چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۰
کتابخانه‌های عمومی، ظرفیت قابل توجهی در تعالی فرهنگی جامعه دارند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی در نشست هم‌اندیشی با محوریت برنامه‌های عملياتی كتابخانه‌ها در سال 1402 استان گفت: ماهیت کار کتابخانه‌های عمومی، فرهنگی است و کتابخانه‌های عمومی، ظرفیت قابل توجهی در تعالی فرهنگی جامعه دارند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در استان آذربایجان‌غربی، نشست «هم‌اندیشی با محوریت برنامه‌های عملياتی كتابخانه‌ها در سال 1402» با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، معاونین، کارکنان ستادی و مسئولین کتابخانه‌های عمومی استان‌ در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی استان آذربایجان‌غربی، سه‌شنبه‌(23 اسفندماه) برگزار شد.

خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌غربی در این نشست ضمن تبریک سال نو و قدردانی از تلاش‌های ارزشمند مسئولین در سال 1401 گفت: ماهیت کار کتابخانه‌های عمومی، فرهنگی است و کتابخانه‌های عمومی، ظرفیت قابل توجهی در تعالی فرهنگی جامعه دارند؛ این رویکرد برگرفته از رسالت‌های فرهنگی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به‌عنوان هسته مرکزی یکی از گسترده‌ترین شبکه‌های مردمی کشور است.

وی بیان کرد: کتابخانه‌های عمومی به‌عنوان یک مرکز فرهنگی موثق و معتبر به طیف گسترده‌ای از مردم از تمامی اقشار فارغ از جنسیت، نژاد و مذهب و ... خدمات اطلاعاتی، علمی، فرهنگی و اجتماعی ارائه می‌دهند؛ عملکرد مسئولین کتابخانه‌های عمومی در ارتباط مستقیم با فرهنگ است و به دلیل ارتباط و تعامل مستقیم با اعضای کتابخانه، در تصمیم‌گیری‌ها نقشی اثرگذار و راهبردی دارند و با انتقال بازخوردها به ستاد، به پیشبرد بهتر امور کمک می‌کنند.

معصومی ادامه داد: کارکنان کتابخانه‌ها ظرفیت و توانایی بالایی برای بهبود، پویایی و ارتقاء خدمات کتابخانه‌های عمومی دارند؛ لازمه اینکار برنامه‌ریزی هدفمند با استفاده از نظرات کاربران، تعامل، هم‌اندیشی و ارتباط منسجم کتابخانه‌ها با ادارات شهرستان‌ها، ستاد استان و نهاد است.

وی ضمن تاکید بر سنجش عملکرد کتابخانه‌ها بر مبنای کیفیت خدمات اظهار کرد: طراحی و توسعه خدمت در کتابخانه‌های عمومی در ارتقاء جایگاه کتابخانه و جذب مخاطبین بسیار حائز اهمیت است؛ کیفیت و خلاقیت خدمات ارائه شده ارتباط مستقیم با اثرگذاری آن دارد و باید با توجه به توان کتابخانه‌ها و بر مبنای اقتضائات محلی و منطقه‌ای و نیازمندی‌های مخاطب، خدمات جدید طراحی و ارائه داد.

معصومی افزود: کیفیت خدمات در افزایش شاخص‌های کتابخانه‌ای اثرگذار است و آمار جامعه خدمت‌گیر و شاخص‌های کتابخانه‌ای از قبیل میزان امانت، عضو و برنامه‌هاي فرهنگی در تخصیص بودجه به همت سازمان‌های مربوطه برای کتابخانه‌های عمومی، معیاری قابل توجه است.

به گزارش ایبنا؛ در ادامه، ضمن بحث و گفت‌وگو و تبادل نظر میان حاضرین، مسائل مطرح شده کارشناسان مربوطه تشریح شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها