چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳
نظامی شاعری فارسی‌زبان بود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی در مراسم اختتامیه همایش ملی نظامی‌شناسی گفت: نظامی یک شاعر فارسی‌زبان بود و چیزی جز این برای ایرانی‌ها پذیرفتنی نیست؛ چراکه این موضوع یک واقعیت تاریخی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در استان آذربایجان‌غربی، اختتامیه همایش ملی نظامی‌شناسی (بزرگداشت نظامی، گنجینه حکمت ایران) با حضور علیرضا نوروزی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی، رسول پیرمحمدی، رئیس موسسه آموزش عالی آفاق ارومیه، با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی و موسسه آموزش عالی آفاق ارومیه با حضور استادان دانشگاهی و نظامی‌پژوهان، در سالن اجتماعات خانه مطبوعات استان، به صورت حضوری و مجازی سه‌شنبه (23 اسفندماه) برگزار شد.

نوروزی، مدیرکل فرهنگ‌ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی، در این همایش با بیان این مطلب که معرفی نظامی فارسی‌گو امروز از هر زمان دیگری مهم‌تر‌ است، گفت: نظامی یک شاعر فارسی‌زبان بود و چیزی جز این برای ایرانی‌ها پذیرفتنی نیست؛ چراکه این موضوع یک واقعیت تاریخی است.

وی در واکنش به موضع کشور آذربایجان درباره نظامی، متذکر شد: شهر گنجه و دیگر شهرهای ماورای رود ارس حدود یک‌‌صد سال پیش جزو جغرافیای سیاسی ایران بزرگ به شمار می‌رفت اما طی قراردادهای ننگین «گلستان» و «ترکمنچای» این شهر‌ها از ایران جدا شدند؛ از این رو این تصور واهی است که جدایی جغرافیایی می‌تواند موجب جدایی فرهنگی ایرانی‌ها با مفاخر شود.

نوروزی افزود:  ظرفیت‌های بیشتری در طرح و معرفی نظامی گنجوی وجود دارد و  معرفی بهتر حکیم نظامی به جهانیان باید در نظر باشد. نظامی با آثار فخیم و ارزشمند خود قرن‌ها است که مایه مباهات ایران و ادبیات فارسی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی ادامه داد: باید با پاسداشت نظامی، ترویج اندیشه‌های متعالی و زنده نگه داشتن نام و یادش تلاش شود.

وی از برنامه‌ریزی و عزم راسخ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دولت سیزدهم برای تجلیل از مفاخر فرهنگی خبر داد و افزود: دولت سیزدهم اهتمام ویژه‌ای بر بزرگداشت مفاخر کشورمان ازجمله حکیم نظامی دارد و گام‌های فراگیری در این زمینه برداشته است. در استان آذربایجان‌غربی نیز براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده برنامه‌های مختلفی برای نکوداشت مفاخر کشورمان به‌ویژه نظامی پیش‌بینی شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان‌غربی بیان کرد: سال گذشته در استان میزبان برنامه‌هایی برای حکیم نظامی بودیم اما امسال این برنامه‌ها در سطح ملی برگزار شد و برای سال آینده نیز باید برنامه‌ریزی‌ها آغاز شود تا فعالیت‌ها پررنگ‌تر و از جلوه بیشتری برخوردار باشند.


 

نقش نظامی در تعالی زبان فارسی بی‌بدیل است
رسول پیرمحمدی، رئیس موسسه آموزش عالی آفاق نیز در این همایش ملی گفت: با تولید آثار و محتواها به زبان روز و بازنشر آن‌ها به‌ویژه در فضای مجازی، هیچ نیازی به ترجمه آثار خارجی نخواهیم داشت. ایران دارای یک تمدن کهن هفت هزار ساله بسیار پیشرفته و انباشته از آثار کهن هنری است و این شعر خیام «ای دوست بیا تا غم فردا نخوریم، وین یکدم عمر را غنیمت شمریم/ فردا که ازین دیر فنا درگذریم، با هفت هزار سالگان سر بسریم» تاریخ و ادبیات غنی کشورمان را بیان می‌کند.

وی افزود: نظامی یکی از چهره‌های برآمده از دوران درخشان تمدن ایرانی اسلامی در قرن ششم است که گذشته از مقام شامخ او در شعر و ادب و حماسه سرایی فارسی، فیلسوفی بزرگ، عارفی وارسته، ریاضی دانی سترک، حکیمی آگاه و فقیهی مبارز و به دانش و علم روز خود مسلط بود.

پیرمحمدی با بیان اینکه نقش نظامی در تعالی زبان فارسی بی‌بدیل است، افزود: نظامی در زمره شاعرانی است که توانسته است سبک و روش خاص خود را با الهام از آثار فردوسی ایجاد و تکمیل کند. گنجه امروزی بخش کوچکی از خاک ایران بزرگ بوده که طی معاهده‌ها از ایران جدا شد؛ بنابراین برای ساختن هویتی ملی برای خود دست به هر کاری می‌زند اما با فعالیت مرکز الگوی ایرانی - اسلامی توسعه که به دستور مقام معظم رهبری تشکیل شده است، همکاری هم و تولید محتواهای به‌روز خواهیم توانست مجد و عظمت هفت هزار ساله را برگردانیم و در عرصه جهانی در بخش هنر و ادبیات حرفی برای گفتن داشته باشیم.

پیرمحمدی بیان کرد: این همایش در سامانه جامع ثبت و اطلاع‌رسانی همایش‌های معتبر علمی به ثبت رسیده است و سالانه در ارومیه برگزار می‌شود و مقالات این همایش در ISC و سیویلیکا نمایه‌سازی می‌شود، و از فردا مقدمات چاپ کتاب مجموعه مقالات این همایش آماده می‌شود.

وی افزود: تعداد کل مقالات ارسالی  به این همایش 39 مقاله از 21 دانشگاه، سازمان و پژوهشکده مختلف بود که با داوری 25 نفر از 12 دانشگاه و پژوهشکده مختلف، 24 مقاله پذیرفته شد. و تعداد کل ثبت‌نام کنندگان در سایت همایش 93 نفر بوده سطح علمی ثبت‌نام کنندگان همایش، 82 نفر در مقطع دکتری و 11 نفر در مقطع کارشناسی ارشد هستند.

به گزارش ایبنا؛ پوستر دومین همایش ملی بزرگداشت نظامی؛ حکمت ایران که سال آینده برگزار می‌شود، در مراسم اختتامیه همایش ملی بزرگداشت نظامی گنجینه حکمت ایران رونمایی شد. این همایش در سامانه جامع ثبت و اطلاع‌رسانی همایش‌های معتبر علمی به ثبت رسیده است و سالانه با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی و موسسه آموزش عالی آفاق ارومیه برگزار می‌شود. همایش ملی نظامی‌شناسی (بزرگداشت نظامی، گنجینه حکمت ایران) در ارومیه با مشارکت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی و موسسه آموزش عالی آفاق ارومیه حضوری و مجازی برگزار شد.

بازشناسی آثار نظامی، موسیقی در آثار نظامی، روانشناسی در آثار نظامی، ایران‌دوستی در آثار نظامی و انسان‌دوستی در آثار نظامی، سیری در اندیشه و تفکر نظامی، باورهای اخترشناسی در آثار نظامی، بازآفرینی شخصیت‌ها در آثار نظامی، رنگ و مفاهیم نمادین آن در خمسه‌ی نظامی و بررسی تطبیقی مفاهیم نمادین چهارپایان در آثار نظامی از محورهای این همایش بود.

همچین در مراسم اختتامیه این همایش در بخش سخنرانان، عادل بهنام و شعله عبدالعلی‌پور رتبه اول، قدرت قاسم‌پور رتبه دوم و سونیا حسن‌دایی رتبه سوم را کسب کردند. در بخش مقاله نیز لوح تقدیر رتبه اول و تندیس همایش به مرتضی ذوالفقاری اهدا شد. براساس نظر هیات داوران رقیه اسدالهی رتبه دوم و زهره گودرزی رتبه سوم را کسب و لوح تقدیر دریافت کردند. همچنین از برات محمدی تجلیل شد.

در پایان مراسم، بیانیه همایش نظامی‌شناسی را برات محمدی قرائت کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها