دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳
توجه ویژه به بانوان و نوجوانان در نمایشگاه قرآن امسال/«می‌خوانمت» شعار سی‌‌امین دوره شد

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد گفت: شعار سی‌مین نمایشگاه بین‌المللی قرآن «می‌خوانمت» خطاب به قرآن است که به منظور تشویق عموم مردم و مخاطبان به قرائت همراه با فهم قرآن طراحی شده است و بحث کودک و نوجوان و مساله بانوان و دختران رویکردهای مورد توجه رئیس جمهور و وزیر ارشاد در نمایشگاه قرآن امسال است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی- امروز دوشنبه(۲۲بهمن‌ماه) در نشست خبری سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم که در محل این معاونت برگزار شد با اشاره به تلاقی دو بهار، بهار طبیعت و بهار جان‌ها و دیگری بهار قرآن و بهار دل‌ها، ابراز خوشحالی کرد که نمایشگاه بین‌المللی قرآن به عدد 30 رسیده است.

او این رشد، بالندگی و تداوم در برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن را که یکی از مهم‌ترین اتفاقات جهان اسلام است به نظام جمهوری اسلامی و به کشورها و دولت‌های اسلامی تبریک گفت و بیان کرد: نمایشگاه بین‌المللی قرآن شنبه 12 فرودین سال جدید مصادف با 9 ام ماه مبارک رمضان در مصلای امام خمینی (ره) افتتاح و تا 26 فرودین ادامه خواهد داشت که در این بازه زمانی میلاد امام حسن مجتبی(ع) و شب‌های قدر را داریم که برنامه‌های خوبی برای این ایام در نظر گرفته شده است.

او همچنین به ساعت برگزاری نمایشگاه اشاره و اظهار کرد: نمایشگاه از ساعت 5عصر تا 25 بامداد یا به عبارتی 1+24 (۱بامداد) ادامه خواهد داشت که البته در شب‌های قدر تا ساعت 22 دایر خواهد بود و به روال هر سال برنامه تجلیل از خادمان قرآن کریم با حضور رئیس جمهور برگزار خواهد شد. در سال گذشته هم رییس جمهور در نمایشگاه حاضر و نکاتی را بیان کردند که در این دوره لحاظ شده است.

معاف ادامه داد: شعار نمایشگاه امسال «می‌خوانمت» خطاب به قرآن است که این شعار به منظور تشویق عموم مردم و مخاطبان به قرائت همراه با فهم قرآن کریم طراحی شده است. کمیته محتوایی در این دوره سعی کرد شعاری جوان‌گرایانه‌تر برای نمایشگاه انتخاب کند و امید و آرامش که از سفارشات همیشگی قرآن است به عنوان یک سبک در انتخاب شعار حائز اهمیت باشد.

او با بیان این موضوع که با اصطلاح می‌خوانمت برای قرآن سعی داشتیم هرکسی برداشت خود را از خواندن قرآن داشته باشد گفت: برای می‌خوانمت ۳۰ گزاره در نظر گرفته شده است که در فضاهای تبلیغاتی سطح شهر در ایام نمایشگاه دیده خواهد شد. می‌خوانمت تا آرامش بگیرم، می‌خوانمت تا از تشویش رها شوم، می‌خوانمت تا... .

او در ادامه از همکاری و همدلی همه نهادها در برگزاری نمایشگاه قرآن سخن به میان آورد و افزود: وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی تکلیف کردند که برای هر وزارتخانه و دستگاه برش‌های قرآنی مشخص و پس از مشخص کردن تکالیف قرآنی هر دستگاه، معاونت حقوقی دولت متن مدون را به جلسه هیات دولت ببرد و به وزارتخانه مورد نظر ابلاغ شود. چراکه این حکومت قرآنی نیاز به ساختارهایی در تبلیغ فرهنگ قرآنی دارد تا نهادها با بودجه و امکاناتی که در اختیار دارند راهبردی برای تبلیغ داشته باشند.
 
او  افزود: نمایشگاه قرآن باید خدمات‌پایه و خدمات‌محور برای همه اقشار جامعه باشد و ارائه خدمات به مردم و ایجاد یک تفرجگاه معنوی برای آنها در نمایشگاه بین‌المللی قرآن تکلیف ما را سنگین می‌کند. در سال گذشته هم استقبال مردم‌ از نمایشگاه کتاب و قرآن در پساکرونا بسیار خوب بود و فضاهایی که در سال گذشته از سوی مردم استقبال بیشتری داشت، امسال تقویت شده است.

معاون قرآن و عترت با اشاره به اینکه امسال به هویت بصری نمایشگاه اندیشیده شده است و طراحی‌های هنری و گرافیکی زیبایی تدارک دیده شده است اظهار کرد: در سال گذشته ۵۰هزار مترمربع فضا در اختیار ما بود، اما امسال تا به امروز ۷۵هزار متر مربع را زیر کار گرفته ایم و تا روز افتتاح ممکن است این فضا بیشتر هم شود. 

معاف اشاره کرد: امسال در برگزاری سی‌مین نمایشگاه بین‌المللی قرآن چند رویکرد مورد توجه رئیس جمهور و وزیر ارشاد بود که بحث کودک و نوجوان و مساله بانوان و دختران از آن جمله هستند. بخش ویژه دهه هشتادی‌ها، باغ آیات ویژه کودکان و نوجوانان و همچنین بخشی با عنوان نوآوری و فرهنگ دانش‌بنیان با رویکرد قرآنی به مردم و به‌طور ویژه دانشجویان در سی‌مین نمایشگاه بین‌المللی قرآن معرفی خواهند شد.

او گفت: در بخش کودک تا سه برابر افزایش فضا و در بخش نوجوانان تا دو برابر افزایش فضا را داشتیم. همچنین به بانوان و دختران، به عنوان یکی از بخش‌های مهم توجه کرده‌ایم. ضمنا سعی کردیم فضای بین‌المللی برای نمایشگاه را به معنای واقعی محقق کنیم و استانداردهای یک رویداد بین‌المللی را رعایت کنیم. تا به امروز ۲۲ کشور آمادگی حضور در سی‌مین نمایشگاه بین‌المللی قرآن را داشته و ۷وزیر اوقاف یا فرهنگ کشورها هم برای بازدید از این‌ نمایشگاه اعلام حضور کرده‌اند.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اتفاق جالب در نمایشگاه قرآن، قرار گرفتن روز طبیعت در دل آن است که مردم و خانواده‌ها می‌توانند در این روز در فضای مصلای بزرگ امام خمینی(ره) اوقات خود را سپری کنند.

او اظهار کرد: ۴۲ بخش در نمایشگاه امسال خواهیم داشت و تلوبیون 7 ساعت برنامه در این زمینه پخش کرده و همچنین در پلتفرم‌های پرمخاطب نیز حضور خواهیم داشت. البته ۷ نمایشگاه خارجی و ۳۰ نمایشگاه داخلی را هم برای سال جاری در نظر گرفته‌ایم که برخی همزمان با ماه رمضان است.

معاف گفت:در بخش نهج‌البلاغه ترویج فرهنگ نهج‌البلاغه خوانی سعی کردیم‌ شرایطی فراهم کنیم که مردم به سمت مطالعه و آشنایی بهتر با این کتاب مهم بروند و ترجمه‌های نهج‌ابلاغه هم ترویج خواهد شد. در بحث ترجمه در نمایشگاه امسال از مرکز ملی ترجمه قرآن کریم رونمایی شده و آخرین ترجمه‌های قرآن کریم به ۱۰۸ زبان را در این‌ نمایشگاه شاهد خواهیم بود.

او با اشاره به بخش مشاوران در نمایشگاه قرآن اظهار کرد: ۵۰ کارشناس متخصص در این بخش در یازده حوزه فردی (زوجین، خانواده، شغل، کودک و نوجوان، احکام حقوقی و...) به مردم مشاوره خواهند داد، همچنین میزهای چالش و گفت‌وگو در حوزه حجاب، حیا، عفاف و غیرت را دایر خواهیم کرد چراکه رهبر معظم انقلاب بر دوری از دو قطبی شدن عفاف و حجاب در جامعه تاکید دارند و ما سعی کردیم در این بخش، این‌ موضوع را تبیین کنیم.

او همچنین با اشاره به بخش پرطرفدار عفاف و حجاب در نمایشگاه گفت: پوشاک مذهبی را با تخفیف‌های خوب در بخش عفاف و حجاب را ارائه خواهیم کرد و کارگروه مدولباس به کمک ما آمده‌اند و برای حجاب اولی‌ها و جشن فرشتگان یا همان جشن تکلیف برنامه و هدایایی خواهیم داشت. دوخت رایگان چادر جزو برنامه‌های این‌ بخش است و موسسات ترویجی حوزه عفاف و حجاب در این بخش حضور خواهند داشت.

معاون قرآن و عترت بیان کرد: میز خدمت برای بیمه معلمین، فعالان قرآنی و موسسات قرآنی را هم در این نمایشگاها فعال می‌کنیم. همچنین با کمک وزارت میراث فرهنگی بخش صنایع‌دستی قرآنی را خواهیم داشت که سال پیش مورد استقبال ویژه‌ای قرار گرفت.

او ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت قرآن و عترت ۳۰ نمایشگاه استانی و هفت نمایشگاه خارج از کشور را از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان این سال برنامه ریزی کرده است که بعضی از آن‌ها همزمان با ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود.

او گفت: سیاست‌گذاری یک نمایشگاه استانی در معاونت قرآن و عترت انجام شده، مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها بر اساس سیاست‌های شورای سیاستگذاری نمایشگاه قرآن کریم نمایشگاه‌ها را برپا خواهند کرد و فعلا نمایشگاه قرآن کریم مشهد و اصفهان برای ماه مبارک رمضان مکان‌یابی و آماده شده است.

معاف افزود: برگزاری هفت نمایشگاه خارج از کشور هم با هفت رایزن فرهنگی و مجموعه فرهنگ ارتباطات اسلامی نهایی شده است تا محتوای نمایشگاه‌های تهران در تهران محصور و محبوس نشود و در سایر کشور‌ها نیز به نمایش در بیاید. افرادی که نمی‌توانند به صورت حضوری از نمایشگاه بین المللی قرآن کریم بازدید کنند، می‌توانند از پلتفرم‌ها استفاده کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها