دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۱
«سامانه دماوند» برای کاربران ایرانی فضای مجازی طراحی می‌شود

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی از طراحی «سامانه دماوند» خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی شده محتواهای متناسب با مخاطب داخل و خارج از کشور در این سامانه بارگذاری شود تا علاقه‌مندان، رویدادهای مهم فرهنگی و هنری کشور را مشاهده کنند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست خبری اعلام ویژه‌ برنامه‌های دهه فجر سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دوشنبه (17 بهمن‌ماه) با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.   

حجت‌الاسلام والمسلمین ایمانی‌پور، درباره اقدامات این سازمان در یک‌سال گذشته گفت: یک‌سال و 3ماه است که رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی هستم. در سه ماه نخست مسئولیتم باتوجه به درخواست دفتر رهبر انقلاب اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دو موضوع «روایتگری درحوزه بین‌الملل» و «اجتماعی‌سازی گفتمان انقلاب اسلامی» مدنظر بود؛ از این‌رو به تدوین یک برنامه تحولی با 6 رویکرد را آغاز کردیم. 

وی ادامه داد: بعد از برنامه تحول کارهای خود را به صورت میدانی آغاز کردیم. جذب نیروی انسانی تحول‌خواه در رأس برنامه‌ها بود. سعی کردیم نیروهای جوان و انقلابی را به کار بگیریم؛ البته این بدان معنا نیست که سطح کار را پایین بیاوریم. کسانی که به‌عنوان رایزنان فرهنگی اعزام‌ شدند از آگاهی به زبان منظقه و تحصیلات لازم برخوردار بودند.  

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: قرارگاه اجتماعی و فرهنگی امور بین‌الملل، خواست رهبر مظعم انقلاب بود؛ بنابراین برای شکل‌گیری یک قرارگاه سه شرط وجود دارد. راهبری یک واحد نخستین شرط قرارگاه است، دوم؛ تجمیع ظرفیت‌ها و سوم؛ سرعت عمل است که کاستی‌هایی در این بخش‌ها داشته و سعی در مرتفع کردن ایرادات خود هستیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین ایمانی‌پور از کسانی که علاقه‌مند به فعالیت در حوزه بین‌الملل و فرهنگی هستند دعوت به همکاری کرد و گفت: از آنجایی که سالگرد پیروزی انقلاب را پشت سر می‌گذاریم تقریبا در همه نقاطی که در محدوده جمهوری اسلامی ایران فعال هستند برنامه‌های مفصلی تهیه کرده‌اند. از برگزاری نشست‌های علمی تا جشنواره‌ها و جشن‌ها.

وی افزود: با اینکه برخی معتقدند ایرانیان مقیم خارج از کشور بعضا مکدر هستند و حضور فعال ندارند، اما بعضی از ایرانیان مقیم خارج از کشور خودشان، خود‌جوش جشن‌هایی را برای پیروزی انقلاب طراحی می‌کنند و در جشنواره‌ها هم مشارکت خوبی را از ایرانیان خارج از کشور شاهد بودیم؛ علاوه‌بر تشکیل گروه‌های موسیقی، نمایشگاه‌های مختلفی از صنایع دستی و هنرهای ایرانی برگزار کردند تا دستاوردهای فرمانروایی جمهوری اسلامی ایران خارج از کشورمان را تماشا بگذارند.

حجت‌السلام و المسلمین ایمانی‌پور افزود: برگزاری دو رویداد «جهان بانو» و «از ایران» را با هدف تبیین و روایتگری صحیح و با دعوت از مخاطبین این حوزه‌ها دعوت کردیم تا در این امر ما را یاری کنند؛ البته ۸ مارس نیز ویژه برنامه‌ای برای نشان دادن چهره واقعی زنان ایرانی خواهیم داشت. 

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی درباره وضعیت بودجه این سازمان گفت: بودجه سازمان فرهنگ ۱۳درصد افزایش داشته است، اما متاسفانه بودجه هدفمندی را از دست دادیم. با همین وضعیت قدرت خرید ارز را بسیار کاهش پیدا می‌کند و باتوجه به افزایش سنواتی؛ بودجه یک‌پنجم کاهش را در پی‌خواهد داشت و این امر بر روی موضوع اعزام‌ها و برنامه‌ها تاثیر می‌گذارد. این درحالی است که رقیبان در آمریکا جنوبی و آفریقا درحال پیشروی هستند اما دفاتر نمایندگی‌مان درحال کاهش است.

وی با بیان اینکه در یک‌سال گذشته ۲۲ جا‌به‌جایی دفتر نمایندگی‌های خارج از کشور را داشتیم، گفت: برای انتخاب رایزنان‌های فرهنگی این ۲۲ دفتر با ۶۰۰ نفر  مصاحبه شد. شرایط سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای انتخاب یک رایزن آشنایی با زبان بومی منطقه، پیشینه مدیریتی فرهنگی و  انقلاب‌گری، تالیف و شاخصه فرهنگی بودن است.

حجت‌السلام و المسلمین ایمانی‌پور در پاسخ به خبرنگار (ایبنا)، درباره راهکار سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای انتشار روایت‌ کاربران ایرانی در فضای مجازی به‌دلیل برخی محدودیت‌های دسترسی به شبکه‌های اجتماعی و فعالیت‌های تعاملی در عرصه بین‌الملل از طراحی «سامانه دماوند» در آینده خبر داد و گفت: این سامانه در حال طراحی است. برنامه‌ریزی شده محتواهای متناسب با مخاطب داخل و خارج از کشور در این سامانه بارگذاری شود تا علاقه‌مندان، رویدادهای مهم فرهنگی و هنری کشور را مشاهده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها