چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۴۰
نقش حرم مطهر رضوی در انقلاب اسلامی شهر مشهد

همزمان با ایام دهه فجر در یکصد و پنجاه و ششمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی «نقش حرم مطهر رضوی در انقلاب اسلامی شهر مشهد» بر پایه اسناد موجود و با حضور مبارزان انقلابی تبیین شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان رضوی،  یکصد و پنجاه و ششمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی با عنوان «نقش حرم مطهر رضوی در انقلاب اسلامی شهر مشهد» با حضور با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین سیدجلال حسینی رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، محمدرضا توتونچی(توکلی)، علیرضا خالقی و علی اصغر نعیم‌آبادی؛ سه تن از فعالان انقلابی اصناف مشهد و جمعی از مدیران و کارشناسان این سازمان در اتاق کنفرانس کتابخانه مرکزی این آستان مقدس برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمدرضا توتونچی(توکلی) از بازاریان مشهد که نقش مهمی در پشتیبانی و تدارک گروه‌های انقلابی داشت ضمن بیان خاطراتی از مواجه با نیروهای امنیتی رژیم پهلوی گفت: زمانی که از هجمه‌های رژیم آزار می‌دیدیم شهید هاشمی‌نژاد می‌فرمودند که به سلاح مجهز شوید که منظور همان سلاح ایمان در زیر سایه شعار الله اکبر بود که باعث پیروزی ما شد.

تصویرگری‌هایی که سمبلی برای انقلاب شد
علیرضا خالقی، دیگر فعال انقلابی حاضر در این جلسه که با هنر نقاشی و خطاطی، کلیشه‌سازی و فیلمبرداری در عرصه فعالیت‌های فرهنگی انقلاب مشهد نقش مهمی را ایفا کرده و تابلوی به یاد ماندنی 12متری تصویر امام خمینی(ره) که پیشرو حرکت تظاهرکنندگان مشهد بود ماحصل هنر این هنرمند پیشکسوت است.

وی با اشاره به محیط خفقان‌آور آن ایام و فعالیت‌های شبانه خود برای ایجاد پرچم نوشته‌ها گفت: در مشهد راهپیمایی‌ها از حرم شروع و به حرم ختم می‌شد و یا بعد از سخنرانی‌ها مردم به سمت حرم حرکت می‌کردند. در آن ایام به عنوان یک نیروی جوان هر کاری که در توان داشتیم برای انقلاب خرج کردیم و با پیشرفت انقلاب به تصویرگری تمثال شهدای انقلاب پرداختم که شهید محسن کاشانی از آن جمله بود.

انقلاب در مشهد 2 ماه زودتر به بار نشست
علی‌اصغر نعیم آبادی از دیگر بازاریان مشهد و مداح اهل بیت(ع) است که در کنار فعالیت‌های انقلابی خود نقش مهمی را در مستند‌نگاری تاریخ انقلاب مشهد بر عهده داشته است. بی‌حرمتی به حریم رضوی و تیراندازی و درگیری در حرم مطهر در 29 آبان که با واکنش عظیم از سوی مراجع چون آیت‌الله سید‌عبدالله شیرازی و امام خمینی(ره) مواجه و موجب شد تا انقلاب در مشهد زودتر به نتیجه برسد.

وی همچنین به تظاهرات روزانه اعتصاب‌کنندگان فرهنگیان، دانشگاهی و پزشکان با همراهی اقشار مختلف در آذر 1357مصادف با ایام محرم اشاره کرد که تا حرم مطهر رضوی امتداد می‌یافت. قرائت قطعنامه‌ها که در پایان تحصن‌ها و تظاهرات از سوی حجه‌الاسلام واعظ طبسی و شهید هاشمی‌نژاد خوانده می‌شد با تایید راهپیمایان در مقابل صحن موزه از شاخصه‌های تظاهرات در مشهد بود که وی بدان اشاره داشت.

انقلاب مشهد با مرکزیت حرم مطهر رضوی
فاطمه خندان، کارشناس مطالعات اسناد انقلاب اسلامی مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی نیز در این جلسه گفت: حوادث انقلاب مشهد با مرکزیت حرم مطهر رضوی و به تبع آن حضور مراجع عظام و روحانیت مبارز، ازجمله مقام معظم رهبری مدظله‌العالی جریان هدفمندی داشت.

وی بیان کرد: حرم مطهر، مامنی برای برگزاری مراسم مختلف در صحن گوهرشاد از سوی روحانیت مبارز و رجال انقلابی بود و نزدیکی بیوت مراجع عظام مشهد و حوزه‌های علمیه به‌عنوان پایگاه‌های مهم انقلابی و سرآغاز مسیرهای تظاهرات در مشهد به حرم مطهر رضوی نیز بر اهمیت جایگاه حرم مطهر می‌افزود.

ارکانی که انقلاب بر پایه آن شکل گرفت
حجت الاسلام سیدجلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز در ادامه این جلسه 4 رکن را پایه و اساس شکل‌گیری انقلاب عنوان کرد.

وی، ارزش‌ها و باورهای عمیق ایمانی را یکی از این ارکان برشمرد که با شعار الله اکبر به مقابله با ظلم و تبعیض رفت. حسینی، رهبر محوری را دیگر رکن این انقلاب دانست و یکپارچگی و اتحاد مردمی همراه با مجاهدت و ایثار را دیگر عواملی عنوان کرد که در کنار هم پیروزی انقلاب اسلامی ایران را رقم زد.

به گزارش ایبنا؛ پس از هتک حریم حرم مطهر رضوی در 29 آبان 1357 علمای عظام و ازجمله امام خمینی در اعلامیه‌هایی این اقدام را محکوم و عزای عمومی اعلام کردند که تصویر این پیام به عنوان یکی از مستندات انقلاب در این جلسه رونمایی شد. با شدت گرفتن اعتراضات به درگیری ماموران نظامی با مردم در حرم رضوی، هیاتی از دفتر نخست وزیری مامور تحقیق و رسیدگی به این موضوع شد که در 11 آذر 1357 وارد مشهد شدند و گزارش در 18 آذز 1357 از نتیجه تحقیقات به نخست وزیر داده شد. در مجموعه‌ای که جدیدا از سوی آقای شاه محمدی در اختیار مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی گذاشته شده این گزارش در 5 برگ موجود است که عکس اصابت تیر به دیواره داخلی نیز ضمیمه بوده است که این اسناد نیز در این جلسه مورد معرفی قرار گرفت.عکس‌های تظاهرات اقشار مختلف مردم مشهد در دی و بهمن ماه ، سخنرانی مقام معظم رهبری مورخ 19 آذر در شب عاشورا در حرم مطهر رضوی و قرائت قطعنامه پایان تظاهرات روز تاسوعا در مقابل صحن موزه حرم مطهر توسط حجه الاسلام واعظ طبسی نیز از دیگر مواردی بود که در این برنامه رونمایی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها