دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۷
«اثرخانه» جامع‌ترین سامانه نقد آثار ادبی کشور از مبتدی تا حرفه‌ای است/ افتتاح سامانه در دهه فجر

محمدرضا شرفی‌خبوشان، مدیرکل مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در نشست خبری اعلام برنامه‌های دهه فجر این مرکز از راه‌اندازی سامانه جامع نقد و تحلیل آثار ادبی به نام «اثرخانه» خبر داد و گفت: این سامانه با استفاده از تجربه‌های قبل طراحی شده ولی جامع‌تر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، محمدرضا شرفی‌خبوشان، در نشست خبری اعلام برنامه‌های دهه فجر انقلاب اسلامی مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری که امروز (دهم بهمن‌ماه) در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد، یکی از برنامه‌های پایدار این مرکز را که دهه فجر کلید می‌خورد، افتتاح سامانه جامع نقد و تحلیل آثار ادبی به نام «اثرخانه» عنوان کرد و گفت: این سامانه برای نویسندگان و شاعران علاقه‌مند طراحی شده و در فضای مجازی از آثار دوستداران داستان و شعر استقبال خواهد کرد. آثار ارسالی از سوی جمعی منتقدان و پیشکسوتان نقد می‌شوند و در کنار نقد آثار، برنامه‌های جانبی شامل کلاس‌‌های مختلف حضوری نیز خواهیم داشت.

مدیرکل دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری زمان افتتاح این سامانه را 17 بهمن در تماشاخانه ماه حوزه هنری اعلام کرد و در پاسخ به پرسش ایبنا درباره تفاوت‌های این سامانه با نمونه‌های مشابه از جمله پایگاه نقد خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: این سامانه مانند یک مدرسه همگانی خواهد بود و نوعی عدالت آموزشی را ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود در سال اول دوهزار نفر عضو این سامانه و از تحلیل و راهنمایی 200 استاد پیشکسوت برخوردار شوند، افزود: «اثرخانه» از سایر سامانه‌های مشابه جامع‌تر است و همراه نویسندگان مبتدی تا زمان ارسال نخستین اثر آنها و به تدریج تبدیل شدن آنان به نویسنده حرفه‌ای خواهد بود. یک مدرسه جامع است که حتی در انتشار و معرفی آثار نویسندگان نوقلم نیز همکاری خواهد داشت و امکانات و تسهیلاتی که در اختیار علاقه‌مندان به نویسندگی در استان‌های مختلف قرار می‌دهد بیشتر و جامع‌تر از سایر سامانه‌هاست.

شرفی‌خبوشان در این نشست همچنین به معرفی سایر برنامه‌های مرکز آفرینش‌های ادبی در دهه فجر پرداخت و گفت: دسته‌ای از برنامه‌های دهه فجر این مرکز، مناسبتی هستند و برخی برنامه‌ها به مبارکی ایام پیروزی انقلاب کلید می‌خوردند و در طول سال ادامه می‌یابند.

رویش باغ رمان ایرانی با 44 نهال نوقلمان
وی یکی از برنامه‌های دهه فجر مرکز آفرینش‌های ادبی را رویش ۴۴ رمان با عنوان باغ رمان ایرانی در راستای نگارش رمان‌هایی با موضوعات مرتبط انقلاب از سوی رمان اولی‌ها اعلام کرد و افزود: در این باغ نوقلمانی که استعداد آنها توسط استادان پیشکسوت تایید شده در یک دوره آموزشی شرکت و کار نگارش نخستین رمان‌شان را با موضوع انقلاب اسلامی شروع می‌کنند و در نهایت آثارشان از سوی سوره مهر منتشر می‌شود.‌ به نوعی باغ رمان ایرانی فضایی برای اتصال و ارتباط هرچه بیشتر پیشکسوتان و جوانان در عرصه نگارش رمان‌های ارزشمند در حوزه انقلاب اسلامی است.
 

شرفی‌خبوشان زمان افتتاح باغ رمان ایرانی را ۱۹ بهمن در تماشاخانه ماه حوزه هنری اعلام کرد و افزود: در برنامه افتتاح باغ ایرانی از سیدحسن حسینی ارسنجانی، پیشکسوت رمان‌نویسی انقلاب اسلامی تقدیر می‌شود و این نویسنده، به صورت نمادین نهالی را در حوزه هنری می‌کارد.

آغاز برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره داستان و شعر انقلاب در دهه فجر
مدیرکل دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری همچنین با بیان اینکه دهه فجر، سیزدهمین جشنواره داستان و شعر انقلاب تحت عنوان جایزه مرحوم امیرحسین فردی کلید می‌خورد، گفت: این جشنواره پس از وقفه دو ساله به دلیل همه‌گیری کرونا در دهه فجر آغاز می‌شود. مبلغ کلی جایزه این جشنواره 500 میلیون تومان است که 200 میلیون تومان به برگزیده رمان بزرگسال اختصاص دارد و به هریک از برگزیدگان رمان نوجوان، مجموعه داستان و مجموعه شعر نیز مبلغ 100 میلیون تومان اعطا می‌شود.

وی همچنین در معرفی برنامه‌های ویژه ایام دهه فجر مرکز آفرینش‌های ادبی عنوان کرد: در این راستا می‌توان به «عصر شعر انقلاب اسلامی» در چهار شهر کشور، برنامه «لاله هزارساله» درباره ادبیات عاشورایی (12 بهمن در سالن طاهره صفارزاده)، «لعن دیوارها» در تحلیل شعارنویسی و مقایسه شعارهای ایام انقلاب (16 بهمن ماه)، برنامه «در کوچه‌های انقلاب» در بررسی رمان انقلاب (16 بهمن ماه در سالن طاهره صفارزاده) و برگزاری نمایشگاه سیار از دستاوردهای حوزه هنری در زمینه ترجمه آثار ادبی به زبان‌های مختلف اشاره کرد.

شرفی‌خبوشان گفت: در مجموع ۱۰۸ نفر از نویسندگان، شاعران و اندیشمندان انقلاب اسلامی درگیر برنامه‌های مرتبط مرکز آفرینش‌های ادبی در ایام دهه فجر هستند.

در این نشست همچنین محمود حبیبی کسبی، مدیر دفتر شعر حوزه هنری نیز در توضیح برنامه شب‌های شعر انقلاب گفت: امسال چهارمین دوره شب‌های شعر انقلاب را برگزار می‌کنیم که اولین شب انقلاب، یازدهم بهمن در همدان ساعت ۱۶ در سینما قدس همدان، دومین برنامه، سیزدهم بهمن در قم، سومین برنامه ۱۶ بهمن در کرمان و چهارمین شب شعر نیز 18 بهمن در تالار سوره حوزه هنری برپا می‌شوند.

وی در پایان گفت: در این دوره‌ها بیش از ۵۰ شاعر شعرخوانی می‌کنند و شاعران پیشکسوتی چون جواد محقق، ناصر فیض، محمدعلی مجاهدی، یوسفعلی میرشکاک، امیری اسفندقه و عباس براتی‌پور نیز در آنها حضور خواهند داشت. همچنین در مراسم اختتامیه از عباس براتی‌پور و سیمین‌دخت وحیدی‌، از شاعران پیشکسوت انقلاب اسلامی قدردانی خواهد شد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها