شنبه ۲۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۷
عرض ارادت شاعرانه در آستانه سفر رهبر انقلاب به مشهد مقدس

ششمین شب شعر «سپندوار» در آستانه سفر نوروزی رهبر معظم انقلاب به مشهد مقدس با حضور شاعران برجسته کشوری و استانی در مشهد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در خراسان رضوی، ششمین شب شعر سپندوار در آستانه سفر نوروزی رهبر معظم انقلاب با حضور محمد حسین زاده؛ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، مرتضی سعیدی‌زاده؛ مدیر بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)‌ و شاعران برجسته کشوری جمعه ۲۶ اسفند ۱۴۰۱ در تالار نور مشهد برگزار شد‌. 

حجت‌الاسلام علی عدالتی مجد،‌ رئیس ستاد مردمی شب شعر «سپندوار» در ابتدای مراسم گفت: ششمین شب شعر مردمی «سپندوار» برای استقبال و بیعت شاعرانه با رهبر معظم انقلاب، با دعوت از جمعی از شاعران ملی و  استانی و جمعی از شعرای افغانستانی برگزار می‌شود.

وی افزود: شب‌های شعر «سپندوار» در استقبال از سفر مقام معظم رهبری به مشهد و در سال ۱۳۸۹ آغاز شد و ۵ دوره گذشته را با عشق و علاقه برگزار کردیم و اکنون بعد از وقفه‌ای که به خاطر کرونا ایجاد شده، دوباره به میدان برگشتیم.  
تأکید بر پیروی از فرمان رهبر معظم انقلاب مبنی بر «جهاد تبیین» و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای امنیت در جریان اخیر ازجمله اهداف این شب شعر است. 

ضرورت دفاع از جایگاه رفیع ولایت فقیه
وی گفت: امروز باید از ولایت فقیه و جایگاه رفیع امامت امت دفاع ادیبانه و شاعرانه انجام پذیرد، خصوصاً در فضایی که نشریه شارلی ابدو به توهین و اهانت به مقام رفیع ولایت فقیه و مرجعیت پرداخت.‌ این برنامه پاسخ ادیبانه و شاعرانه‌ای است به برخی عناصر خود‌باخته‌ای که در بین مردم رخنه کرده و علیه این جایگاه رفیع ایمانی و اعتقادی فعالیت و نقشه‌های شوم خود را اجرا می‌کنند. همچنان پذیرای دیگر شاعران هستیم، تا آثار آنان را به چاپ برسانیم و برای ترویج فرهنگ و شعر فارسی در رسانه از ابیات و سروده‌های آنان استفاده می‌شود.

حضور شاعران برجسته کشوری و استانی در شب شعر «سپندوار»
حجت‌الاسلام عدالتی مجد بیان کرد: شاعران برجسته کشوری چون «محدثی خراسانی»، «عرفان‌پور»، «اکرامی‌فر»، «شرافت» و «علا» و خانم‌ها «نامی‌زاد» و «رجایی» در این مراسم حضور دارند. شعرای خراسانی نیز جواد غفوری متخلص به شفق، سید‌ابوطالب مظفری، سید‌فضل‌الله قدسی، احمد فغانی، محمد‌علی صفری زرافشان، مجید نظافت، رضا رجبی، مسلم موسوی، غلامپور، محمد‌جواد منوچهری، ابوالقاسم در این مراسم، شعرخوانی خواهند داشت. 

رئیس ستاد مردمی شب شعر «سپندوار» افزود: شعرا در این برنامه، بهترین ابراز احساسات خود را در قالب شعر و ادبیات ارائه می‌کنند و این استقبال و بیعت شاعرانه‌ای است که نسبت به مقام معظم رهبری داشته‌اند.

گرامیداشت ۱۲ شاعر درگذشته 
وی از ۱۲ شاعر درگذشته تجلیل کرد و گفت:  شاعرانی چون «محمدرضا حکیمی»، «سید‌رضا موید خراسانی»، «سید‌محسن مصطفی‌زاده»، «محمود اکبرزاده»، «جلیل فخرایی»، «شهاب ملت خواه»، «جمیله کراماتی»، «سید‌حامد حسینی راوش»، «نعمت‌الله منصوریان ذره»، «احمد حمیدزاده عطار»، «سید‌مهدی شهیدزاده» و «محمد ابراهیمی مجاور» در دوره‌های گذشته کنار ما بودند و با وجود اینکه جای آن‌ها خالی است، اما یاد و خاطره آن‌ها زنده است. 

حجت‌الاسلام عدالتی بیان کرد: این شب شعر مردمی به کوشش انجمن‌های ادبی استان خراسان رضوی ازجمله انجمن‌‎های ادبی دعبل خزاعی، امین، ارادت، رضوی،میرزا حبیب‌ خراسانی، مادرانه کوثر،  فروغ وحدت، آهوی دل، فیض حضور، بزم شعر فردوسی، یکشنبه‌های شعر، محفل ادبی حوزه هنری و محافل مردمی مشهد مقدس نظیر کانون مداحان و شاعران، شورای هیئت مذهبی و هیئت‌های مجاورین امام رضا(ع) و پیروان حضرت زهرا(س) در مشهد و آستان خواجه اباصلت هروی برگزار می‌شود.

شاعران حق بزرگی بر گردن جامعه دارند 
حسین‌زاده نیز در حاشیه برگزاری این مراسم گفت: همگان می‌دانند خراسان رضوی و به ویژه مشهد در شعر و ادب فارسی شهرت بالایی دارد و شاعران بسیاری را پرورش داده است.‌

وی با اشاره به اینکه شاعران حق بزرگی بر گردن جامعه دارند، افزود: محصول فکری و بینش و تفکر شاعر به جامعه در قالب شاعر ظهور می‌کند و وسعت تأثیرگذاری شعر بر اجتماع هرگز شناخته نشده است.

منویات رهبر معظم انقلاب؛ راهگشای عبور از فتنه‌های کشور
افشین علا، شاعر برجسته کشوری در ادامه ابراز کرد: امسال تلخی‌های بسیاری را شاهد بودیم که به برکت رهبری معظم انقلاب که در امتداد ولایت علی بن ابیطالب(ع)‌ هستند، از این مسیر عبور کردیم. مردم ایران نیز همیشه عاشقانه پیرو رهبر معظم انقلاب هستند. عارف وارسته‌ای یکبار نصیحتی به من کرد و گفت هیچ‌گاه در جریان و مسیری قرار نگیر که رویاروی این بزرگوار باشی. 

این شاعر برجسته کشوری ادامه داد: محبت این بزرگوار و نائب‌ برحق امام زمان(ع) در دل تک‌تک ما است. این بزرگوار در زمانی که همه از صهیونیست و حکام غرب می‌ترسیدند، یک تکه در برابر استکبار ایستادند.

در بخشی از این مراسم، محمود اکرامی‌فر از شاعران برجسته کشوری یکی از اشعار خود در وصف ایران را برای حضار قرائت کرد:

ایران! پر از آیینه و لبخند بمانی 
همسایه ی خورشید چو "الوند" بمانی 

سرزنده تر از صبح خراسان بدرخشی
شاداب تر از "سیب سمرقند" بمانی 

در سایه ی اسلیمی مردان حماسی ت...
بشکوه تر از روح "دماوند" بمانی 

گفتند ترا مرز گهر خیز و هنر خیز 
وقت است از آنگونه که "گفتند" بمانی 

وقت است که "کارون" بشوی، راه بیفتی 
وقت است که سرشار چو "اروند" بمانی

درگیر سخن های نه چندان خوش و ناخوش
سرگرم خودت، تا کی و تا چند بمانی؟‌

وقت است از آنگونه که تاریخ نویسان...
در وصف تو مبهوت بمانند، بمانی 

ایران سراسر غزل و عشق و حماسه 
امید که دور از تب ترفند بمانی 

پر شور تر از قبل بجوشی و ببالی 
در سایه ی الطاف خداوند بمانی 

خانم اعظم صباغ دیگر شاعر ملی حاضر در این مراسم، ابیاتی در مدح و ثنای رهبر معظم انقلاب برای حضار خواند: 

اندیشه یک قیام را می بینم 
یک غیرت در نیام را می بینم 

لا حول و لا قوه الا بالله 
در چهره تان امام را می بینم 

گفتی که بصیرت است درمان همه 
پند تو چراغ راه ایمان همه

ای رهبر آزادی سلامت بادا 
مهر تو نهاده شوق در جان همه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها