پنجشنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۷
کتب شهید آوینی نقشه راه هنرمندان انقلابی است

مدرس حوزه گرافیک مشهد با بیان اینکه کتب شهید آوینی می تواند نقشه راهی برای ادامه مسیر هنرمندان انقلابی باشد، گفت: شخصیت آوینی را باید در کتابها، مقالات و دیدن دقیق آثار ادبی و تصویری شهید جستجو کرد و اینها می تواند به ما برای شناخت شهید آوینی کمک کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، نخستین جلسه‌ از سلسله نشست‌های «مرتضی و گرافیک امروز ما» همراه با گپ وگفت پیرامون مسائل گرافیک انقلاب با نگاهی به کتاب «انفطار صورت» از شهید سید مرتضی آوینی  چهارشنبه شب (9 فروردین) در محل حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.

سید محمدرضا میری از هنرمندان حوزه گرافیک مشهد به عنوان مدرس این دوره با بیان اینکه مقالات و کتاب‌های شهید آوینی ۳۶ سال قبل نوشته شده و با حال حاضر شاید در برخی مباحث تفاوت‌هایی وجود داشته باشد، گفت: نگاه ما در این مسیر دریافت اصول و مباحث از کتب و مقالات شهید آوینی با تبادل نظر است.

 شهید آوینی حکیم بود

وی با بیان اینکه کتب شهید آوینی می تواند نقشه راهی برای ادامه مسیر ما در مباحث مطرح شده باشد، افزود: دو جریان برای شناساندن شخصیت شهید آوینی از زمان به شهادت رسیدن ایشان راه می‌افتد، یکی شناخت پوسته که با اصل و شخصیت واقعی وی ارتباطی ندارد که همان صدا و گفتارهای شهید در مستندهای روایت فتح است و نگاه دیگر گزینشی است که عکس شهید و نوشته از وی در فضای مجازی و .. منتشر می شود.

میری بیان کرد: شخصیت آوینی را باید در کتاب‌ها، مقالات و دیدن دقیق در آثار ادبی و تصویری شهید جستجو کرد و این‌ها می تواند به ما برای شناخت وی کمک کند، او قطعا هنرمند صرف نیست و یک حکیم به معنای کسی که جنبه‌های مختلفی از این عالم را ادراک می کند، محسوب می‌شود، حرف او محکم و دلها را قرص می کند و ماورای این عالم را می بیند.

وی تصریح کرد: شهید آوینی حکیم به معنای داشتن علم، آگاهی و عمل است به گونه ای که آگاهی و عمل او قابل تفکیک نیست و بخشی از این مرهون مطالعات و سواد اوست و بخشی دیگر تحول و فهمی که از معنا و مفهوم ولایت پیدا کرده است. در تاریخ ما حکمای کمی داریم، به فردوسی لقب حکیم داده اند و در وهله اول شاعر نمی دانیم بلکه به عنوان انسانی می دانیم که فهمی از این عالم دارد و در قالب آن شعر می سراید و یا حافظ و مولوی و ... برعکس روالی که در دنیای امروز وجود دارد.

هنرمند حوزه گرافیک مشهد بیان کرد: سیستم آموزشی حال حاضر، هنرمند و کارشناس هنری تربیت می کند و تکنیک به او می‌دهد اما چگونگی بهره گیری از تکنیک و معرفت شناسی نسبت به آن هنر را هنرمند نمی داند در حالی که نظریات و هنر اشراقی در آثار شهید آوینی تا حد زیادی مشاهده می شود، همچنین او قائل به نظریه تاریخی « کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا » است و خود را در نقطه‌ای می‌بیند که در مبارزه حق و باطل موظف به انجام کاری است.

آوینی معتقد بود از غرب نباید رو گردان باشیم

وی با بیان اینکه مخاطب او انسان است و برای او تنها تولید مستند مهم نیست بلکه به دنبال انسان سازی دارای جهان بینی مولد است، گفت: انسانی است که در کوره معرفت و محبت به ولایت امام تغییر می کند، فتح الفتوح امام تربیت جوانان خداجوست که یک مصداق آن شهید آوینی است.

وی گفت: شهید آوینی بسیار خردمندانه می گوید: از غرب نباید رو گردان باشیم بلکه باید خانه‌های خود را در دامنه آتشفشان بسازیم و به این ساختار مسلط شویم تا با این ابزار با آن مبارزه کنیم.

این مدرس بیان کرد: در کتاب «انفطار صورت» شهید آوینی به ریشه و خاستگاه گرافیک می‌پردازد و معتقد است ارتباط گرفتن با تصویر از قبل از تاریخ بوده است و آن‌چیزی که گرافیک را ایجاد کرده انقلاب صنعتی و حجم بالای تولید دنیای غرب که یک سر آن در فروش و بازار و یک سر آن در سبک زندگی است. 

صنعت گرافیک برای پروپاگاندا ایجاد شده است

وی با بیان اینکه صنعت گرافیک برای پروپاگاندا ایجاد شده است، گفت: تبلیغات به معنای نشان دادن حق و باطل و راه‌های رسیدن به آن است  و در تبلیغات به معنای پروپاگاندا تکرار برای ماندگاری در اذهان، حمله به شخصیت تولید کننده ،خریدار و مصرف کننده و یا ستایش شخصیت ، توسل به قدرتمندان مشاهیر  و یا ایجاد ترس در مخاطب، بیان مطلب دروغ با قاطعیت بسیار مشهود است و این نشان می دهد که او می‌خواهد کالا را بفروشد که یکی از راهکارهای آن گرافیک است. در واقع تبلیغات بخشی از معاملات است و بسیار مهم است که ما وارد پروپاگاندای کثیف نشویم.

میری بیان کرد: به سینما هم نگاه کنیم همین گونه است، خاستگاه صنعت سینمای دنیای جدید غرب است، به گونه‌ای در خصوص سیطره فرهنگ‌ مصرف عمل می‌کند که گویا بهشت برای افراد ثروتمند برای خرید بهترین وسایل و امکانات است و متاسفانه مردم در مسابقه مصرف قرار گرفتند و ما کالا را می‌خریم ولی فقط به خاطر هوس و نه به دلیل نیاز.

وی افزود: صنعت چاپ به صنعت گرافیک کمک می کند اما بدین معنا نیست که صنعت گرافیک به آن وابسته است اما تا نشر نباشد گرافیک معنا ندارد و شهید آوینی  فرعیات و اصلیات را در گرافیک کاملا می‌داند.

وی در خصوص پیام تاریخی امام راحل در مورد هنرمندان بیان کرد: بدون تردید  و اغراق مهمترین و بزرگترین پیام تاریخ به هنرمندان هم از حیثی که از طرف انسانی وارسته چون امام (ره)صادر شده و هم از حیث مضامین، ماموریت‌ها وظایفی که به هنرمندان محول می‌کنند و هم از حیث مهم تاریخی که انسان در دروازه ظهور قرار گرفته و بزرگترین تحول تاریخ در حال شکل گیری است. امام به تمام بشریت یک دنیای جدید و درهای بزرگی را به روی آن نسل باز می کند که منظومه‌ای از معارف مختلف است و امام وجدان فکری هنرمندان را مخاطب قرار داده است.

دشمن از هنرمند برای دشمنی استفاده می کند

وی افزود: نگاه‌های مختلف در جوامع مختلف و مکاتب مختلف به طبقه هنرمند است ، قطعا نگاه امام(ره) به هنرمندان و مسئولیت و باری که به دوش آنها گذاشت بلندترین و کریمانه ترین نگاه به هنرمندان است.

وی گفت: شهید آوینی معتقد است برای پیشبرد جامعه به سمت هدف بزرگ چون سیاسی، اجتماعی و دستاورد بزرگ اقتصادی و .. مهمترین لازمه آن ایجاد انگیزه و معطوف کردن باورهای مردمی به آن هدف است و هنرمند بیش از هر کسی می تواند این کار را انجام دهد و از همین رو دشمن نیز از ابزار هنرمند و رسانه برای دشمنی استفاده می کند.

این مدرس با بیان اینکه برخی می گویند گرافیک را باید در خدمت تولید و صنعت قرار دهیم که درست است اما باید اولویت ها را بسنجیم، افزود: عرصه مبارزه و گسترگی جبهه طراحان گرافیک‌ نسبت به دو سه دهه قبل گسترده تر شده که‌نشان می‌دهد ماموریت امام راحل که به ما محول شده روز به روز گسترده تر می شود.

وی گفت: سرتاسر طراح گرافیک انقلاب چالش است و مسائل پیش پای انقلاب چند لایه و پیچیده است و پیچیدگی های هر روز ،ماموریت را برای هنرمندان سخت تر می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها