیت گفتند.
 
 
15 خرداد‌ماه، جامعه نشر یکی دیگر از بزگان خود را از دست داد. محمود علمی، بنیانگذار انتشارات جاویدان، پس از 74 سال فعالیت در حوزه چاپ و نشر ایران در سن 95 سالگی درگذشت. وی انتشارات جاویدان را سال 1340 تاسیس کرد. مرحوم علمی با نام مستعار و تخلص م.درویش شعر هم می‌سرود و دیوان شاعران کلاسیک را نیز تصحیح و حاشیه‌نویسی و منتشر می‌کرد.
 

حسن محجوب،‌ مدیرعامل شرکت سهامی انتشار، شنبه 11 بهمن‌ماه در 90 سالگی بر اثر کهولت سن درگذشت. تا جای خالی یکی دیگر از بزرگان و پیشکسوتان صنعت نشر، از سوی فعالان این حوزه حس شود.
  
محجوب، سال 1335 با سرمایه شخصی، به حوزه نشر ورود کرد و از زمان تأسیس شرکت سهامی انتشار، همکار و بعدها سالیان سال مدیرعامل این موسسه انتشاراتی بود.

وی ناشر آثار چهره‌هایی از‌جمله، مهندس بازرگان، آیت‌الله مطهری، مهندس یدالله سحابی، آیت‌الله طالقانی، آیت‌الله بهشتی، علی شریعتی، عبدالحسین زرین‌کوب، احمد آرام، امیرمهدی بدیع، محمدمهدی جعفری، سرهنگ جلیل بزرگمهر، سرهنگ غلامرضا نجاتی، ابراهیم یزدی بود.  
 

حاج محمداسماعیل علمی، نام یکی دیگر از پیشکسوتان صنعت نشر است که در سال 99، چهره در نقاب خاک کشید. بنیانگذار شرکت تضامنی چاپ علمی سه‌شنبه ۲۴ تیر کتاب‌فروشی علمی را که کهن‌ترین میراث خاندان بود، در اختیار داشت؛ کتاب‌فروشی کهن سالی که از جنگ جهانی دوم بر جا بود اما در سال‌های اخیر، تعطیل شده بود.  
 
محمدحسین زارع، مدیرمسئول نشر «نص» ناشر کتاب‌های فنی و مهندسی با 40 سال سابقه فعالیت در این حوزه نیز، چهارشنبه(7 خرداد‌ماه) بعد از تحمل درد و رنج سرطان در تهران درگذشت. وی همچنین از موسسین انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی بود.
 

حاج احمد‌ پلوئی، موسس و مدیر انتشارات «گلستان کتاب» و کتاب‌فروشی سعدی بعد از 40 سال فعالیت در حوزه نشر دارفانی را وداع گفت. کتاب‌فروشی سعدی، سال 1351 در خیابان ولی‌عصر(عج) فعلی، حوالی خیابان منیریه تهران و انتشارات گلستان کتاب سال 1369 تاسیس شد. حاج‌احمد پلوئی در مجموع 100 عنوان کتاب در حوزه عمومی، منتشر کرد.
 
 
محمدمهدی کرباسچی از بنیان‌گذاران نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و مدیرعامل پیشین سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز پنجم شهریور‌ماه درگذشت.  
 

محسن مطلبی، مدیر انتشارات مقاومت نیز شنبه 24 مرداد‌ماه، بر اثر ابتلا به ویروس کرونا دار فانی را وداع گفت. وی از سال ۹۳ انتشارات مقاومت را راه‌اندازی کرد و توانست تا امروز ۶۴ عنوان کتاب را منتشر کند.
 

خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درگذشت این ناشران فقید را به خانواده‌های گرامی‌شان و جامعه نشر تسلیت می‌گوید و شادی روح ازدست‌رفتگان را از خداوند منان مسألت دارد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها