دوشنبه ۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۰۸
بزرگان و مفاخر میراث بشریت هستند/ روز باباطاهر در تقویم ملی ثبت شود

معاون علمی و پژوهشی انجمن آثار و مفاخر کشور گفت: بزرگان و مفاخر میراث بشریت هستند و وسعت اندیشه مفاخر به اندازه وسعت اندیشه بشری است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در همدان، کاوه خورابه عصر یکشنبه در آیین بزرگداشت شاعر دوبیتی‌سرای همدانی باباطاهر عریان اظهار کرد: اشعار باباطاهر را باید از دو جنبه مباحث عرفانی و عاشقانه بسنجیم هر چند که می‌دانیم اشعار باباطاهر در روح و جان مخاطب نفوذ می‌کند.

وی با اشاره به بزرگداشت هاي مختلف مفاخر در  اردیبهشت، بیان کرد: خوشحالم در ماهی هستیم که یک اردیبهشت روز سعدی، ۲۵ اردیبهشت روز فردوسی، ۲۸ اردیبهشت روز خیام و ۳۱ اردیبهشت به نام باباطاهر است و امیدوارم که نام باباطاهر برای همین روز در تقویم ملی نیز جای گیرد.

وی تأکید کرد: باید بیش از هر موقع دیگری از بزرگداشت بزرگان بگوییم و در گستره منطقه، کشور و در بعد جهانی امکان این شناخت را فراهم کنیم.

معاون علمی و پژوهشی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور خاطرنشان کرد: تقریبا طی چند سال اخیر با اين موضوع مواجه هستیم كه کشورهای همسایه مفاخر و مشاهیر ما را از آن خود کرده‌اند، زیرا بزرگان ما تمام مرزهای جغرافیایی را در می‌نوردند.

وی با تأکید بر اینکه وسعت اندیشه مفاخر ما به اندازه وسعت اندیشه بشری است افزود: ما نیز اگر از بزرگانی چون شکسپیر و... صحبت می‌کنیم اشکالی ندارد، اینها میراث بشریت هستند.

خورابه تأکید کرد: با توجیه اینکه بزرگان ما جهانی هستند، نمی‌توان خاموش ماند و کاری نکرد بلکه برای اینکه چراغی که گاهی احساس می‌شود نور آن رو به خاموشی است، باید تابنده تر کرد و به نظر می‌رسد در این موارد باید جهانی فکر کنیم.

وی تصریح کرد: باباطاهر عریان را امروز از جان شعرش شنیدیم اما بزرگانی در باب عرفانی باباطاهر نوشته‌اند که باید از معرفت آنها نیز جرعه‌نوش شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها