دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۳
ارزش و اعتبار جوامع به میزان مطالعه آن است

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش درباره تأثیر مطالعه در جامعه گفت: امیدوارم بحث کتابخوانی در بین افراد جامعه رواج پیدا کند؛ چراکه با بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که وضعیت مطالعه در کشور پایین است و باید آن را تغییر دهیم. با این حال باید گفت با همین زمان کمی که برای مطالعه می‌گذاریم می‌بینیم که چه جوش و خروش‌هایی در جامعه صورت می‌گیرد و چه قله‌هایی را در جهان فتح کردیم؛ حال اگر این زمان مطالعه بیشتر شود تاثیرات آن مضاعف می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)؛ مراسم اختتامیه جشنواره ملی کتاب رشد عصر امروز (10 بهمن‌ماه) با حضور یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش، معاونان و مدیران آموزش و پرورش، ناشران، معلمان و دانش‌آموزان در سالن اصلی باغ کتاب برگزار شد.
 
در این مراسم یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش ضمن تشکر از حضور معلمان، مدیران و مسئولان گفت: باید راه شهیدان و مخصوصا دانش‌آموزان شهید را ادامه دهیم. در واقع این جشن تجلیلی نمادین از فعالان این عرصه که در حوزه تولید محتوا قرار دارند. البته این تولید محتوا که در قالب کتاب است با کتاب‌هایی که بچه‌ها امتحان می‌دهند، متفاوت است. کتاب برای ما اهمیت دارد و می‌بینیم که بزرگان ما نیز به آن اشاره کرده‌اند؛ مانند سخن امام علی (ع) که می‌فرمایند انسانی که با کتاب آرامش پیدا می‌کند، هیچ‌گاه غم به او وارد نمی‌شود.
 
وی ادامه داد: اگر بخواهیم کتابخوانی در جامعه رشد کند و جامعه کتابخوانی داشته باشیم، این اتفاق حتما باید در دوره کودکی و در درون خانواده رخ دهد؛ لذا لازم است نگاه ما به کودک و کتاب به‌گونه‌ای دیگر باشد. نگاه والدین به کودک به چهار دسته تقسیم می‌شود. ابژه، سوژه، کنش‌گر اجتماعی  و در نهایت همراه مربی پژوهشگر.
 
نوری در توصیف نگاه والدین به کودکان ادامه داد: ابژه مانند شکلی که هر طور بخواهیم آن را شکل دهیم و بچرخانیم. سوژه، یعنی روی آن مطالعه کنیم. کنشگر اجتماعی که باید به او بگوییم دکتر یا مهندس شود و همراه مربی‌پژوهشگر، کسی است که مربی پژوهشگر باید با او همراه باشد. به عقیده اسلام کودک پژوهشگر است و معلم همراه او. در این مسیر بهترین همراه برای کودک و معلم کتاب است.
 
وزیر آموزش و پرورش درباره تأثیر مطالعه در جامعه نیز گفت: امیدوارم بحث کتابخوانی در بین افراد جامعه رواج پیدا کند. با بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم که وضعیت مطالعه در کشور پایین است و باید آن را تغییر دهیم. با همین زمان کمی که برای مطالعه می‌گذاریم می‌بینیم چه جوش و خروش‌هایی در جامعه صورت می‌گیرد و چه قله‌هایی را در جهان فتح می‌کنیم، حال اگر این زمان مطالعه بیشتر شود تاثیرات آن نیز مضاعف می‌شود. لذا ارزش و اعتبار ما هم در جهان هم بیشتر خواهد شد.
 
وی در پایان گفت: تفاوت افراد سرآمد، همین اهل مطالعه بودن و استفاده درست از زمان است؛ بنابراین لازم است برای فرزندان‌مان نیز همین‌گونه باشیم. اگر خانواده را در این حوزه به تحرک واداریم، کتابخوانی در کشور رواج پیدا می‌کند. آموزش و پرورش از دوره ابتدایی کتابخانه‌های کلاسی را شروع کرده است؛ همین موضوع باعث می‌شود که کودکان کتاب‌ها را به خانه ببرند و هم برای خود و هم برای خانواده بخوانند. در نتیجه نتایج بسیار خوبی به همراه خواهد داشت و شاهد رشد کتابخوانی در جامعه خواهیم بود. کتاب‌درمانی به عنوان یکی از رشته‌هایی است که در دانشگاه‌های معتبر جهان رواج پیدا کرده است؛ از این رو باید تمام این مقادیر را به خانواده‌ها منتقل کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها