شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱
نشست هم‌اندیشی ناشران با دبیر علمی جایزه جهانی کتاب سال برگزار شد

در نشست «هم‌اندیشی ناشران با دبیر علمی جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی» درباره سابقه 30 ساله این رویداد و کشور‌هایی پرافتخار آن گفت‌و‌گو شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، نشست هم‌اندیشی ناشران با دبیر علمی جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران امروز شنبه( 30 اردیبهشت‌ماه) با حضور محمدباقر خرمشاد، دبیر علمی این جایزه و جمعی از ناشران داخلی و خارجی در سرای ملل سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.
 
در این مراسم، خرمشاد با تشریح برنامه‌ها و فعالیت‌های جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، توضیح داد: دبیرخانه این جایزه که حدود 30 سال تجربه دارد، کتاب‌های یک‌سال اخیر را در دو حوزه داخلی و خارجی بررسی می‌کند، کتاب‌هایی که شامل مطالعات ایران و مطالعات اسلام است.
 
وی افزود: در بخش مطالعات اسلام آثاری چون کلیات، معارف اسلامی، علوم قرآنی و حدیث، قرآن‌پژوهی، تفسیر قرآن، اقتصاد اسلامی، هنر و معماری اسلامی و .. پذیرفته می‌شود و در بخش مطالعات ایران نیز آثاری مثل مردم‌شناسی، شعر و ادب فارسی، هنر و معماری ایرانی، تاریخ و تمدن ایران و ترجمه آثار اندیشمندان ایرانی بررسی می‌شوند.
 
خرمشاد با بیان اینکه کتاب‌های ارسالی به دبیرخانه در سه حوزه تألیف، ترجمه و تصحیح هستند، گفت: طی 30 سال گذشته 2 هزار  225 اثر به دبیرخانه رسید و داوری شد که 279 اثر از میان آن‌ها برگزیده شدند، از میان برگزیدگان 162 اثر مربوط به مطالعات اسلامی و 117 اثر مطالعات ایرانی هستند.
 
به گفته وی،‌ طی 30 دوره قبل آثار برگزیده از 45 کشور دنیا انتخاب شدند و بیشترین آثار از کشورهای آمریکا، آلمان، فرانسه، انگلستان و مصر بودند.
 
خرمشاد با اشاره به اولویت‌های موضوعی این جایزه، عنوان کرد: کتاب‌های برگزیده جایزه جهانی کتاب سال که در اولویت ترجمه داخل هستند و به ناشرانی که به ترجمه اقدام کنند، امتیازاتی تعلق می‌گیرد.
 
وی همچنین درباره انتشار فراخوان جایزه جهانی کتاب سال از دو ماه قبل، گفت: علاوه بر ناشران، دانشگاه‌ها و مراکز مطالعاتی و تحقیقاتی نیز که در حوزه ترجمه آثار ایرانی به سایر زبان‌ها اقدام کرده‌اند یا در حوزه تالیف و تصحیح آثار فعال هستند می‌توانند آثار خود را به دبیرخانه جایزه جهانی ارسال کنند.
 
در پایان این نشست، برخی از ناشران و نویسندگان کشورهای مختلف به طرح سوالات خود درباره اولویت‌های موضوعی حوزه پرداختند و دبیر جایزه جهانی کتاب سال به سوالات آن‌ها پاسخ داد.

به گزارش ایبنا؛ سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی‌ است» از 20 اردیبهشت آغاز شده و  امروز ۳۰ اردیبهشت‌ماه به کار خود پایان می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها