یکشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۷
وجود حکیم نظامی مایه وحدت ایران و سایر کشورهای حوزه تمدنی است

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین اختتامیه دومین هفته بزرگداشت حکیم نظامی تاکید کرد که وجود امثال نظامی مایه وحدت و نه عامل جدایی میان ایران و سایر کشورهای حوزه تمدنی ایران بزرگ است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ محمدمهدی اسماعیلی در این آیین که عصر امروز (یکشنبه 21 اسفندماه) به مناسبت روز بزرگداشت حکیم نظامی در تالار وحدت برگزار شد با بیان اینکه برای جامعه هنری و ادبی توفیق بزرگی است که گوهرهای تابناکی چون نظامی در پیشانی تاریخ و فرهنگمان داریم از اهتمام رئیس‌جمهور در حمایت از تجلیل مفاخر فرهنگی تشکر کرد و گفت: برپایی ستاد بزرگداشت حکیم نظامی پیشنهاد خوبی بوده و ما هم دست در دست یکدیگر برنامه‌های فرهنگی در هفته بزرگداشت نظامی اجرا کرده‌ایم که امسال در دومین دوره روزهای بیشتری را به آن اختصاص داده‌ایم.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه به دنبال بازگشت انجمن مفاخر به رسالت‌های واقعی آن هستیم گفت: در یکصد سال اخیر ساخت ابنیه‌های مهم از جمله آرامگاه فردوسی، ابن‌سینا و حافظ توسط انجمن مفاخر انجام شده و در دوره جدید می‌خواهیم این امر را دوباره در مأموریت‌های انجمن تعریف کنیم.
 
وی همچنین گفت: سال آینده در نظر داریم سه حوزه فرهنگی مهم را در کشور پیش‌بینی کنیم که این سه مناطق ویژه فرهنگی اساس توسعه قرار گیرند و در پیوست آنها فعالیت‌های اقتصادی تعریف شود.
 
اسماعیلی افزود: سه منطقه پیش‌بینی شده و به دنبال بازگرداندن جایگاه انجمن مفاخر به عنوان نمادساز فرهنگی هستیم.
 
وی با اشاره به برخی خرده‌گیری‌ها که چرا از شخصیت‌های ملی صیانت نمی‌شود توضیح داد: ما در انقلاب اسلامی نگاه تمدنی داریم و دیدیم که مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس‌جمهور قزاقستان دیدیم چه تعبیری از فارابی داشتند. ما یک ایران فرهنگی بزرگ داشته‌ایم که از چین تا قفقاز و غرب آسیا را پوشش می‌داده و پر از شخصیت‌های تأثیرگذار است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: به عنوان نمونه مولوی در بلخ متولد شد و در قونیه رشد کرد و درگذشت. اشعارش نیز همه به فارسی سروده شده مسلماً مولوی متعلق به ایران فرهنگی بزرگ است و به یک منطقه سیاسی خاص تعلق ندارد. ما دعوای جغرافیای سیاسی نداریم و نظامی برای ما و اهالی آذربایجان، تاجیکستان، افغانستان از مفاخر فرهنگی مشترک به حساب می‌آید.
 
اسماعیلی همچنین از تلاش برای معرفی مفاخر فرهنگی در شکل گسترده خبر داد و گفت: آموزش و پرورش خواندن اشعار نظامی توسط دانش‌آموزان را در دستور کار قرار داده و سایر نهاد نیز مشارکت خوبی دارند.
 
وی همچنین با بیان اینکه رئیس هیأت امنای انجمن مفاخر، رئیس جمهور است و در هیأت امنای آن چندین وزیر حضور دارند گفت: همه اراده‌ها جذب شده که مفاخر ما به نحو شایسته معرفی شوند. ما در حوزه تمدنی بزرگ که داعیه تمدن‌سازی بزرگ را داریم خود را محدود نمی‌کنیم و نگاه تمدنی ما امروز در دنیا خواهان بسیاری پیدا کرده است.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به سفر اخیر خود به ونزوئلا اشاره کرد و گفت: در این سفر رئیس جمهور و وزرا  این کشور بسیار شیفته مقام معظم رهبری شدند و مردم ونزوئلا بسیار شیفته عظمت فرهنگی ما از 11هزار کیلومتر آن‌طرف‌تر هستند. ما این عظمت را پاس می‌داریم و به نمادهای فرهنگی خود احترام می‌گذاریم.
 
وی در پایان گفت: این وظیفه ماست که بزرگانی چون نظامی را سردست بگیریم و معرفی کنیم. نظامی مایه وحدت ماست نه دعوا و متعلق به ایران فرهنگی بزرگ با یک تمدن و پیشینه چندهزار ساله است که وقتی این تمدن با اسلام عجین شد چنین مفاخر به جهان معرفی کرد.
 

بنیاد نظامی هرچه سریع‌تر راه‌اندازی شود
همچنین در این مراسم محمود شالویی، رئیس ستاد بزرگداشت حکیم نظامی و رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی سخنانی با تحسین اهتمام دولت مردمی در بزرگداشت نظامی عنوان کرد: سال گذشته در هفته نظامی استان‌های مختلف کشور و نیز کشورهای خارجی میزبان برنامه‌های بزرگداشت بودند و هیچ شهرستانی بدون این برنامه‌ها نبود. امسال آیین گرامیداشت نظامی را از اول اسفند برای مدت یک‌ماه انجام دادیم که آغازگر آن نشستی در دانشگاه الزهرا بود.
 
شالویی با قدردانی از اهتمام وزارت علوم و وزارت آموزش و پرورش در برگزاری برنامه‌های بزرگداشت نظامی گفت: وزارت آموزش و پرورش و سامانه شاد فصل مهمی را گشود و انتظار داریم تا سال آینده تمام دانش‌آموزان ایرانی با نظامی آشنا باشند. همچنین شهرداری و سازمان زیباسازی و نهاد کتابخانه‌های عمومی نیز در کنار رایزنی‌های و نمایندگان سیاسی ما اقدامات مفیدی را انجام داده‌اند.
 
وی همچنین با بیان اینکه سال گذشته پیشنهاد تأسیس بنیاد حکیم نظامی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی دادیم گفت: امیدواریم امسال این امر مورد تصویب قرار گیرد.
 
شالویی در پایان تاکید کرد: داستان‌های عاشقانه نظامی، عشقی ـ عرفانی را به نسل امروز می‌آموزد و اشعارش آینه بلند نور است.

 
نظامی مایه افتخار فارسی‌زبانان است
همچنین در این مراسم غلامعلی حدادعادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در سخنانی عنوان کرد: نظامی در کنار فردوسی، مولوی، سعدی و حافظ از ستاره‌های پرفروغ زبان و ادب فارسی و مایه افتخار فارسی‌زبانان و ایرانیان است. آنچنان که خودش به ایرانی بودنش افتخار می‌کرد و می‌گفت همه عالم تن است و ایران دل.
 
وی با بیان اینکه نظامی پس از فردوسی و سنایی مثنوی‌سرایی را گسترش داد گفت: شعر نظامی در آفاق فارسی زبان مانند خورشید می‌درخشد ما در عالم شعر فارسی شاعران زیادی داریم ولی تنها سنایی، فردوسی و نظامی حکیم هستند.
 
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به چند خصوصیت اشعار نظامی اشاره کرد و گفت: نظامی در بیان حقایق انسانی شاعر هنرمندی بود و او نیز مانند سعدی شاعری است که شعرش از بقیه شاعران کاملا برجسته است. شعرش فصیح و لطیف و ساده، عمیق و سهل ممتنع و پر از ظرایف دلنشین و سرشار از زیبایی‌های زبانی است.
 
حداد عادل به معرفی کتاب مجموعه مقالات در مورد نظامی از نشر فرهنگستان زبان و ادب فارسی اشاره کرد و گفت: در این کتاب مقاله صد صفحه‌ای از جلال خالقی مطلق آمده که در آن اشاره کرده نظامی خود را دهقان فصیح پارسی‌زاد می‌نامد. فرزندش را ترک‌زاد نامیده و مادرش کرد بوده است. وی هیچ اشاره‌ای به اینکه با ترکی آشنا بوده نداشته و 30هزار بیت فارسی دارد و جای تعجب است که با اینکه حتی یک بیت ترکی ندارد می‌گویند ترک است.
 
رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی همچنین به بعضی صحبت‌ها مبنی بر اینکه زادگاه نظامی گنجه نبوده اشاره کرد و گفت: وی حتما متولد گنجه در 350 کیلومتری باکو بوده و نسبت دادن به تفرش قم از دو بیت الحاقی آماده و اشتباه است.
 
وی به پنج منظومه نظامی اشاره کرد و گفت: این منظومه‌ها راهگشای همه ایران فرهنگی است. این منظومه‌ها الهام‌بخش هنرمندان بوده و هر کتابخانه‌ای که یکی از اینها را داشته باشد صاحب یک گنجینه است.
 
حداد عادل به مناجات‌ها و تحمیدیه‌های نظامی هم اشاره کرد و گفت: نظامی پرورده حکمت اسلامی و ایرانی و مردی بسیار پاکدامن و معنوی بوده است.
 
در این مراسم همچنین تمبر یادبود و نیز کتاب «نظام سخن» (مجموعه مقالات نخستین هفته گرامیداشت نظامی) و نیز تندیس نظامی اثر نادر قشقایی رونمایی شد. این تندیس به زودی با پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در میدان ونک نصب خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها