پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۹
نویسنده باید راهنمای نویسنده باشد نه منتقد اثر

«علی اصغر عزتی پاک» در نشست «عصر داستان» مشهد گفت:نویسنده باید راهنمای نویسنده باشد نه منتقد، چون منتقد تنها در قالب‌ها فکر می‌کند و با توجه به آن نظر می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری کتاب (ایبنا) در خراسان رضوی، هفتمین نشست عصر داستان در مکتب هنر رضوان مشهد با حضور علی‌اصغر عزتی پاک، نویسنده و داستان‌نویس چهارشنبه ۱۲ بهمن برگزار شد.

عزتی پاک در این نشست درباره کتاب «آواز بلند» گفت: این کتاب داستان بمباران‌های همدان است که متاسفانه از آن قصه‌ای وجود ندارد. در نماز جمعه، مردم بسیاری به خاک و خون کشیده و شهر یکپارچه سیاه پوش می‌شود، اما مستند، فیلم و داستانی درباره آن تولید نشده است، این سوال مطرح است که چه کسانی باید از آن سخن گویند؟ 

این نویسنده و داستان‌نویس ابراز کرد: نویسنده باید راهنمای نویسنده باشد نه منتقد، چون منتقد تنها در قالب‌ها فکر می‌کند و با توجه به آن نظر می‌دهد. 

در تئاتر و فیلم‌سازی منفعل عمل کردیم
عزتی‌پاک ابراز کرد: سیطره غرب منفعل‌کننده‌ است. این سیطره موجب شده در تئاتر، ادبیات و فیلم‌سازی منفعل باشیم و متاسفانه فرهنگ غنی ایران را نشان ندهیم.

وی به ضرورت الگوگیری از نویسنده‌های مطرح اشاره کرد و گفت: طیب صالح، مسلمان آفریقایی «موسم هجرت» را نوشته است. شاهکاری خلق کرده که به زبان‌های مختلف و در ایران سه بار ترجمه شده؛ علاوه‌براین سروانتس رمانی نوشته که دنیا را تکان داده است.

عزتی‌پاک خاطر نشان کرد: متاسفانه سیاستمدارها کتاب کم می‌خوانند و این نویسنده‌ها هستند که افق پیش چشم سیاستمدار را باز می‌کنند. کتاب «سووشون» به ۳۵ زبان دنیا ترجمه شده است، اگر چند رمان دیگر مانند آن داشته باشیم بین‌المللی می‌شویم. 

نظامی گنجوی تحولی عمیق در من ایجاد کرد 
نویسنده کتاب تشریف خطاب به داستان‌نویس‌های جوان گفت: دو کتاب  عهد عتیق و نظامی گنجوی تحولی عمیق در من ایجاد کرد، بعد از خواندن این دو کتاب دیگر، آدم سابق نبودم و توصیه می‌کنم حتما مطالعه کنید‌. 

عزتی پاک بیان کرد: کتاب «ملت عشق» با وجود اینکه از نظر اخلاقی ارزش پایینی دارد، اما پدیده عصر حاضر شد و به شمارگان یک میلیون و ۵۰۰ هزار نسخه‌ای رسید چون از مثنوی معنوی الهام گرفته است. 

وی گفت: در ماه مطالعه زیادی دارم، بارها فیلم و کتابی را خواندم، اما هر کتابی راضی‌ام نمی‌کند. به کسانی که اول راه هستند پیشنهاد می‌کنم آنقدر مطالعه کنند تا آنچه مناسب با روحشان است را پیدا کنند. 

دنبال دیده شدن نباشید
این نویسنده و داستان‌نویس جوان خطاب علاقه‌مندان و نوآموزان حاضر در جلسه عصر داستان افزود: دنبال دیده شدن نباشید. به جای اینکه زود نویسنده شویم، باید خواننده خوبی برای کارهای ماندگار بزرگان باشیم که گویای انسان ایرانی است. داستان باید با روح ایرانیان ارتباط برقرار کند در غیر این صورت خوانده نمی‌شود.

عزتی پاک اظهار کرد: سراغ انسان‌های سرشناس که در تاریخ جهان، فرهنگ و تمدن اثرگذار بودند‌ بروید. عطار، مثنوی، شاهنامه و نظامی گنجوی را بارها مطالعه کنید چون سرشار از آموزه‌های عمیق و جدی و حیرت‌انگیز هستند‌. 

وی گفت: «سووشون» سیمین دانشور دو شاخه جدی ملی و دینی را به نمایش می‌گذارد و به واقعه  عاشورا و داستان سیاوش ارجاع می‌دهد و دولت‌آبادی نیز در اثرش، عاشورا را بازآفرینی می‌کند.

همیشه در حال یادگیری باشید
عزتی‌پاک در پاسخ به این پرسش که چه توصیه‌ای برای داستان‌نویس‌های جوان دارید، گفت: همیشه در حال یادگیری باشید. تلمذ و شاگردی کنید و دنبال استادی باشید که کار جدی انجام داده است. اگر از کاری لذت نبردید قابل ارائه نیست. این نکته مهم را مدنظر داشته باشید که لذت بردن خودتان مهم است نه نظر دیگران.

به گزارش ایبنا؛ نشست‌های هفتگی «عصرداستان» به همت موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و با دبیری نگارتشکری، فرزند زنده‌یاد استاد سعید تشکری نویسنده مطرح کشور برگزار می‌شود.

علی‌اصغر عزتی پاک، نویسنده و داستان‌نویس معاصر آثار «تشریف» « باغ کیانوش» « آواز بلند» و « موج فرشته» را در کارنامه دارد. رمان و مجموعه داستان‌های او نامزد یا برنده جایزه‌های ادبی مختلف شده است‌.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها