سه‌شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۲
خانه کتاب و ادبیات ایران پیگیر آموزش جوانان برای ساختن الگوهایی چون فرید است

علی رمضانی، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در نشست بررسی کتاب «شناختنامه فرید» به قلم کاظم رستمی ضمن تقدیر از مولف این اثر، یکی از برنامه‌های سال آینده این موسسه را استفاده علمی از فرایندی که فرید را ساخت یعنی برنامه‌‌ریزی برای بهره‌گیری از تجربه استادان حوزه ادبیات انقلاب در آموزش جوانان مستعد عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، علی رمضانی در این نشست که امروز (16 اسفندماه) در سرای‌کتاب خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد، ضمن اعطای لوح سپاس به کاظم رستمی، مولف «شناختنامه فرید» در سخنانی عنوان کرد: خوشحالیم که توانستیم یکی از بخش‌های هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر را به مناسبت هفتادمین سالروز میلاد قادر طهماسبی، به تجلیل از این شاعر بزرگ انقلاب اسلامی و رونمایی از کتاب «شناختنامه فرید» اختصاص دهیم.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران تجلیل از فرید و سخن این شاعر در آن مراسم (اختتامیه شعر فجر) مبنی بر اینکه دوباره نطقش باز شده و به شعر بازمی‌گردد را شیرین‌ترین تجربه خود در حوزه مسئولیتش در حوزه شعر و ادبیات عنوان کرد و افزود: کار خانه کتاب و ادبیات ایران با این توفیق بزرگ به اتمام نرسیده و امروز خوشحالیم به بهانه نقد و بررسی «شناختنامه فرید» دوباره به ذکر فرید که یادکردش ذکر شعر انقلاب است، می‌پردازیم. نهادهای دیگر نیز پیرو اقدام خانه کتاب و ادبیات ایران فعالیت‌هایی را در تجلیل از این شاعر بزرگ انقلاب انجام داده‌اند که از جمله می‌توان به بازگشایی و مزین شدن نام‌ یک کتابخانه عمومی به قادر طهماسبی اشاره کرد.

وی از برنامه‌ریزی برای استفاده عملی از فرایندی که منجر به شکل‌گیری امثال فرید شد، خبر داد و گفت: در این راستا یکی از برنامه‌های اصلی سال آینده خانه کتاب و ادبیات ایران آموزش شاعران جوان با بهره‌گیری از دانش و تجربه استادان حوزه ادبیات انقلاب خواهد بود.

رمضانی یکی از امتیازهای اصلی «شناختنامه فرید» را شاعر بودن مولف آن عنوان کرد و افزود: پژوهشی که یک شاعر در حوزه شعر انجام می‌دهد با کار فردی که قرابتی با ادبیات ندارد متفاوت است.

فرید، صاحب سبک ویژه‌ای است
همچنین در این نشست، جواد محقق، شاعر، نویسنده و عضو هیئت علمی هفدهمین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در سخنانی با بیان اینکه شاعران زیادی با گونه‌های مختلف در کشور داریم که شباهت‌های عمومی در اشعارشان دیده می‌شود و اغلب پس از مدتی حضور چند شاعر در یک محفل ادبی خاص اشعارشان شبیه یکدیگر می‌شود و حتی در یک شاعر نیز هر مجموعه شعرش شبیه دیگر آثارش است، توضیح داد: فرید از ابتدا در سرودن اشعارش زبان ویژه و متفاوتی داشته که شعرش را از میان آثار ده‌ها شاعر دیگر متمایز می‌کند. وی هیچ‌گاه در عالم شعر به دنبال نوگرایی خاصی نبوده و از واژگان مستعمل استفاده کرده ولی محصولی که ارائه داده متفاوت بوده است.
 

محقق با تاکید بر اینکه اشعار فرید تلفیقی زیبا از بازی‌های لفظی و زبانی در کنار اندیشه بلند شاعرانه است، گفت: وی در اشعارش گویی وصله‌ای نو بر پارچه‌ای کهنه می‌زند؛ ضمن اینکه آثارش موضع‌مند هستند.

وی همچنین با تاکید بر استانداردبودن کتابسازی فنی کتاب «شناختنامه فرید» به چشم‌نوازی حروف و صفحه‌بندی مطلوب آن اشاره کرد و افزود: شناختنامه‌ها در مجموعه گردآوری جای می‌گیرند که متاسفانه در جشنواره‌های کتاب به این گونه آثار مهم کم‌توجهی می‌شود.

این نویسنده و شاعر در عین حال تاکید کرد: بهتر بود در فهرست عناوین به نام نویسندگان مقالات و یادداشت‌ها نیز اشاره شود. همچنین کتاب فصل‌بندی منظمی ندارد و فاقد تفکیک‌ عنوانی و موضوعی است.

«شناختنامه فرید» گامی در مظلومیت‌زدایی از پیکر ادبیات انقلاب است
همچنین در این نشست، رضا اسماعیلی، شاعر، منتقد ادبی و دبیرعلمی هفدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در سخنانی با بیان اینکه متاسفانه در مستندسازی شاعران نسل اول انقلاب اسلامی کوتاهی شده است، گفت: متاسفانه به ندرت می‌توانیم به یک فایل صوتی یا فیلمی مستند از امثال سیدحسن حسینی، قیصر امین‌پور و سلمان هراتی دست پیدا کنیم و تدوین تاریخ شفاهی و یادنامه‌ها و شناختنامه‌هایی چون «شناختنامه فرید» می‌تواند در معرفی چهره‌های بزرگ ادبیات انقلاب به جهانیان و مظلومیت‌زدایی از این حوزه موثر باشد.
 

وی با تاکید بر اینکه «شناختنامه فرید» توانسته با معرفی زندگی و نیز اشعار قادر طهماسبی و گردآوری مقاله‌ها و یادداشت‌های موضوعی این شاعر و مصاحبه با وی زوایای مغفول‌مانده از زندگی ادبی فرید را نشان دهد، افزود: دقت نظر نویسنده کتاب در جمع‌آوری گزیده اشعار قادر طهماسبی و حتی اشاره به گزارش بزرگداشت ویژه این شاعر قابل تحسین است.

اسماعیلی در عین حال با تاکید بر ناکافی بودن تعامل میان مجامع دانشگاهی و ادبیات انقلاب گفت: اکنون در دانشگاه‌های ما چندان به ادبیات انقلاب پرداخته نمی‌شود و تشویق کردن دانشجویان به انتخاب پایان‌نامه در این حوزه و آشنای هرچه بیشتر استادان زبان و ادبیات فارسی با شاعران ادبیات انقلاب بسیار ضرورت دارد.

وی با ارائه پیشنهاد اختصاص بخشی از مجلد دوم «شناختنامه فرید» به پژوهش‌های دانشگاهی و نیز مکاتبات فرید با شاعران هم‌عصرش، افزود: همچنین نیکوست بخشی از مجلد دوم به مهرسروده‌ها و اخوانیه‌ها اختصاص یابد.

اسماعیلی همچنین با تاکید بر صاحب سبک بودن فرید در مضمون‌پردازی و فرم، گفت: فرید در بخش زیادی از اشعارش به‌ویژه در اشعار نو به مسائل اجتماعی اشاره و به انتقاد از برخی آسیب‌ها پرداخته است. برخی ابیات شعری فرید در حوزه‌های مختلف آیینی بسیار زبانزد شده و همواره زمزمه می‌شود.

متن علمی در حوزه پژوهش ادبیات انقلاب نداریم
همچنین در این نشست، کاظم رستمی، ‌نویسنده «شناختنامه فرید» ضمن قدردانی از اهتمام و همکاری مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در چاپ این اثر عنوان کرد: ویراست اول کتاب را سال 92 و ویراست نهایی را نیز سال 94 به ناشر سپردم و اگر همت علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران نبود هنوز در صف انتظار نشر می‌ماند.
 

وی همچنین با تاکید بر اینکه برای ورود ادبیات انقلاب به دانشگاه‌ها باید از روش دانشگاهی و قوانین خاص آن بهره ببریم، افزود: یکی از مشکلات موجود، نبود متن علمی در حوزه ادبیات انقلاب است. از سوی دیگر باید دانست که هر شعر انقلاب نمادی از خود انقلاب است و می‌تواند در زایش و شکوفایی آن موثر باشد.

رستمی تاکید کرد: متاسفانه هنوز بسیاری از استادان مجرب زبان و ادبیات فارسی با فضای شعری و شاعران انقلاب آشنا نیستند و باید بتوانیم محافل ادبی و کرسی‌های ادبیات را وارد دانشگاه‌ها کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها