یکشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۶
درباره زندگی و شخصیت حضرت زهرا(س) 1031 عنوان کتاب منتشر شده است

استاد حوزه و دانشگاه در نشست معرفی و خوانش کتاب «زهرا(س)، مولود وحی» از تالیف 1031 عنوان کتاب با محوریت زندگی و شخصیت حضرت زهرا(س) گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) در خراسان‌رضوی، نخستین نشست از سلسله نشست‌های «معرفی کتاب خوب» با محوریت معرفی و خوانش کتاب «زهرا(س)، مولود وحی» اثر آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد با حضور محمدحسن ربانی بیرجندی، استاد حوزه و دانشگاه؛ حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین حسن افکار، مدیر کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین اسدالله علیزاده، معاون فرهنگی و اجتماعی حوزه علمیه خراسان رضوی؛ محسن صابر، مسئول سازمان بسیج مداحان و هيات مذهبي خراسان رضوی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سید‌مهدی مرویان حسینی، مدیرعامل موسسه تفسیر فقه و معارف ثقلین و حجت‌الاسلام و المسلمین اسدلله اسدی، نماینده ولی‌فقیه جمعیت هلال احمر شهرستان مشهد در کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس‌سره) برگزار شد.
 
در ابتدای این نشست، حجت‌الاسلام و المسلمین علی‌اکبر سبزیان، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با اشاره به برگزاری این نشست در بزرگترین کتابخانه عمومی جهان اسلام، کتابخانه مرکزی امام خمینی(قدس‌سره) مشهد مقدس، گفت:موجب افتخار است که در ایام ولادت حضرت علی(ع) همسر گرامی حضرت فاطمه زهرا(س) میزبان اثری ارزشمند درباره با زندگی و شخصیت حضرت فاطمه کبری(س) هستیم.
 
وی ضمن معرفی کتاب «زهرا(س)، مولود وحی» اثر آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، افزود: قلم این کتاب مربوط به دهه 70 است. قلمی ارزشمند که متاسفانه کمتر به آن توجه شده است. معمولا شخصیت‌هایی همچون آیت‌الله علم‌الهدی از کرامات و بخش‌هایی ویژه‌ای برخوردار هستند که به واسطه نقش سیاسی آنان، کمتر دیده شده است.
 
سبزیان اظهار کرد: نکته ارزشمند درباره این کتاب این است که سال 1394 یکی از استادان دانشگاه در مشهد به ساحت حضرت زهرا(س) اهانت کرد و آیت‌الله علم‌الهدی نیز در جواب به این عمل وقیحانه این کتاب را از طریق بسیج دانشجویی به ایشان دادند و گفتند آنچه که برای شما موجب شبهه شده، پاسخش در این کتاب است. در واقع اهدای کتاب برای پاسخگویی به یک شبهه اقدامی ارزشمند است که تاکید بر انتقال اندیشه و مفاهیم حوزه‌های مختلف از این راه دارد.
 
 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی این نشست را ادای دین به ساحت حضرت زهرا(س) دانست و ابراز کرد: امیدوارم این جلسه آغازگر معرفی جنبه‌های مختلف شخصیت والای بانوی دو عالم حضرت فاطمه کبری(س) باشد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد، همه حاضران در این نشست مبلغین و مروجین این اثر ارزشمند باشند.

در ادامه حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسن ربانی بیرجندی، استاد حوزه و دانشگاه گفت: با تاکید بر جایگاه والای کتابخوان و کتاب‌نویس همین بس که خداوند در قرآن کریم به قلم و آنچه که با آن نوشته می‌شود، قسم یاد می‌کند. پیامبر(ص) نیز بارها تاکید کرده‌اند «اکتب» به معنای اینکه «بنویس». بشر فهیم از قدیم کتاب را همتای طلا دانسته و همواره در حفظ و نگهداری آن از دقت کافی و لازم استفاده کرده است.
 
 وی به بیان خاطراتی از بزرگان دین و ادب همچون ابن سینا، اصفهانی، هروی و ... در وصف اهمیت جایگاه کتاب و کتابخانه و معرفی سه کتاب خود با نام‌های «فن کتاب‌شناسی»، «مرجع شناسی» و «نام‌شناسی کتاب‌ها» پرداخت.
 
محمدحسن ربانی بیرجندی درباره کتابشناسی حضرت فاطمه زهرا(س) اظهار کرد: تالیفات این حوزه به 27 زبان زنده دنیا ترجمه شده است. 1047 عنوان کتاب به زبان فارسی، 614 عنوان کتاب به زبان عربی، 214 عنوان کتاب به زبان اردو، 53 عنوان کتاب به زبان ترکی و مابقی به دیگر زبان‌های دنیا ترجمه شده است. به‌طور کلی از مجموع 1031 عنوان کتاب با محوریت زندگی و شخصیت حضرت زهرا(س) 856 عنوان کتاب در ایران و 623 عنوان آن در سایر کشورها به چاپ رسیده است. تعداد مولفین در این حوزه می‌توان به 1930 نویسنده مطرح و شناخته اشاره کرد، هرچند که کتاب‌های بسیار دیگری وجود دارند که از معروف نیستند.

وی درباره نقد کتاب «زهرا(س)، مولود وحی» اثر آیت‌الله سیداحمد علم‎‌الهدی، گفت: به‌طور کلی کتاب‌ با موضوع حضرت زهرا(س) دارای 3 ویژگی است. نخست براساس آیات و روایات؛ دوم انشایی و املایی و سوم خطابه؛ کتاب «زهرا(س)، مولود وحی» تحلیلی و ادبی است؛ به‌عبارت دیگر از ادبیات فاخر و تحلیل علمی برخوردار است؛ همچون کتاب‌های سیدجعفر شهیدی؛ تحلیلی و نقلی است همچون آثار مروج طبسی و شیخ عباس قمی، همچنین دارای وجه ادبی، انشایی و گزارشی است اما تحریف در آن وجود ندارد.
 
 این استاد حوزه و دانشگاه درباره ویژگی‌های کتاب، بیان کرد: برای بررسی ویژگی‌های این کتاب باید به این مسائل توجه داشت که آیا کتاب تکراری است، قالب را عوض کرده و یا پیشگام است. در واقع یک نویسنده زمانی می‌تواند کتابی برتر خلق کند که با استفاده از 3 نوع نگارش ذکر شده، قدم به جلو بردارد. خمیرمایه‌ کتاب ادبی و گزارشی است. تاریخ را گزارش کرده، از لفاظی خودداری کرده و در عین حال به نگارش ادبی توجه ویژه داشته است.
 
وی افزود: کتاب دارای فصل‌های متعددی از بدو تولد تا شهادت حضرت زهرا(س) است؛ علاوه براین کتاب به واسطه نام ناشر و تعدد چاپ نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. در واقع از ویژگی‌های مثبت این کتاب می‌توان به محتوا (گزارشی)، ظاهر(ادبیات) و تعدد تجدید چاپ آن اشاره کرد.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسن ربانی بیرجندی گفت: پیشنهاد می‌کنم نظرات خوانندگان کتاب را بشنوید؛ چراکه یک نویسنده برای زنده ماندن باید نقد شود و اگر از این امر دوری کند شک نداشته باشید که به حاشیه خواهد رفت. وی نگارش مقدمه‌ای جدید، تصحیح برخی عبارت‌ها، اعراب‌گذاری احادیث و اشعار عربی، استناد کتاب به چاپ جدید منابع مرجع، درج فهرست اعلام و کتابنامه و ... به‌عنوان برخی از اصلاحات قابل ملاحظه در چاپ‌های بعدی کتاب اشاره کرد.

                               

در ادامه این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین سید‌مهدی مرویان حسینی، مدیرعامل موسسه تفسیر فقه و معارف ثقلین با بیان اینکه امیدوارم این نشست برای پرداخت اجر رسالت باشد، گفت: تلاش در این موسسه بر این است که معارف قرآن و اهل بیت(ع) را با توجه به آنچه که در بیان و بنان علمای بزرگوار و اندیشمند حوزه و دانشگاه آمده است، ترویج دهیم؛ همچنین گامی موثر درباره ارتقا انگیزه و آگاهی‌های دینی آحاد جامعه برداریم.
 
وی با اشاره به کتاب «زهرا(س)، مولود وحی» اثر آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، افزود: این کتاب سال 1355 و دوران قبل از انقلاب اسلامی به رشته تحریر درآمده است و حسب فرمایش ایشان در بین کتابهایی که درباره شخصیت حضرت زهرا(س) نوشته بود، کتابی که بتواند سرگذشت این حضرت را به صورت جامع و به زبان فارسی برای مخاطبین عرضه کند، کمتر وجود داشت.
 
مرویان حسینی اظهار کرد: این کتاب براساس روایاتی که مرحوم محدث قمی در کتاب «بیت الاحزان» آورده است، نوشته شده است. در واقع کتاب جنبه داستانی دارد که از ازدواج حضرت محمد(ص) با حضرت خدیجه(س) شروع و با شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) خاتمه می‎‎یابد. اما توجه داشته باشید که جنبه داستانی کتاب موجب مغفول ماندن جنبه علمی آن نشده است و در آن به احادیث، حوادث تاریخی و نکات اعتقادی اشارات فراوانی شده است.
 
وی همچنین به انتشار کتاب صوتی این اثر در دو بخش اشاره کرد و افزود: بنا داریم در ویژه‌برنامه «یکشنبه‌های فاطمی» که به همت رسانه آیت‌الله علم‌الهدی در پیام رسان‌های داخلی منتشر می‌شود به عرضه بخش به بخش این اثر بپردازیم.

به گزارش ایبنا؛ در پایان بخش‌های از کتاب به همت ماریه رحیمی، کارشناس مسئول منابع اداره کل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی خوانش شد.آخرین نسخه کتاب «زهرا(س)، مولود وحی» تالیف آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی در سال 1375 و برای پنجمین بار در 275 صفحه به چاپ رسیده است. در پایان این نشست پوستر برنامه رونمایی و امضا شد. همچنین از نسخه صوتی کتاب «زهرا(س)، مولود وحی» اثر آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی نیز رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها