پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۵
تحقق کامل برنامه‌های فرهنگی دولت را پیگیری می‌کنیم/صدور 14 هزار مجوز رسانه‌ای در کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع فعالان فرهنگی و هنری استان قزوین با اشاره به تدوین 125 گام در زمینه تحول فرهنگی در کشور گفت: تا تحقق کامل این مسئله از کار نخواهیم ایستاد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در قزوین، محمد‌مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه سفر یک‌روزه به قزوین در دیدار صمیمی با فعالان فرهنگی و هنری استان قزوین اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین وعده‌های داده شده در شروع دولت سیزدهم  توجه به مسائل فرهنگی و رسیدن به تحول فرهنگی بود که با برنامه‌ریزی و مطالعه دقیق 125 اقدام به‌عنوان 125 گام اساسی برای اجرای این امر در نظر گرفته شده که در 20 حوزه مختلف در حال اجرا است.

وی گفت: سینما، تئاتر، فعالیت‌های رسانه‌ای، کتاب، شعر، صنایع دستی، حج و زیارت، اوقاف و مسائل مرتبط به حجاب از این 20 حوزه مختلف در نظر گرفته شده، برای اجرای تحولات فرهنگی در کشور است که به زودی اثرات آن در کشور قابل مشاهده خواهد بود. اگرچه در مسیر تحقق همه‌جانبه این اقدامات با برخی مشکلات نیز مواجه هستیم اما همچنان پُرقدرت پای عقیده و آرمان خود ایستاده‌ایم و تا تحقق کامل این مسئله از کار نخواهیم ایستاد.

حتی یک فیلم توقیف نشده است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از مهم‌ترین مواردی که همواره برای دولت‌ها به‌عنوان یک دغدغه و چالش مطرح بوده، مسئله تولیدات سینمایی است؛ چرا‌که برخی از آثار تولیدی در بازه‌های مختلف زمانی و با سلایق مدیریتی مختلف به توقیف می‌رسید، درحالی که در دولت سیزدهم تلاش کردیم تا با اصلاح قوانین و مقررات، خط ثابتی برای این سیر حرکتی تدوین کنیم تا هیچ فیلم سینمایی به توقیف نرسد.

اسماعیلی افزود: تلاش این بود که با اصلاح مقررات با تغییر دولت‌ها تلاش‌های سینماگران دچار آسیب نشود، و هم‌اکنون نیز نشان دادیم، همراهی با سینما تمام‌قد است و در این مسیر نیز هر کاری که نیاز باشد برای اعتلای این هنر انجام خواهیم داد.

وی ادامه داد درحالی که اما و اگرها درباره فعالیت سینمای خانگی در کشور در مقاطعی بسیار زیاد بود و حتی بارها مسئله توقف این حوزه مطرح شده اما معتقدیم، مسدود کردن یک شبکه با بیش از 35 درصد مخاطب ملی امری غیرقابل اجراست، اما می‌توانیم ضوابط تولیدات خانگی را از طریق صدا و سیما به مقرراتی ثابت و معقول تبدیل کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: انجمن سینمای جوان امروز یک ظرفیت مهم و اثرگذار در زمینه تولیدات سینمایی در کشور است که با تقویت آن قطعا هنر سینما در کشور اعتلا خواهد یافت. برهمین اساس بیش از 180 میلیارد تومان اعتبار به این انجمن اختصاص یافته است. در تلاشیم، به زودی از 50 دفتر سینمای جوان در سراسر کشور بهره‌برداری  کنیم.

14 هزار مجوز رسانه در کشور صادر شده است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توجه دولت به تدوین لایحه جامع نظام روزنامه‌نگاری در کشور بیان کرد: بعد از سه دهه معطلی، شاهدیم، لایحه جامع نظام روزنامه‌نگاری که با توجه ویژه به مسائل صنفی، امنیت، شان و کرامت انسانی فعالان این عرصه نگارش می‌شود، در دست بررسی و تدوین نهایی است.

اسماعیلی گفت: امروزه رسانه‌ها درکشور به دلیل صدور مجوز بدون برنامه در مقاطعی از زمان دچار مشکل و مسئله هستند، تا جایی که در استان قزوین از 300 مجوزی که برای نشریه، روزنامه و پایگاه‌های خبری صادر شده، نزدیک به یک‌سوم یعنی 100 مجوز به ماده 16 رسیده است.

وی افزد: در کشور نیز حدود 14 هزار مجوز رسانه‌ای صادر شده است که باید درباره این مجوزها با حساسیت و دقت نظر بیشتری اقدام شود تا بتوانیم از وضعیت کنونی به سمت وضعیت مطلوب حرکت کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: توجه به بیمه هنرمندان و فعالان قرآنی نیز در همین خصوص با جدیت در حال اجرا است، تاکنون بیش از 15 هزار فعال قرآنی و هنرمند در صندوق هنرمندان عضو شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها