سه‌شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴
اگر برای زیرساخت‌های فرهنگی هزینه نشود، نتیجه‌ای به دست نمی‌آید

محمدسبحان حسنی، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری ایلام در جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان گفت: باید در تخصیص اعتبار و تکمیل زیرساخت‌های فرهنگی استان تحول ایجاد شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ایلام، سومین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی استان با محوریت برنامه‌های دهه فجر با حضور محمدسبحان حسنی، معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری ایلام برگزار شد. وی با بیان اینکه حوزه‌های تخصیص اعتبار و تکمیل زیرساخت‌های فرهنگی استان باید مورد توجه جدی قرار بگیرد، گفت: باید در تخصیص اعتبار و تکمیل زیرساخت‌های فرهنگی استان تحول ایجاد شود و اگر در زیرساخت های فرهنگی هزینه نشود، نتیجه‌ای به دست نمی‌آید.
 
معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری ایلام، درباره تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام و برگزاری برنامه‌ های فرهنگی با هدف توسعه فرهنگ کتابخوانی،با اشاره به نقش فرهنگ در رشد و تعالی جامعه گفت: توجه به توسعه فرهنگ عمومی نیاز روز جامعه است و امور مربوط به آن نباید کم‌اهمیت و در حاشیه مسائل دیگر قرارگیرد و مسئولین، از گفتار درمانی در حوزه‌های فرهنگی پرهیز کنند، چون جامعه به عمل در این زمینه نیاز دارد.
 
وی با اشاره به اینکه حوزه فرهنگی در زمینه تخصیص اعتبار باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، یادآور شد: پروژه‌ها زمانی که زمان‌بر شوند، مستهلک شده و علاوه بر هزینه‌های بیشتر، موجب ایجاد ناامیدی در جامعه خواهند شد و تا زمانی که زیرساخت‌های فرهنگی را تقویت نکنیم مشکلات در حوزه فرهنگی مرتفع نمی‌شود.

 

وی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های فرهنگی باید درباره تزریق اعتبارات پیگیری و با تلاش مدیران دستگاه‌‌های مرتبط همراه باشد، افزود: همه طرح‌ها و پروژه‌‌های کتابخانه‌ای در استان که از درصد پیشرفت فیزیکی بالایی برخوردار هستند باید در اولویت تکمیل باشند و انتظار این است که در حوزه‌های زیرساخت‌های فرهنگی در استان تکان بخورد.

وی با بیان اینکه سیاست دولت، تکمیل پروژه‌های دارای بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی است، ادامه داد: باید تکمیل و تاسیس طرح‌‌های ساخت کتابخانه با پیشرفت فیزیکی زیاد، مدنظر قرار گیرد.
 
حسنی با گله‌مندی از کم‌توجهی در تخصیص اعتبارات فرهنگی، اظهار کرد: با توجه به اینکه طرح‌های فرهنگی، زیربنایی هستند و نقش آتی آن‌ها در رشد و اعتلای معنوی جامعه، لازم است،مدیریت و برنامه‌ریزی مسئولان استانی در تصویب و تخصیص اعتبارات عمرانی مربوطه، جدیت داشته باشد.
 
 وی افزود: مسئولین از گفتار درمانی در حوزه های فرهنگی پرهیز کنند، چون جامعه ما امروزه نیاز به عمل در این زمینه دارد بنابراین لازم است زیرساخت های آن مورد توجه قرار گیرد.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار ایلام از شهرداری‌ها خواست طبق قانون نیم‌درصد از درآمد خود را به نهاد کتابخانه‌ها تخصیص بدهند که در این خصوص شهرداری با ایجاد تناسب بین هزینه‌های جاری و درآمدی خود ۵۰ درصد از کل سهم امور کتابخانه‌ها از ابتدای سال تاکنون از درآمد شهرداری را پرداخت کند؛ بنابراین باید ۱۰۰ میلیون تومان طی هفته جاری و ۲۰۰ میلیون تومان هم تا پایان سال بپردازد.
 
 

در ادامه سمیه حیدری، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان با تشریح مصوبات جلسه پیشین انجمن، در ارتباط با پروژه‌های جدید کتابخانه‌های عمومی، بیان کرد: اقدامات اولیه برای احداث ساختمان جدید کتابخانه‌های زرانگوش، صالح آباد و مِهر ملکشاهی و همچنین کلنگ‌زنی تاسیس کتابخانه روستای سرتنگ شهرستان سیروان انجام شد و درصورت همکاری ادارات راه و شهرسازی و مدیریت و برنامه‌ریزی استان، پروژه‌های نیمه‌تمام روستای وارگه، کتابخانه شماره دو دره‌شهر و تکمیل آمفی تئاتر کتابخانه مرکزی ایلام، به زودی پایان‌یافته و به بهره‌برداری می‌رسد.

وی خواستار تکمیل کتابخانه منطقه مهرآباد (بانبرز) ایلام و کلنگ‌زنی و شروع به ساخت کتابخانه‌های سیروان، بدره، صالح‌آباد و ملکشاهی در ایام دهه فجر شد و بر بازسازی کتابخانه واقع در پارک کودک به‌عنوان نخستین کتابخانه استان ایلام تاکید کرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان ادامه داد: پرداخت اعتبارات از سوی دستگاه‌های متولی برای تعمیر و تجهیز کتابخانه‌های استان به‌ویژه کتابخانه مرکزی هزینه می‌شود و طبق قانون نیم درصد از مجموع اعتبارات شهرداری‌ها باید به کتابخانه‌ها پرداخت شود که انتظار از شهرداری‌های استان به‌ویژه مرکز استان تحقق پرداخت این نیم درصد اعتبارات سهم کتابخانه‌هاست.
 

امین دوست‌محمدی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ایلام هم در این جلسه گفت: نبود تناسب اعتبارات مصوب با تخصیصی‌ها، موجب بروز چالش و طولانی شدن تکمیل طرح‌ها می‌شود و هزار و ۳۳۱ پروژه نیمه‌تمام در استان داریم که تاکید دولت سیزدهم بر تکمیل این طرح‌ها از‌جمله طرح‌های کتابخانه‌های عمومی است. باتوجه به تعداد زیاد طرح‌های نیمه‌تمام و حجم اندک تخصیص‌ها، اعتبارات هر شهرستان بر‌اساس طرح‌های مهم و اواویت‌دار ناتمام توزیع می‌شود.
 
 
به گزارش ایبنا؛ در این جلسه، خداداد ابراهیمی و مرتضی حاتمی از اعضای حقیقی و محمدامین دوست محمدی، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، علی درویشی، مدیرکل آموزش و پرورش و عبدالصاحب نادری فرماندار ایلام، از اعضای حقوقی انجمن کتابخانه‌های عمومی استان،دیدگاه‌های خود را درخصوص توسعه کتابخانه‌های عمومی، گسترش فرهنگ مطالعه، مشارکت های بین سازمانی به منظور هم‌افزایی بیشتر و اجرای برنامه‌ های فرهنگی و همچنین نمایندگان شهرداری ایلام، شورای استان، اداره راه و شهرسازی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و دفاتر امور شهری و روستایی استانداری ایلام، درباره تکالیف قانونی و وظایف محوله نسبت به کتابخانه های عمومی استان، صحبت کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها