شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۹
مسئله مقاومت یک استناد قرآنی است

نشست گونه ادبیات پایداری چیست، در سالن جوایز جلال آل احمد نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد‌ این نشست با حضور محمدرضا سنگری و با اجرای محمدرضا تبیک برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست «گونه ادبیات پایداری چیست»، در سالن جوایز جلال آل احمد نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور محمدرضا سنگری و با اجرای محمدرضا تبیک برگزار شد.

محمدرضا سنگری در ارتباط با تأثیرپذیری مخاطب در مواجهه با آثار تولیدی گفت: ما نباید تحت تأثیر تبلیغات برخی ناشران و فضای مجازی قرار بگیریم. تعداد خیلی کمی سراغ رمان‌هایی که در یک کشور دیگر با توجه به نوع فرهنگ قابل درک نیست می‌روند. برای مثال کتاب «صد سال تنهایی» مارکز، اگر به سراغ کسانی که آن را مطالعه کرده‌اند بروید و درباره کتاب از آنها بپرسید، اگر آن مخاطب فرهنگ و تمدن کشورهای آمریکایی رو نشناسد، اگر با فضای رئالیسم جادویی آنجا آشنا نباشد، آن کتاب را درک نمی‌کند و به سراغش نمی‌رود. اما کتاب‌هایی که درحوزه دفاع مقدس و شهدا با معنویت و سادگی نثر نوشته می‌شوند با استقبال بسیار خوبی از مخاطبین حتی نوجوان‌ها مواجه می‌شوند و مردم دوستش دارند. من می‌خواهم بخش اول سخنانم تا اینجا باشد و بعد در ادامه اگر لازم شد بگویم که در خارج از مرزهای ما نوع مواجهه با آثار جنگ چگونه است.

میر شمس‌الدین فلاح هاشمی درادامه افزود: مسئله مقاومت یک استناد قرآنی است. خداوند در زمان پیامبر و بعد از آن هم آمده است که مسلمانان در برابر ظلم و زورگویی باید ایستادگی و مقابله کنند. این در زندگی ائمه و پیامبران (سلام‌الله‌علیهم) دیده می‌شود.
 
محمدرضا تبیک گفت: انقلاب اسلامی ما یک محور و بنیاد مشخص را تشکیل می‌دهد. دفاع مقدس و ادبیات آن صرفا محدود به کتاب هم نمی‌شود.

محمدرضا سنگری درباره نقش ادبیات دفاع مقدس افزود: رهبر معظم انقلاب یک جمله‌ای دارند مبنی بر اینکه: زنده‌نگه‌داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست. اگر هیچ جمله‌ای جز این یک جمله نداشتیم، کافی بود برای اینکه همه مؤسسات و آدم‌ها برای پاسداشت و زنده‌نگه‌داشتن یاد شهدا بسیج شوند. حال این شهدا چه کسانی هستند؟ این شهدا همان کسانی هستند که الگوی هم‌کیشان ما در سرتاسر دنیا هستند. بعد از انقلاب اسلامی و آن سلحشوری رزمندگان دوران دفاع مقدس، اینکه با دستان خالی ایستادگی کردند و پیروز شدند و نگاه حضرت امام به مفاهیم و مضامینی که در انقلاب اسلامی است موجب شد که جان تازه‌ای در منطقه دمیده شود. از دوران دفاع مقدس تا جبهه لبنان سوریه و فلسطین راهی بود که از ایران شکل گرفت و در سراسر دنیا سرایت کرد. یک‌سری ضعف‌ها در این زمینه وجود داشته مثل پایین بودن کیفیت در پرداختن به این بحث‌ها. از نظر من هر کسی کاری در این زمینه انجام داده باشد قابل تقدیر است. این آثار بالاخره یا در بخش اسناد باقی می‌مانند یا علما و هنرمندان ما به عنوان یک منبع موثق به سراغشان می‌روند یا اینکه آن اثر به طور مستقیم در دوره خودش منتشر می‌شود و در دسترس همگان قرار می گیرد. صرفاً یک آسیب‌های جزئی وجود دارد. فرقی نمی‌کند که اثر در چه قالبی تولید شده باشد در قالب خاطره مستند یا فیلم حتی گونه‌های مختلف ادبی نیز تفاوتی نمی‌کند، داستان باشد، شعر باشد یا... همه این‌ها به زنده نگه داشتن در این عرصه کمک می‌کند.

وی افزود: درست است که در سرزمین‌ها هر فرد سلیقه‌ای دارد و هر کدام از این گونه‌ها و قالب‌های مخاطب مخصوص به خود را دارند. من در مجموعه فعالیت می‌کنند درباره آثارهایی که در خصوص جنگ جهانی دوم تولید می‌شوند، آمارگیری انجام دادیم. به این نتیجه رسیدیم که با توجه به اینکه سالیان متمادی از این جنگ می‌گذرد اما همچنان آثار مختلفی در این مورد تولید شده و اقتباس‌های گوناگون شکل می‌گیرد و همچنین موضوع برای غرب حائز اهمیت و جذابیت است.

وی افزود: اهمیت موضوع جنگ برای هر کشوری حیاتی است و ادعا داریم که چندین سال با سختی مقاومت کردیم و الگوی مقاومت منطقه ما هستیم. به این خاطر که مقاومت ما مقاومت اسلامی و عاشورایی بود‌. ادبیات ما فارغ از نهضت عاشورایی نیست. نباید جنگ ما مشابه ادبیات ما فارغ از شعرهای انقلابی نیست. جنگ ما نباید مشابه جنگ سایر کشورها دیده شود چون جنگ کشور ما یک جنگ مقدس بود و بوی اسلام و عاشورا داشت. به همین خاطر آثاری که در این عرصه تولید می‌شوند. باید بتوانند مخاطب را از همان راهی که باید و حقیقت دارد جذب کند و موجب انحراف ذهن نوجوانان ما نشوند که جنگ کشور ما را نیز مانند جنگ بقیه کشورها بپندارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها