پنجشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳
برگزاری بیش از 2500 برنامه فرهنگی در کتابخانه‌های عمومی کردستان

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان با برشمردن برنامه‌های فرهنگی این نهاد در سال جاری گفت: سال 1401 بیش از 2 هزار و 500 برنامه متنوع فرهنگی در کتابخانه‌های استان برگزار شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در کردستان، آخرین جلسه شورای اداری کتابخانه‌های عمومی استان کردستان با حضور روسای کتابخانه‌های عمومی شهرستان و کارشناسان ستادی این نهاد پنج‌شنبه (25 اسفندماه) در سنندج برگزار شد.

محمد مخدومی در این جلسه با اشاره به برنامه‌های فرهنگی اجرا شده اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان در سال جاری، اظهار کرد: برگزاری 2 هزار و 500 برنامه متنوع فرهنگی در استان نسبت به میانگین کشوری بالاتر بوده که این مهم با تلاش کتابداران و کارشناسان حاصل شده است.
 
وی برگزاری نشست‌های مطالعاتی، نشست‌های کتابخوان، کارگاه‌های آموزشی، جلسات مشاوره، محافل ادبی، نشست‌های جمع‌خوانی کتاب، رونمایی از کتاب، مسابقات کتابخوانی مکتوب و مجازی، نقد کتاب، نشست‌های تخصصی کتابخوان، قصه‌گویی، برنامه‌های ویژه در بخش‌های کودک، جشنواره رضوی، جشنواره قصه‌گویی، طرح‌های «هدهد سفید» و «با هم بخوانیم» را ازجمله این برنامه‌ها برشمرد.

مخدومی با اشاره به روند رو به رشد شاخص های کتابخوانی در سال جاری نسبت به سال گذشته در استان، گفت: این روند مثبت باید سال آینده نیز با تلاش کتابداران و کارشناسان کتابخانه‌های عمومی ادامه پیدا کند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان بر لزوم اجرای برنامه‌های مصوب نهاد در کتابخانه‌های عمومی تاکید کرد و افزود: این برنامه‌ها با عناوین متنوع برای اقشار مختلف مردم طراحی شده و در راستای ارتقای سرانه مطالعه در کشور است.

این مقام مسئول عنوان کرد: خوشبختانه عملکرد و فعالیت‌های این نهاد در سطح کشور سبب شده است که هم‌اکنون به‌عنوان یکی از دستگاه‌های فرهنگی اثرگذار شناخته شود که در بسیاری از برنامه‌های فرهنگی نقش تعیین کننده‌ای دارد.

مخدومی بیان کرد: امسال در استان کردستان برنامه‌های متعددی در حوزه‌های مختلف با محوریت کتاب برگزار شد که استقبال علاقه‌مندان را به همراه داشت و افراد بسیاری را به سمت و سوی کتابخانه‌های عمومی جذب کرد.

وی با بیان اینکه نهاد کتابخانه عمومی در حال حاضر یک وزنه‌ی قابل توجه در بخش فرهنگی کشور است، افزود: وظیفه‌ کارشناسان ستادی و کتابداران برای تحقق این هدف بسیار مهم و تاثیرگذار است و همه باید در اجرای مسئولیت‌های محوله به خوبی عمل کنند.

مخدومی با اشاره به فعالیت 53 باب کتابخانه عمومی نهادی در استان کردستان، اظهار کرد: هم‌اکنون نزدیک به 45 هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی استان عضویت دارند و امیدواریم با برنامه‌ریزی اساسی این تعداد در سال آینده افزایش خوبی پیدا کند.

وی تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی استان کردستان را 860 هزار جلد عنوان کرد و گفت: امسال نزدیک به 25 هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های عمومی اهدا شده است و این امر نشان از توجه مردم به فرهنگ اهدای کتاب در کردستان دارد.
 
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان زیربنای این نهاد فرهنگی در استان را نزدیک به 25 هزار متر مربع ذکر کرد و گفت: سال 1402 با افتتاح کتابخانه‌های عمومی نایسر در سنندج و ابوذر در قروه این میزان افزایش خوبی پیدا می‌کند.

مخدومی از افزایش برنامه‌های فرهنگی در سال جاری نسبت به سال 1400 در استان خبر داد و افزود: کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان یک نهاد فرهنگی می‌تواند نقش بسیار مهمی در توسعه فرهنگی کشور داشته باشد.

روسای کتابخانه‌های عمومی شهرستان‌های استان و کارشناسان ستادی در ادامه این جلسه، به بحث و تبادل نظر درباره مشکلات و موانع موجود در حوزه کتابخوانی و ارائه پیشنهادات و راه حل‌ها در این حوزه پرداختند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها