سه‌شنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۷
نظامی مقلد نبود

سعید سلیمان‌پور، شاعر، طنزپرداز ارومیه‌ای در نشست تخصصی پنج‌گنج نظامی گفت: از مهم‌ترین ویژگی‌ شعر نظامی گنجوی این است که در آثارش مقلد نیست بلکه مبتکر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در استان آذربایجان‌غربی، به‌مناسبت ‌سالروز بزرگداشت حکیم نظامی، نشست تخصصی پنج گنج نظامی، به همت محفل ادبی هاتف و با حضور مصطفی قلیزاده علیار، دبیر محفل ادبی هاتف؛ علیرضا مظفری و رحیم کوشش، استاد گروه زبان و ابیات فارسی دانشگاه ارومیه؛ سعید سلیمان‌پور، شاعر، طنزپرداز و دکترای زبان و ادبیان فارسی؛ کارشناسان مرتبط حوزه نظامی‌پژوه؛ اعضای محفل؛ هنرمندان؛ شاعران و علاقه‌مندان در سالن استاد شهریار کتابخانه مرکزی استان، دوشنبه‌(22 اسفندماه) برگزار شد.

مصطفی قلیزاده علیار، دبیر محفل ادبی هاتف در این نشست با اشاره به اینکه حکیم نظامی از شاعران و متفکران بزرگ ایران است، گفت: اشعار و ادبیات نظامی ازجمله ادبیات فاخر فارسی و ایران اسلامی محسوب می‌شود. به یقین بزرگداشت این شاعر حکیم و معرفی شخصیت و آثار گران‌بهای وی به دوستداران ایشان، به‌ویژه اهالی شعر و ادب گامی ارزشمند است.

سعید سلیمان‌پور، شاعر، ظنزپرداز و دکترای زبان و ادبیان فارسی با اشاره به قدرت شعر و احضار کلمات مناسب در قالب وزن‌های عروضی همراه با مضمون‌سازی‌های نظامی که تا قرن 6 در زبان فارسی بی‌نظیر بوده و کمتر کسی از عهده این کارها برآمده، افزود: صحبت‌های خود را می‌خواهم در دو بخش ارائه دهم، بخش اولش درباره تقلیدهای نامشهور از نظامی گنجوی (تقلیدهایی که ارزش ادبی والایی دارند و مشهور نشدند) و بخش دوم با عنوان نظامی در محاصره جاعلان و هویت‌سازان است که توضیح مختصری می‌دهم.

وی گفت: از مهم‌ترین ویژگی‌ شعر نظامی این است که در آثارش مقلد نیست بلکه مبتکر است. تقلیدهای بسیاری از خسمه نظامی شده، از معروفترین آن‌ها می‌توان به امیرخسرو دهلوی و جامی اشاره داشت.

درباره مبحث دوم نیز در ادعاهای غلط و تحریفات درباره حکیم نظامی بیان کرد: هیچ چیزی از گنجه در تاریخ، مبهم و غیرشفاف نیست، یعنی تاریخ و زبان‌شناسی نشان می‌دهد که در قرن ششم، حتی نمی‌توانیم یک بیت ترکی در منطقه آذربایجان و گنجه پیدا کنیم.

علیرضا مظفری، استاد گروه زبان و ابیات فارسی دانشگاه ارومیه با بیان اینکه هیچ شک و شبهه در عظمت و شان و مقام ادبی و فکری نظامی نیست، گفت: قطع یقین در زبان ادبیات فارسی شاعری مانند نظامی که بتواند ساحت‌ها و تفنن‌های مختلف ادبی را انجام دهد وجود ندارد. شروع شاعری ایشان با «مخزن‌الاسرار»، کتابی که جامع حکمت شاعرانی چون خیام و پیش از او بوده است و این کتاب ارزشمند و دارای اعتبار ادبی علمی بسیار دارد.

وی بیان کرد: نظامی در «هفت پیکر» شیوه جدیدی از داستان‌پردازی و روایتگری را مطرح می‌کند که عموم بزرگان اعتقادشان بر این است که در حرفه داستان‌پردازی نظامی در هفت پیکر اوج آن است و شاید بتوان گفت که از لحاظ فنی و حرفه‌ای مقام کمال هنری نظامی را نشان می‌دهد. در ادبیات ایران و ادبیات منضوم در مثنوی‌سرایی الگوهای متفاوتی برای پرداختن به موضوعات متنوع وجود دارد و معمولا قالب مثنوی که یک قالب ایرانی است بر حسب اینکه در تنگنای قافیه نیست، موضوعات مفصل را می‌تواند برتابد و از این بابت از دیرهنگام موضوعات مختلف حکمی، داستانی، حماسی و امثال اینها در قالب مثنوی پرداخته شده است.

استاد دانشگاه ارومیه ادامه داد: نظامی یک شیوه کلاسیک و پذیرفته شده‌ای از مثنوی را در «مخزن‌الاسرار» مطرح کرد و اینکه مثنوی در جامعه مسلمانان به اعتقادات اسلامی پرداخته باید در مقدمه‌اش رنگ و بوی دینی و مذهبی سراینده و جامعه مخاطبان را مطرح کند.

در ادامه این برنامه، رحیم کوشش، استاد گروه زبان و ابیات فارسی دانشگاه ارومیه گفت: از زمان‌های قدیم، نظامی را یکی از ارکان خمسه ادب فارسی دانسته‌اند، یعنی نظامی را در کنار چهار تن از شاعران بسیار بزرگ ایرانی یعنی سعدی، حافظ، مولوی و فردوسی قرار داده‌اند و همین کافی است که بدانیم مقام نظامی به این اندازه بزرگ است.

وی با بیان اینکه گفته می‌شود نظامی از دیگران تأثیر نپذیرفته است، گفت: این خود همان ادعایی است که بارها از زبان خود نظامی در محافل ادبی نیز بیان‌شده، کاملا و شایسته است. نکته قابل توجه‌ای که می‌توان در باب «مخزن‌الاسرار» بدان اشاره داشت کتابی است با محتوای عرفانی، اخلاقی، تعلیمی و دینی به وزن مثنوی سروده شده است.

به گزارش ایبنا؛ خوانش اشعار نظامی، خطاطی و طراحی از متن ابیات نظامی گنجوی بخش دیگری از این نشست بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها